کد خبر: 917497
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
پس از ۱۲ سال تعویق و با هدف اشتغالزایی و رونق اقتصادی کرمانشاه
۱۲ سال پیش پروژه پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه مصوب شد تا آغازی برای رونق و اشتغال استان باشد؛ طرحی که قرار بود ۲۵ درصد از جمعیت بیکار کرمانشاه را به سر کار ببرد و تولید روزانه ۲۵ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی را برای کشور به ارمغان بیاورد...
میترا شهبازی
با این حال پالایشگاه آناهیتا بعد از تجربه ۴ دولت نتوانست تأمین مالی شود به همین دلیل رنگ افتتاح را به خود ندید. اما حالا و با وعده استاندار کرمانشاه قرار است بعد از سال‌ها انتظار و برای بار چندم عملیات اجرایی این مطالبه عمومی مردم کرمانشاه به جریان بیفتد.

پالایشگاه آناهیتا که در سال ۱۳۸۵ در جریان دوره اول سفر‌های استانی دولت نهم به تصویب رسید، در سال ۱۳۸۷ با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی کلنگ‌زنی شد. این پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای که قرار بود در همان ابتدای مسیر برای بالغ بر ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کند، بعد از افتتاح قرار بود رویای رهایی از بیکاری را برای ۲۵ درصد از جمعیت بدون شغل استان محقق کند. با این حال پالایشگاه آناهیتا که تولید روزانه ۲۵ میلیون لیتر از فرآورده‌های نفتی برای آن برنامه‌ریزی شده بود، بعد از گذر از مسیر و پر پیچ و ختم انواعی از مجوز‌ها همچون زیست‌محیطی روبه روی بن‌بست تأمین اعتبارات مالی متوقف شد. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری برای احداث این پروژه بر اساس اعلام نظر اولیه کارشناسان ۶/۲ میلیارد یورو برآورد شده بود که با هزینه‌های جانبی آن به ۳ میلیارد یورو هم می‌رسید.

انتظار ۱۲ ساله کرمانشاهی‌ها

محل احداث پالایشگاه آناهیتا که در زمینی به مساحت ۵۷۱ هکتار در کیلومتر ۱۵ جاده کرمانشاه واقع شده است و هنوز اثری از عملیات اجرایی در آن دیده نمی‌شود، حتی نمی‌توان فرقی بین زمین پروژه با دشت‌های اطراف آن در نظر گرفت. طرحی که تقریباً هر سال در محدوده زمانی هفته دولت زمزمه‌هایی در خصوص به جریان افتادن آن به گوش می‌رسد و دوباره مسکوت می‌شود. گواه این ادعا هم همین بس است که سال ۹۴ و در آستانه انتخابات دولت، وزیر کار و رفاه اجتماعی در سفری به کرمانشاه همراه با استاندار کرمانشاه برای کلنگ‌زنی دوباره پالایشگاه آناهیتا به نشانه یک شروع دوباره بر سر همین زمین بایر حاضر شد. اما این حضور هم نتیجه‌ای جز رفت و آمد بولدوزر‌ها در بر نداشت. علی ربیعی در همان تاریخ از تأمین ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار این پروژه از طریق سه صندوق نفت، بازنشستگی و کارگری تأمین خبر داده بود که بعد از مدتی به فراموشی سپرده شد.

نماینده مردم کرمانشاه در این باره می‌گوید: «وزیر کار آن روز به کرمانشاه آمد و با افتتاح پالایشگاه آناهیتا سوار بر بولدوزر حرف‌هایی زد که تاکنون کسی اثری از عمل به آن‌ها ندیده است.» عبدالرضا مصری با اشاره به اینکه مسئولان با آن روش آمدند و بعد هم پشت سر خود را نگاه نکردند، می‌افزاید: «استان کرمانشاه پیشتاز در بیکاری است و توجه ویژه به این پروژه ضرورت انکار ناپذیری است.»

خبر‌های تازه‌ای برای پالایشگاه

محل تأمین اعتبار پالایشگاه طی این یک دهه بار‌ها تغییر کرده است. یکبار قرار بود با فاینانس خارجی به جریان بیفتد، یکبار قرار بود با حمایت ۱۰۰ درصدی دولت و زیر نظر وزارت کار اجرایی شود. حالا دوباره محل تأمین مالی طرح تغییر یافته است و زمزمه‌هایی جدید در رابطه با اجرایی شدن پروژه پالایشگاه آناهیتا به گوش می‌رسد. در این خصوص استاندار کرمانشاه می‌گوید: «۱۰ بانک کشور با محوریت بانک ملی تأمین تسهیلات مورد نیاز پالایشگاه آناهیتا به میزان ۴ میلیارد یورو را قبول کردند.» پالایشگاهی که پیش از این مجوز‌های زیست‌محیطی را دریافت کرده است و به دلیل وجود منابع آبی مناسب می‌تواند به عنوان کلیدی برای رفع بخشی از بحران بیکاری استان معرفی شود. لازم به ذکر است که براساس گفته مسئولان نرخ بیکاری این استان ۵/۹ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
 
هوشنگ بازوند با اشاره به اینکه این پروژه اکنون به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و باید پاسخگوی افکار عمومی در این خصوص باشیم، می‌‎افزاید: «قرار است به زودی درباره پالایشگاه آناهیتا با حضور سهام داران آن نشستی برگزار شود.» حالا با این تفاسیر باید دید این بار بالاخره کلنگ واقعی پروژه پالایشگاه کرمانشاه بر زمین می‌خورد یا دوباره بعد از چند جلسه و گذر از هفته دولت که ۲ ماه آینده است، به فراموشی سپرده می‌شود. پروژه‌ای که نقشی حیاتی در رفع معضل بیکاری و تحقق اقتصادی مقاومتی استان دارد و نیازمند عزمی جدی از سوی متولیان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار