کد خبر: 917678
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
فقط از ۱۲۰۰متر فرودگاه استفاده می‌شد
سال‌هاست فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری به دلیل وجود دکل‌های بلند قامت نیمی از مساحت باند خود را از دست داده است. فرودگاهی که مسیر باند آن به ۲ هزار و ۶۰۰ متر می‌رسد و حدود ۵۰ سال است که تنها در هزار و ۲۰۰ متر آن نشست و برخاست هواپیما انجام می‌شود....
میترا شهبازی

این نیز در حالی است که فرودگاه ساری در بین دو فرودگاه دیگر مازندران، تنها فرودگاه بین‌المللی معرفی می‌شود و پرواز‌های متعددی به عتبات عالیات دارد. از این رو متولیان به تازگی راهی برای جایگزینی دکل‌های بلند پیدا کرده و بالاخره فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری به مساحت واقعی خود نزدیک شده است.
 
در حالی مازندران سه فرودگاه در شهرستان‌های ساری، رامسر و نوشهر دارد و ماهانه ۶۸۰ پرواز در مسیر‌های تهران، مشهد، شیراز، بندرعباس، عسلویه، کیش، اهواز، عتبات عالیات و عربستان در این فرودگاه‌ها نشست و برخاست دارند که تنها یکی از آن‌ها بین‌المللی است. فرودگاه دشت ناز ساری یکی از سه فرودگاه مازندران نامبرده و تنها فرودگاه این استان به شمار می‌آید که از سال ۱۳۷۲ فعالیت بین‌المللی‌اش را آغاز کرده است. این فرودگاه که باند آن مساحتی بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ متر دارد، طی ۵۰ سال اخیر تنها از هزار و ۲ متر آن استفاده می‌شده است.
 
چرا که موانع و مشکلات بسیاری مسیر نشست و برخاست هواپیما‌ها را سد کرده بود. یکی از این موانع که فرود هواپیما‌ها را با عدیده‌ای از مشکلات و خطرات روبه‌رو می‌کرد وجود دکل‌های برق بود. دکل‌هایی که با هر تغییر آب و هوایی جان مسافران هواپیمایی را به خطر می‌انداخت و حالا بالاخره حذف شده است. با اینکه فروردین ماه امسال قرار شد دستگاه‌ای ال اس به عنوان راه‌حلی برای فرود‌های امن هواپیما‌ها در فرودگاه دشت ناز ساری اجرایی شود، اما گویی بعد از گذشت مدتی کوتاه مسئولان به این نتیجه رسیدند که بلااستفاده رها شدن هزار و ۴۰۰ متر از مسیر باند فرودگاه و وجود خطرات بسیار برای باند فرودگاهی باز هم با نصب این دستگاه برطرف نمی‌شود. از این رو چندی پیش مدیرکل فرودگاه‌های مازندران از جایگزینی دکل‌های بلند و رفع مانع پروازی در این استان خبر داد. یکی از این دکل‌های برق انتهای باند ۳۴ فرودگاه ساری بود که از سال ۱۳۴۸ در این محل نصب شد و از همان زمان تاکنون به دلیل ارتفاع زیاد همواره به عنوان عامل خطرآفرین پرواز هواپیما‌ها به شمار می‌رفت.

سعدالله وطن خواه با تأیید بر اینکه حدود ۵۰ سال است که این دکل‌ها در مسیر باند فرودگاه جا خوش کرده‌اند و امنیت پرواز‌ها را به خطر انداخته‌اند، می‌افزاید: «از سال ۱۳۹۵ رایزنی برای کاهش ارتفاع دکل‌ها در کمیسیون مجلس شورای اسلامی مطرح و منجر به برگزاری جلسات متعدد اعضای این کمیسیون، وزیر نیرو، مدیرعامل توانیر، مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و استاندار مازندران شد.»

رفع بخشی از مشکلات فرودگاه ساری

به تأیید مدیرکل فرودگاه‌های مازندران با هر وزش باد و تغییرات جوی برای نشست و برخاست هواپیما‌ها به اجبار باید در جهت باند ۳۴ انجام می‌شد که مشکلاتی را به همراه داشت و با خطر همراه بود. این نیز درحالی است که شرایط آب و هوایی در مازندران از ثباتی برخوردار نیست و همواره مشکلاتی همچون وجود مه گرفتگی تاکنون منجر به لغو پرواز‌های بسیاری از خروجی این فرودگاه یا برگشت خوردن پرواز‌های ورودی به آن شده است. دلیلی که اسفند سال گذشته هم سبب لغو پرواز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات شد. البته شاید همین لغو سفر یکی از اعضای کابینه دولت بود که بالاخره منجر به نتیجه دادن جلسات متعدد و چند ساله هواپیمایی استان با مدیران عالی رتبه سازمان‌های دیگر شد.

وطن‌خواه با اشاره به اینکه این جلسات از ۹۵ تاکنون به صورت جدی برگزار شده است، می‌افزاید: «بالاخره در این جلسات مقرر شد که وزارت نیرو با پرداخت هزینه ۱۴ تا ۱۵ میلیارد تومانی این دکل‌های برق را کوتاه کند که این برنامه هم اکنون اجرایی شد و شرکت توانیر با جا‌به‌جایی سه دکل ۵۲ متری فرودگاه با ۹ دکل ۲۴ متری، محدودیت ۹۰۰ متر از این باند پرواز را برطرف کرده است.»

وی ادامه می‌دهد: «تا پیش از این به دلیل بلندی دکل‌های برق، بخشی از باند بدون استفاده مانده بود و به ناچار پرواز‌ها از باند‌های مقابل انجام می‌شد.» علاوه بر وجود دکل‌های برق در مسیر باند فرودگاه، ساختمان بنیاد علوی هم در قسمتی دیگر از فرودگاه قرار دارد که از دو طرف این فرودگاه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده بود. وطن‌خواه می‌گوید: «رفع تمامی موانع پروازی و استفاده کامل از طول باند، با توجه به گسترده بودن شبکه توزیع برق و هزینه‎های بسیار بالای جا‌به‌جایی، در حال حاضر کار بسیار دشواری است.» بنابر این رفع مشکلات دیگر نیازمند زمان بیشتری است.
 
علاوه بر این به دلیل کم بودن مساحت دو فرودگاه دیگر و وجود موانع بیشتر برای گسترش آن‌ها نیز عملاً توسعه آن‌ها و تبدیلشان به فرودگاه اول استان غیرقابل انجام است. البته نباید اقدامات مسئولان به همین جا منتهی شود و باید این مسیر که ماهانه صد‌ها پرواز را در دل خود جای داده است به مسیری امن تبدیل شود که این نیازمند عزم جدی متولیان است. لازم به ذکر است که فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری به طور کلی مساحتی بالغ بر ۱۳۰ هکتار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار