کد خبر: 917418
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
سرکنسول ترکیه در تبریز با بیان اینکه کودتای ۱۵ جولای یک امتحان قدرت و ثبات برای دموکراسی و دولت ترک بود که نقاب گروهک "فتو" را پس زد، گفت: از اینکه این امتحان را با موفقیت پشت سرگذاشته‌ایم احساس غرور می‌کنیم.

چاغلار فاحری چاکرآپ  در نشست خبری با اصحاب رسانه تبریز اظهار کرد: از اینکه امروز در سرکنسولگری‌مان یک بار دیگر با شما نشستی برگزار می‌کنیم خوشحال هستیم.

وی با اشاره به کودتای نافرجام دو سال قبل ترکیه در تاریخ ۱۵ جولای ۲۰۱۶، گفت: امروز دومین سالگرد اقدام به کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ است و از این‌رو این روز به نام «روز دموکراسی و اتحاد ملی» نامگذاری شده است.

فاحری چاکرآپ افزود: با گذشت دو سال از آن تاریخ همچنان تلاش می‌کنیم این تهدید که مرتبط با موجودی کشورمان است را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته اقدام به کودتای ۱۵ جولای گروهک تروریستی فتو در ترکیه و همچنین در خارج از کشور در مبارزه علیه سازماندهی «فتو» تحولات مهمی رخ داده است، گفت: در شب کودتا معلوم شده بود که ۱۵ جولای از طرف گروهک «فتو» و به رهبری «فتح‌الله گولن» برنامه‌ریزی شده و از عناصری در داخل نیروهای مسلح توسط افراد غیرنظامی اجرا شد، حتی طول دو سال گذشته تحقیقات انجام گرفته این حقیقت را اثبات کرده است.

سرکنسول ترکیه در تبریز ابراز کرد: در این چارچوب دلایلی به دست آمده است که بعضی اسامی کلیدی غیرنظامی وابسته به «فتو»، عناصر «فتو» در داخل نیروهای نظامی را هدایت کرده و در شب کودتا با «فتح‌الله گولن» رهبر «فتو» در حال ارتباط بودند، حتی با وی در پنسیلوانیا ملاقتی هم داشتند و قبل از اقدام به کودتا با افسران وابسته به «فتو» جلسات مقدماتی ترتیب دادند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، کشف گوشی‌های تلفن همراه این افراد که در حال فرار از پایگاه‌های نظامی به کناری انداخته شده بود،نشان از ارتباط او با منسوبان بلندپایه «فتو» بود.

فاحری چاکرآپ با بیان اینکه، ۱۵ جولای جزو خائنانه‌ترین و خونین‌ترین جرایم ارتکابی گروهک «فتو» است و در واقع این ظاهر قضیه است، افزود: در تحقیقاتی که در دوسال گذشته با سازماندهی گروهک «فتو» در حال انجام است، به داده‌هایی که نشان دهنده فعالیت‌های اطلاعاتی اعضای نزدیک و دیگر جرایم ارتکابی این گروهک است، دسترسی حاصل شد.

وی افزود: در تحلیل نهایی، در نتیجه فعالیت‌های اداری و قضایی انجام گرفته در داخل ترکیه ارزیابی می‌شود که گروهک «فتو» از سازمان‌های دولتی به مقیاس بزرگی پاکسازی شده و ستون فقرات اصلی این گروهک در ترکیه شکسته شده است.

سرکنسول ترکیه در تبریز اذعان داشت: در داخل این سازمان فروپاشی شروع شده، انتقادها افزایش یافته و نیز افزایش قابل توجهی در تعداد اعتراف‌ها، جهت استفاده از قانون ندامت موثر مشاهده می‌شود.

وی اضافه کرد: البته در مبارزه با دنباله‌های این سازمان در خارج از کشور در دو سال گذشته، موفقیت‌های مهمی به دست آمده است.

فاحری چاکرآپ با تاکید به تمرکز دولت ترکیه روی دو محور برای بررسی کودتای ۱۵ جولای تصریح کرد: افزایش  توجه در ارتباط با تهدیدات گروهک «فتو» و گام‌های برداشته شده نسبت به سازماندهی آن در خارج از کشور، از جمله اولویت‌های اصلی ماست.

وی توضیح داد: نتایج مشخص شده کمپین‌های اطلاع‌رسانی فشرده در دو سال گدشته با کمک نمایندگی‌های خارحی کشور ترکیه ادامه دارد و افکار عمومی خارجی هرقدر هم دیر باشد ولی این را درک کرده‌اند که «فتو» یک حرکت اجتماعی مشغول به آموزش و امور خیریه نیست.

سرکنسول ترکیه در تبریز با تاکید به اینکه طرفیت‌های عملیاتی سرکرده‌های «فتو» در کشورهای خارجی محدود شده است، گفت: در دو سال گذشته اداره‌کنندگان گروه« فتو» از کشورهای مختلف از کشور اخراج و به ترکیه بازگردانده شده‌اند. تعداد زیادی از اعضای «فتو» وجود دارند که اجازه اقامت آنها در کشورهای ثالث ابطال شده است و برخی دولت‌ها در کشورهای خود روند قضایی علیه سازماندهی «فتو» را آغاز کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این رویدادها و تحولات باعث تخلیه بعضی مناطق و محدود کردن موجودیت جهانی «فتو» شده است. در میان عناصر خارجی سازمان نیز فضای وحشت‌ به وجود آمده است.

فاحری چاکرآپ متذکر شد: در مبارزه با گروهک «فتو» در دوره‌های آتی، سازماندهی خارجی این گروه بیشتر مدنظر قرار خواهد گرفت. هدف اصلی‌ ما تحقق تحویل عناصر اصلی سازماندهی «فتو» که از کشور گریخته‌اند، به محاکم قضایی ترکیه است.

وی در ادامه با تاکید به اینکه ۱۵ جولای یک امتحان قدرت و ثبات برای دموکراسی و دولت ترک بود، گفت: از اینکه این امتحان را با موفقیت پشت سرگذاشته‌ایم، احساس غرور می‌کنیم. چه حزب حاکم و چه احزاب مخالف و منسوبان نیروهای مسلح و رسانه‌ها که عضو این گروهک نیستند، علیه کودتاگران به پا خواستند.

سرکنسول ترکیه در تبریز خاطرنشان کرد: فراتر از همه گفته‌ها، مردم ترکیه از هر قشر و دیدگاه سیاسی با فداکاری جلو تانک‌ها ایستاده و ضمن درخواست حقوق دموکراتیک، مقاومت خود را نشان داده و یک الگوی همبستگی تاریخی را به نمایش گذاشتند.

وی افزود: ما در کشور ترکیه از بابت تقویت هویت دموکراتیک خود به تعهدات‌مان وابسته هستیم، زیرا اعتقاد داریم تنها راه مبارزه با انواع تروریسم، این مسئله است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر