کد خبر: 917480
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
گفت وگوي «جوان آنلاين» با مدیر طرح فرشتگان سرزمین من
در روز دختر که مصادف روز میلاد حضرت معصومه(س) است چند سالی است فعالیت­های خودجوش مردمی در کنار فعالیت­های سازمان یافته نهادها پررنگ­تر شده است باحضور فضای مجازی نسل جدید نیز با نگاهی نو وارد عرصه تبلیغ اسلام و زیبایی­‌های آن شده ­اند...

سرويس اجتماعي جوان آنلاين – معصومه طاهري: در روز دختر که مصادف روز میلاد حضرت معصومه(س) است چند سالی است فعالیت­های خودجوش مردمی در کنار فعالیت­های سازمان یافته نهادها پررنگ­تر شده است باحضور فضای مجازی نسل جدید نیز با نگاهی نو وارد عرصه تبلیغ اسلام و زیبایی­‌های آن شده ­اند یک ایده مجازی در تلگرام باعث شد تا گروهی از دختران در چندسال اخیر روز دختر را به روز اهدای گل و لبخند دخترانه به دختران دیگر ایران زمین تبدیل کنند. عارفه نیلی مدیر سازمان پویش مردمی مدت سه سال است به همراه گروهش در اصفهان روز ولادت حضرت فاطمه معصومه که به روز دختر نامگذاری شده است در سطح شهرهای مختلف کشور به دختران گل هدیه می­دهند تا ضمن اینکه این روز بزرگ در ذهنشان ماندگار شود زیبایی حجاب را هم نشان دهند.


هدف شما از اجرای چنین طرحی در روز میلاد حضرت فاطمه معصومه چه بوده است؟
طرح با هدف کاهش دادن فاصله بین دو نوع تفکر باحجاب و بدحجاب است برای همین در روز ولادت حضرت فاطمه معصومه، دختران چادری خوش اخلاق به سایر دختران گل هدیه می­دادیم بدون این­که هیچ کلامی داشته باشیم به همه دختران چه باحجاب چه بدحجاب با مهربانی یک شاخه گل هدیه می­دادیم و روز دختر را تبریک می­گفتیم چون هدف ما پنهانی و تاثیرگذاری غیرمستقیم بود.

بازخوردها چطور بود؟
خیلی خوب بود چون فکر نمی­کردند دختر چادری با مهربانی گل هدیه بدهد با خوشحالی و هیجان گل رامی گرفتند و تشکر می کردند.

چه تعداد گل برای هدیه داشتید؟
سال اول با 500 گل کار را شروع کردیم، سال دوم با 2هزار شاخه گل و امسال 5هزار شاخه گل داشتیم علاوه بر این برای هشت استان کشور گل ارسال کردیم تا در روز ولادت حضرت معصومه به دختران گل هدیه بدهند.

خاطره جالبی هم دارید؟
اولین شاخه گلی که سال قبل دادیم به دختر خانمی بود که همراه با آقا پسری روی نیمکت نشسته بود دختر تعجب کرد و گفت مگر ما چادری مهربان هم داریم البته این قضیه شاد کننده­ای نیست که به وجد بیاییم تنها باعث شد متوجه بشویم چه تصوراتی از ما چادری­ها در ذهن ­نها ساخته شده است رسانه­های غربی و شبکه­های ماهواره­ای و افرادی که بعضا برخورد خوبی ندارند چه چیزی از حجاب ساخته­اند بنابراین همین که بینش کسی تغییر کند برای ما اهمیت دارد این برای خود من و گروهم جذاب بود.


از قرار کار شما تنها معرفی زیبایی دین و بخصوص حجاب است تا تذکر و ارشاد درست است؟
بله همان طور که گفتم ما اصلا هیچ کلامی با افراد نداریم فقط روز دختررا با لبخند تبریک می گوییم تا در ذهنش از این روز بزرگ تصویر زیبایی شکل بگیرد و زیبایی حجاب و چادر را نشان بدهیم.


چه گلی هدیه می­دهید؟
سال قبل نصف گل مریم و نصف گل رز داشتیم اما امسال فقط گل مریم بود.


دلیل خاصی از انتخاب این نوع گلها داشتید؟
گل رز نماد مهر و عشق ومهربانی بود، ولی امسال به دلیل وضعیت بد بازار گل رز اصلا نداشتیم چون اگر گل رز می­گرفتیم ممکن بود وضعیت اقتصادی کشاورزها و گل فروش­ها بدتر شود برای همین سعی کردیم در حد توان خودمان به حکم وظیفه ملی و دینی براساس اقتصاد مقاومتی عمل کنیم.

چرا؟
مشورت کردیم و متوجه شدیم یکسری مزرعه­های کاشت گل مریم در حال ورشکستگی هستند چون گل آنها مشتری ندارد به ما گفتند اگر از این کشاورزان گل بخرید حتی اگر سودی هم نبرند حداقل می­توانند پول کارگران خودش را بدهند چون ماه شوال اوج ماه مراسم جشن و شادی است و مصرف گل رز خیلی بالاست اگر شما این تعداد گل رز را یک مرتبه از بازار تهیه کنید قیمت رز متقابلا بالا می­رود به همین دلیل تصمیم گرفتیم حالا که قرار است کار نیکی انجام بدهیم به کشاورزان ضرری نرسانیم و گل مریم خریدیم


چون بیشتر گل رز را به عنوان هدیه می­دهند از این شیوه جدید چطوراستقبال شد؟
فرقی نمی­کرد ما گلها در دیس چیده بودیم و هدیه می­دادیم دختر خانم­ها هم گل را دوست دارند اتفاقا خوشحال می­شدند آنهایی که اسمشان مریم بود با شادی بیشتری گل را می­گرفتند

گروه شما چندنفر و چه طیفی هستند ؟
امسال سی نفر بودیم هدف بچه ها ثابت کردن این­که دختران چادری و افراد مذهبی جامعه با آن تبلیغات منفی که مدام می­شود فرق دارند. همه رنج سنی داریم از دانش آموز که به همراه مادر آمده بودند تا دانشجو حتی دبستانی هم داشتیم که دوست داشتند حضور داشته باشند می­آمدند و کارهای پشت صحنه را انجام می­دادند

غیر از شاخه گل، هدایای دیگر هم داشتید ؟
بله بچه‌ها با علاقه از خودشان هزینه می­گذاشتند تا کارهای خوبی ارائه شود مثلا عروسک­های دختران باحجاب درست کردند با شکلات به دختربچه­ها می­دادند همین طور حدود 200تا300بادکنک هدیه می دادند علاوه براین کارتهایی با جملات کوتاه که به آن رزق معنوی می­گوییم مشابه کارتهای فال حافظ هم درست کرده بودند که به همراه چندهزار شاخه گل داشتیم.

کارتها به چه زبانی بود؟
رزق­های معنوی به زبان فارسی بود چون تغییر به انگلیسی معنایی ندارد اما کارتهایی که به گلها وصل می­شود به هر دو زبان فارسی و انگلیسی است متن­ها را هم عموما دوست دارشتند؛ مثلا وقتی گلها تمام شده بود فقط کارت داشتیم به دختر بچه­ای حدود 12 ساله کارتی دادم که روی آن نوشته شده بود: «خدا گفت تو ریحانه خلقتی» مامان او کارت را خواند و مجدد تکرار کرد و به دخترش تبریک روز دختر گفت این شوق برایم جالب بود.

چند شهر دیگر را پوشش می­دهید؟
سال اول 15 شهر ، سال دوم 30 شهر و امسال موفق شدیم تا بالای 60 شهر را پوشش بدهیم مثلا در تهران 5 شهر را داشتیم که در بخش­های مختلف فعالیت می­کردند. شهرهای جنوبی مثل بوشهر که آب و هوای گرمی دارد توانایی حفظ گل را نداشتند و به­صرفه نبود در کیش هرشاخه گل 15 هزارتومان یا بوشهر8 هزارتومان که هزینه را بالا می­برد به همین دلیل کمک کردم تا برایشان گل بفرستیم و در پویش روز میلاد حضرت معصوم شرکت کنند.

معمولا این کارها را ارگان­های خاص انجام می­دهند برای مردم سوال ایجاد نمی­کرد که شما وابسته به کجا هستید؟
بله ما برایشان توضیح می­دادیم که پویش مردمی هستیم و ربطی به جایی نداریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار