کد خبر: 917399
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
تأملی در باب چهره و ماهیت پلیس در آثار نمایشی در حال ساخت
اظهارات برخی مقامات عالی‌رتبه دولت طی ماه‌های گذشته که لطمه به اقتدار پلیس از آن تعبیر شد در به تصویر کشیدن چهره و ماهیت پلیس در آثار پیش‌رو نمود خواهد داشت و اساساً باید منتظر تصویری دقیق از پلیس باشیم یا چهره‌ای مخدوش و غیرمنطقی.
جواد محرمی
سردار منتظر‌المهدی می‌گوید قرار است چهره ایده‌آل پلیس در فیلم‌ها و سریال‌های جدید به مردم ارائه شود. سؤالی که پیش می‌آید این است که اظهارات برخی مقامات عالی‌رتبه دولت طی ماه‌های گذشته که لطمه به اقتدار پلیس از آن تعبیر شد در به تصویر کشیدن چهره و ماهیت پلیس در آثار پیش‌رو نمود خواهد داشت و اساساً باید منتظر تصویری دقیق از پلیس باشیم یا چهره‌ای مخدوش و غیرمنطقی.
دولت‌ها در کشور‌های صاحب هنر همواره سعی می‌کنند از سینما و تلویزیون برای به تصویر کشیدن چهره‌ای مقتدر و در عین حال جذاب و انسانی از پلیس استفاده کنند. در ایران، اما چهره پلیس در سینما و تلویزیون با چالش‌هایی مواجه بوده است. سخنان یک مقام انتظامی درباره تلاش جهت ساخت فیلم و سریال‌های جدید در مورد پلیس این سؤال را مطرح می‌کند که آیا رویکرد تازه در تولید آثار نمایشی با موضوع پلیس با آسیب‌شناسی و کارشناسی‌های دقیق در حال انجام است یا خیر.
اساساً پلیس را در همه دنیا با اقتدار آن می‌شناسند و البته چهره رحمانی پلیس باید مکملی برای اقتدار این نیرو باشد تا مقبولیت آن نزد مردم افزایش یابد. در کشور‌هایی که فهم سینمایی در آن رشد پیدا کرده همواره سعی می‌شود اقتدار پلیس در کنار چهره‌ای انسانی و رحمانی به مخاطبان نمایش داده شود، اما اگر این رویکرد که ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبد به گونه‌ای رقم بخورد که چهره به اصطلاح رحمانی پلیس به زیان تصویر مقتدرانه آن پررنگ شود، آنگاه بی‌قوارگی گریبان تصویر پلیس را می‌گیرد و همین بی‌قوارگی به سیمای پلیس آسیب می‌رساند.
طی سال‌های اخیر در سخنان دولتمردان درباره پلیس همواره تفاسیر و تعابیری به کار رفته که ناخودآگاه خدشه به اقتدار پلیس را به ذهن متبادر کرده است تا جایی که برخی مواقع این سخنان قرابت زیادی با عبارت پلیس بی‌تفنگ پیدا می‌کند. برای مثال در جریان ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ در چند شهر و شهرستان کشور که از سوی گروهک منافقین پشتیبانی می‌شد رئیس‌جمهور در یک سخنرانی از این سخن گفت که در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر فرانسه به او اطمینان داده پلیس در مواجهه با معترضان بدون اسلحه ظاهر شود؛ «از روز اول به پلیس دستور دادیم بدون اسلحه وارد صحنه شود. در تماس تلفنی که با یکی از مقامات فرانسه داشته‌ام وقتی که گفتم پلیس بدون اسلحه حضور دارد تعجب کرد.»
به فاصله‌ای کوتاه در اوایل اسفند ۹۶ عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز درست پس از آنکه سه نفر از نیروی انتظامی در جریان اغتشاشات مربوط به دراویش گنابادی با اتوبوس زیرگرفته شدند، عنوان کرده بود: «دولت ایران جریان دراویش را جریانی «عاقلانه، منطقی و معتدل» می‌داند و خشونت‌های اخیر را «به هیچ وجه» به آن‌ها منتسب نمی‌کند.»
اینکه آیا اینگونه اظهار نظر‌ها از سوی مقامات عالی‌رتبه درباره پلیس یک استراتژی است یا تاکتیک موضوع این گزارش نیست، اما اینکه این اظهارات چقدر می‌تواند در ارائه تصویری دقیق، اصولی و مقتدرانه از پلیس در آثار نمایشی از جمله فیلم و سریال دخیل باشد، مسئله مهمی است.
سردار منتظرالمهدی در گفت‌و‌گویی با اشاره به سریال‌های در دست ساخت درباره پلیس به این نکته اشاره کرده که در این آثار قرار است پلیس ایده‌آل به تصویر کشیده شود، اما پلیس ایده‌آل دقیقاً چه مشخصاتی دارد. چهره‌ای که سینما و تلویزیون کشور از پلیس ارائه داده در برخی آثار چهره‌ای مخدوش بوده است. اگرچه بخشی از این آسیب‌ها به برداشت‌ها و مشاهداتی برمی‌گردد که ناشی از واقعیت است، اما بخش دیگری از آن به فضای ذهنی عوامل تولید فیلم و سریال مرتبط است. وی درباره تولید سریال‌های پلیسی و علاقه مخاطبان به این آثار عنوان کرد: مردم سریال‌های پلیسی را دوست دارند و ما هم تلاش می‌کنیم تصویری از پلیس ارائه دهیم که از واقعیت دور نباشد و به سمت و سوی ایده‌آل‌های ما هم پیش برود. تصویری که ارائه می‌شود قرار است پلیس مورد قبول را نمایش دهد تا مردم او را ببینند و همکاران من بفهمند که چنین پلیسی ایده‌آل است و به سمت او گرایش پیدا کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار