کد خبر: 917476
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
محققان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان به سرپرستی دکتر غلامحسین صدیفیان و تیم پژوهشی تحت نظر وی موفق به تولید نانوذرات دارویی (Anticancer nanoparticles) از طریق فناوری سبز سیال فوق بحرانی (Supercritical Fluid Green Technology) جهت مقابله با اثرات سرطان شدند.
 تمامی مراحل تولید این نانو دارو، توسط دستگاهی انجام می‌شود که در دانشگاه کاشان طراحی و ساخته شده است.
در پژوهش اصیل و منحصربه‌فرد، ذرات داروی اپراپیتنت (Aprepitant nanodrug) در عملیات انبساط سریع محلول‌های دی‌اکسیدکربن فوق بحرانی در اندازه متوسط ۲۳ نانومتر تولید شد. در این فناوری، ذرات نهایی تولید شده، عاری از هرگونه حلال بوده و مشکلات سمّیت احتمالی حلال یا تخریب دارو در اثر عملیات مکانیکی را به همراه ندارند.
با تولید این ذرات در مقیاس نانو، سرعت انحلال و جذب آن‌ها در بدن انسان به شدت افزایش یافته (بیش از ۸ برابر) و در عمل کارایی و بازدهی دارو به نحو چشمگیری تسهیل می‌شود و از سوی دیگر، شخص بیمار میزان کمتری دارو (دوز پایین‌تر) مصرف می‌کند. از جمله کاربرد‌های داروی مذکور، برای افرادی است که در اثر عملیات شیمی‌درمانی دچار تهوع و استفراغ شدید می‌شوند که بدین ترتیب استفاده از این دارو، برای مقابله با اثرات جانبی درمان انواع سرطان‌ها نیز به کار می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار