کد خبر: 917550
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
رسانه‌های امریکایی روز یک‌‌‌شنبه گزارش‌هایی را درباره آنچه سرقت از اسناد برنامه هسته‌ای ایران خواندند منتشر کردند و مدعی شدند جاسوس‌های رژیم صهیونیستی طی عملیاتی مقادیری از این اسناد را به سرقت برده‌اند.
نیویورک‌تایمز گزارش داد هفته پیش سه روزنامه‌نگار از سه رسانه به دعوت دولت اسرائیل در جلسه‌ای برای مرور بعضی از بخش‌های مهم این اسناد شرکت کردند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز ۳۰ آوریل امسال در یک سخنرانی تلویزیونی ادعا کرده بود اسرائیل به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد ایران پس از امضای توافقنامه هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ همه اسناد مربوط را در یک مرکز محرمانه در حومه تهران (شورآباد) مخفی کرده است. نتانیاهو، با به نمایش گذاشتن تعداد زیادی پوشه و سی‌دی گفت اسرائیل در یک عملیات اطلاعاتی توانسته به ۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال از اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای نظامی ایران در قالب ۱۸۳ سی دی دست پیدا کند. او با نشان دادن تصاویری از آنچه به گفته او از اسناد هسته‌ای ایران به دست آمده، ایران را متهم کرد که برای سال‌‌‌ها به مجامع بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای خود دروغ گفته است. نیویورک‌تایمز یک‌‌‌شنبه نوشت که مأموران اسرائیلی برای ورود به مرکز نگهداری اسناد تا پیش از رسیدن مأموران در صبح روز بعد شش ساعت و ۲۹ دقیقه وقت داشتند: «‌آنها در این فاصله به مرکز نفوذ کردند، زنگ خطر را از کار انداختند و گاوصندوق‌‌‌ها را برای خارج کردن اسناد محرمانه پیش از ترک موفق محل شکافتند.» ‌واشنگتن پست هم که برای دیدن این اسناد دعوت شده بود در گزارشی نوشت ایران دهه قبل آن برنامه را در حالی ر‌‌‌ها کرد که در آستانه مهارت یافتن در فناوری‌های کلیدی ساخت بمب‌ هسته‌ای بود. نیویورک‌تایمز تأکید کرد که راهی برای تأیید مستقل اصالت این اسناد که قدمت بیشترشان حداقل ۱۵ سال است، وجود ندارد.
نیویورک‌تایمز نوشت که انباری که اسرائیل در تهران به آن نفوذ کرد در سال ۲۰۱۵ راه افتاد یعنی پس از توافق ایران با قدرت‌ها. بر این اساس مرکز ذخیره اسناد در محله‌ای تجاری بدون سابقه ارتباط با برنامه اتمی قرار داشت و حتی نگهبان ۲۴ساعته نداشت به طوری که همسایگان را گوش به زنگ کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار