کد خبر: 917502
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
اجرای ۱۰۰ هزار پروژه عمرانی و خدمت‌رسانی در سراسر کشور
محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال در مناطق محروم از مهم‌ترین وظایف بسیج سازندگی در استان‌های کشور به شمار می‌رود، اما وجود برخی مشکلات از جمله غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان به بهترین نحو، کمک به دولت در انجام پروژه‌ها و مباحث اقتصاد مقاومتی در کشور که همواره از تأکیدات همیشگی مقام معظم رهبری است...
محمدرضا سوری
سبب شد تا این موضوعات مهم به صورت ویژه در دستور کار ویژه بسیج سازندگی کشور قرار گیرد. موضوعی که موجب شد روزگذشته جانشین رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به این سه مأموریت که در راستای منویات مقام معظم رهبری است از برنامه‌های ویژه این سازمان در این راستا خبردهد.

سال ۷۵ و در پی پیشنهاد مقام معظم رهبری برای رفع مشکلات مردم مناطق محروم کشور بسیج سازندگی تشکیل شد و برنامه‌های ویژه‌ای را در این راستا در دستورکار خود قرار داد. این درحالی بود که سال ۱۳۷۹ آغاز کار گروه‌های جهاد سازندگی در ایران بود که در این مدت این سازمان مردم نهاد توانست در استان‌های محروم کشور اقدامات قابل توجهی را به سرانجام برساند. از آنجا که کوتاه‌مدت و زودبازده بودن طرح‌های جهادی، فراگیر و گسترده بودن، نداشتن پیچیدگی‌های تخصصی و نیز عمومی و عام‌المنفعه بودن از ویژگی‌های طرح‌های بسیج سازندگی است، لذا این مهم توانسته است جایگاه ویژه‌ای در کشور پیدا کند.

آمار‌های بسیج سازندگی کشور نشان می‌دهد تاکنون ۸ هزار و۸۰۰ گروه سازندگی مردمی در کشور تشکیل‌شده که بیش از ۱۰۰ هزار پروژه عمرانی و خدمت‌رسانی را طراحی و اجرا کرده‌اند و با گسیل سالانه هزاران دانشجوی پزشکی و کشاورزی به روستا‌ها کمک بسیاری به امر بهداشت و کارآفرینی روستایی کرده‌اند. در طول سال‌های گذشته بسیج سازندگی توانسته است با تشکیل بیش از ۸ هزار و۸۰۰ گروه جهادی مردمی، حدود ۱۳۳ هزار پروژه مورد نیاز روستاییان را به‌واسطه جمعیت جهادگر آغاز کند و به پایان برساند.
 
در عرصه بهسازی و بازسازی مدارس، بیش از یک‌میلیون و ۶۵۸ هزار و ۱۹۶ نفر روزکار به همراه ۳هزار و ۱۷۱ نفر از معلمان و مربیان فرهنگی و داوطلب بسیج فرهنگیان در زمینه مرمت، بهسازی و زیباسازی مدارس کشور وارد عمل شده و تاکنون ۱۰ هزار و ۵۱ مدرسه را تکمیل و تحویل داده‌اند.

توصیه ویژه مقام معظم رهبری در زمینه اولویت‌های بسیج سازندگی

با وجود اینکه بسیج سازندگی در قالب اردو‌های جهادی موفق شده است اقدامات خوب و سازنده‌ای را در مناطق محروم و روستا‌های مرزی به اجرا بگذارد، اما برای رسیدن به اهداف بالاتر همواره از منویات مقام معظم رهبری بهره برده که این مهم موجب برکات بسیاری برای مناطق محروم بوده است. جانشین رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در تأیید این موضوع می‌گوید: «بسیج سازندگی سه مأموریت در راستای منویات مقام معظم رهبری دنبال می‌کند که اولین مأموریت کمک به دولت در پروژه‌های کوچک و زودبازده است.»

محمد زهرایی می‌افزاید: «دومین مأموریت که از ابتدا در دستور کار این سازمان بوده غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان به بهترین نحو است که در قالب اردو‌های جهادی در دستور کار قرار گرفته و اجرایی می‌شود.» وی ادامه می‌دهد: «با توجه به بحث تحریم‌ها و توجه به بحث اقتصاد مقاومتی که همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است این مسئله نیز به عنوان سومین مأموریت سازمان با جدیت دنبال می‌شود.» این درحالی است که امسال برای نخستین بار گروه‌های جهادی در قالب ۲۲ قشر تقسیم‌بندی شده در جغرافیایی خاصی به فعالیت می‌پردازند.

آبرسانی به روستا‌های خراسان جنوبی

نزدیک به دو دهه است که خشکسالی در خراسان جنوبی و خصوصاً در مناطق روستایی آن موجب شده تا ۴۰۰ روستای آن دچار مشکل شده و بعضاً به مهاجرت روستاییان منتهی شود. همین امر سبب شده تا سازمان‌های مختلفی برای رفع این مشکل گام بردارند که مهم‌ترین آن‌ها بسیج سازندگی خراسان جنوبی است، این در حالی است که این سازمان مردم نهاد در سال‌های قبل در زمینه آبرسانی به این استان کار‌های قابل توجهی را به انجام رسانده است.

دوسال پیش بود که فرماندار شهرستان بیرجند اعلام کرد، با توجه به خشکسالی‌های متوالی در استان و کمبود آب به ویژه در روستا‌ها، بسیج سازندگی می‌تواند در زمینه پروژه‌های آبرسانی کمک بیشتری انجام دهد. در حالی که یکی از مهم‌ترین سیستم تأمین آب روستا‌های خراسان جنوبی قنات‌ها هستند با این وجود خشکسالی‌ها و بی‌توجهی به لایروبی آن‌ها موجب شده است از ۸ هزار رشته قنات، تنها یک چهارم آن‌ها احیا و مرمت شوند. این موضوع باعث شده تا بسیج سازندگی استان برنامه ویژه‌ای را در این زمینه در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس وقت سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی در خصوص فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام گرفته است، می‌گوید: «درسال‌های اخیر آبرسانی به ۴۹۳ روستا در این استان توسط بسیج سازندگی با کمک بخش دولتی و خصوصی انجام گرفته است.» محمد زهرایی می‌افزاید: «همچنین در راستای رفع مشکل تعدادی از روستاییان ۳۵ رشته قنات با اعتبار مصوب ۸ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال احیا و مرمت شده‌اند که جمعیتی بالغ بر هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی در سطح استان از آن بهره‌مند شده‌اند.» علاوه بر این، این سازمان در پروژه‌های آبرسانی به مناطقی از جمله خوزستان و سیستان‌وبلوچستان نیز فعال بوده و برنامه‌های ویژه‌ای را نیز در دستور کار خود داده که در زمان مناسب اجرایی خواهد شد.

اقتصاد مقاومتی و کمک به دولت

از آنجا که نبود اشتغال ثابت یکی از مهم‌ترین عوامل مهاجرت روستاییان به شهر به‌شمار می‌رود، لذا ایجاد کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی در مناطق محروم کشور به طور ویژه در دستور کار بسیج سازندگی قرار دارد که به عنوان مثال می‌توان به افتتاح ۱۱۴ طرح در حوزه اقتصاد مقاومتی، محرومیت‌زدایی و عرصه جهادی با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۴ میلیون تومان در استان سیستان‌وبلوچستان طی سال جاری اشاره کرد. همچنین کمک به انجام پروژه‌های آبرسانی و ایجاد کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی از جمله کمک‌های این سازمان به دولت است که به جدیت درحال دنبال شدن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار