کد خبر: 917457
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
گزارش «جوان آنلاین» از مشکلات زنان مطلقه در جامعه
طلاق اتفاقی بد و منفورترین حلال نزد خداوند است، اما نگاه منفی جامعه به زنان مطلقه اگر بدتر از طلاق نباشد، احتمالا آزار دهنده‌تر از آن برای زنان است. گاهی آنقدر سنگینی این نگاه زیاد می‌شود که حتی اجاره یک خانه یا پیدا کردن یک کار مناسب برای یک زن مطلقه بسیار سخت و طاقت فرسا می‌شود.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین- مهساگربندی: طلاق اتفاقی بد و منفورترین حلال نزد خداوند است، اما نگاه منفی جامعه به زنان مطلقه اگر بدتر از طلاق نباشد، احتمالا آزار دهنده‌تر از آن برای زنان است. گاهی آنقدر سنگینی این نگاه زیاد می‌شود که حتی اجاره یک خانه یا پیدا کردن یک کار مناسب برای یک زن مطلقه بسیار سخت و طاقت فرسا می‌شود.
فقط کافی است که چند دقیقه پای صحبت و درددل‌های یکی از این زنان مطلقه بنشینیم. حرف‌های زیادی برای گفتن دارند؛ از سوءاستفاده برخی از مردان که در مسیر زندگی شان قرار می‌گیرند گرفته تا قطع ارتباط دوستان متاهلش که روزی ارتباط خوبی با هم داشتند، اما حالا از ترس اینکه دیگر یک زن مطلقه است با او قطع ارتباط کرده‌اند!

فکر می‌کنند به دلیل نیاز مالی، تن به خواسته‌های شرم آورشان می‌دهیم!
مائده، خانمی ۳۷ ساله است که در ۳۰ سالگی ازدواج کرده بود، اما ۳ سال بعد از آن از همسرش جدا شد. حالا نزدیک ۴ سال است که تنها زندگی می‌کند و خانه‌ای جداگانه رهن کرده است. این خانم مطلقه در این رابطه به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید:» تنها گناه من این است که طلاق گرفته‌ام آن هم به دلیل اینکه یک ازدواج نادرست داشتم. همسرم اعتیاد داشت و حتی گاهی من را کتک می‌زد. به سختی توانستم از او جدا شوم.»
این خانم مطلقه ادامه می‌دهد: «در این ۴ سال خواستگارانی داشتم که از لحاظ سنی و فرهنگی، مناسب یکدیگر بودیم. اما به هر کدام از آن‌ها که راجع به شرایطم توضیح دادم و گفتم که یک بار ازدواج کرده‌ام و جدا شده‌ام، از ازدواج با من منصرف شدند! یکی دیگر از خواستگارانم، اما اصرار داشت که باید با هم ازدواج کنیم. حتی وقتی فهمید من یک دختر مطلقه هستم هم منصرف نشد. اما وقتی که با خانواده اش به خانه مان آمدند و خانواده اش این موضوع را فهمیدند؛ هزار و یک بهانه تراشیدند که این ازدواج به صلاح نیست و پسرشان را منصرف کردند!»
مائده در رابطه با مشکلات زنان مطلقه در جامعه می‌گوید: «فقط ازدواج کردن دوباره و نگاه منفی به زنان مطلقه دغدغه زندگی من نیست. مشکل اصلی من این است که وقتی تصمیم می‌گیرم تنهایی زندگی کنم و دنبال کار بگردم و مستقل باشم هم این نگاه‌های منفی همراهم است. مثلا وقتی در شرکتی می‌خواهم استخدام شوم بسیاری از مدیران فکر می‌کنند که به دلیل نیاز مالی می‌توانند از من سوءاستفاده کنند و پیشنهادات شرم آوری به من می‌دهند. یا مثلا صاحب خانه هایمان که متوجه تنهایی‌ام می‌شوند برخورد زشت و نامتعارفی دارند.»
مائده با ناراحتی می‌گوید: «آنقدر در جامعه به من سخت می‌گذرد که دیگر حلقه دستم می‌کنم و به دروغ می‌گویم که همسر دارم. گاهی دم محل کار برادرم می‌آید و او را همسرم معرفی می‌کنم. تا دیگر کسی به خودش اجازه ندهد که نگاه بدی به من داشته باشد.»

جامعه به زنان مطلقه نگاه تحقیرآمیزی دارد
امان الله قرایی مقدم جامعه شناس در خصوص مشکلات زنان مطلقه در جامعه به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «وقتی یک زن و مرد از هم جدا می‌شوند جامعه نگاه تحقیرآمیزی به آن‌ها دارد، اما زنان در این زمینه در معرض آسیب بیشتری هستند. متاسفانه برخی از مردم با نگاه و حرف‌هایشان این زنان مطلقه را تنبیه و زندگی در جامعه را برای آن‌ها سخت می‌کنند.»
این جامعه شناس تصریح می‌کند: «زنان مطلقه هنگام ازدواج خود نیز مشکلات بسیاری دارند، زیرا که بسیاری از پسران و خانواده‌هایشان نیز نسبت به ازدواج با یک زن مطلقه، مخالفت می‌کنند و همین مسئله شرایط ازدواج را برای این زنان سخت‌تر کرده است!»
قرایی مقدم در پایان می‌گوید: «متاسفانه زنان مطلقه جایگاهی در نظام اجتماعی ندارد و حتی بعد از ازدواج هم ممکن است آسیب‌های دیگری را متحمل شوند. مثلا اگر با همسر دوم ناسازگاری داشته باشد متهم به این می‌شود که مشکل از او بوده که از زندگی اولش طلاق گرفته است. به همین دلیل است که بسیاری از زنان مطلقه برای ازدواج دوم خیلی سخت‌گیر هستند.»

اگر ما جای زنان مطلقه بودیم...
نگاه منفی جامعه به زنان مطلقه سبب شده تا ۹۰‌درصد این زنان پس از طلاق دیگر ازدواج نکنند.
لازم است که از همین حالا شروع کنیم و پیش از آنکه حرف یا نگاهی منفی نسبت به زنان مطلقه داشته باشیم فقط برای چند لحظه خودمان را جای این زنان بگذاریم و از خود سوال بپرسیم که اگر ما یا یکی از عزیزانمان جای آن‌ها بود، دوست داشتیم شاهد چنین برخورد نامناسبی باشیم؟!
با خودمان فکر کنیم که این زنان کسانی هستند که روزی به طور شرعی ازدواج کرده، اما به دلایلی با شکست رو به رو شده‌اند؛ و حالا به دلیل انتخاب نادرست در ازدواج اول مهر طلاق در شناسنامه شان ثبت شده است.
کاش کمی عادی‌تر با زنان مطلقه برخورد کنیم تا آن‌ها هم بتوانند در مورد زندگی آینده خود تصمیم بهتری بگیرند.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
0
2
سلام
سعیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
2
2
وقتی که خیلی از اونا از سر خودخواهی وارد زندگی یه زن دیگه میشن، معلومه که دزد جامعه بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
اینجوری نگید لطفا! این خانوم ها خیلی هم محترم و پاک هستند. شمار دخترایی که این کاری که شما فرمودید رو میکنن هم کم نیست...
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
0
0
بسیاری از خانم ها بواسطه فشارهایی که بیشتر هم مالی هستند، سریع واکنش نشان میدهند و وارد راهروهای دادگاهها میشوند و وقتی در این وادی قدم میگذارند وکلایی که بعضا تعدادی از انها منفعت طلب هستند بواسطه دریافت حق الوکاله طرف را تشویق به ادامه دادخواست های متعدد از جمله مهریه و،،، می کنند و بسیاری از زندگی ها را به جهنمی برای طرفین تبدیل حتی اگر بچه ای مشترک این وسط هم باشد، بعد از پروسه طولانی هر دو طرف که افسرده هم اغلب میشوند و خیلی چیزها از جمله کار، آبرو و ،، را از دست میدهند و تازه طلاق ثبت شده که دچار عوارض بعد از آن خصوصا برای آقایان و فرزندان طلاق خواهد شد، خواهشا قبلا کلی تحقیق کنید، از وکلایی که داخل راهروی دادگاه به شما کارت دفتر کار یا اینکه حق الوکاله بعد از دریافت مهریه، اجرت المثل را بپردازید، حذر کنید ارزش شما بیشتر از اینهاست که یک زندگی که با عشق آغاز شده رو به دست برخی وکلای منفعت طلب بسپارید.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
1
10
من ۱۷ ساله جدا شدم و مردم ما فقط وسایل زندگی و لباسشون به روز شده اما فرهنگشون برای هزار سال پیش و مثل ادم های قدیم هست که ما با مثل یک جزامی یا برده جنسی و یا هر وضعیت منفوری کهدر تصورشون هست برخورد میکنند.به شدت از این جامعه و رفتار مردمش نسبت به زن مطلقه دلگیرم
پاسخ ها
قاسم
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
هنوز محردی؟
گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
2
7
زن مطلقه مگه ی بار اشتباه کرده دیگه ما حق نداریم سر زنشش کنیم او هم ادمه حق زندگی کردن داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
1
طلاق گرفتن بد نیست چرا باید به زنان مطلقه بد گفت کسی که خودش بد هست دیگران بد نگاه می
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
0
باید جایی ثبت بشه ک علت جدایی چی بوده تا نفر بعدی مطمئن باشه و کسایی ک علت رو جویان بفهمن اگه
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
0
0
اصلا چرا باید دلیل جدایی رو بدونن
جامعه فقط باید زن مطلقه را بپذیره و مرهمی بر روی زخم اون باشه
طلاق هم مانند ازدواج یک چیز طبیعی و معمول هست و ممکن است برای هر کسی پیش بیاد و یک انتخابه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار