کد خبر: 917387
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
رحمان نعیمی
رژیم صهیونیستی یک سری حملات هوایی گسترده را علیه باریکه غزه در شنبه‌شب ۱۴ ژوئیه انجام داد که با وجود حجم بالای حملات، بیش از چند ساعتی دوام نیاورد و به پذیرش آتش‌بسی ختم شد که با وساطت مصر مطرح شده بود. بیش از ۴۰ بار حمله هوایی به مناطق مختلف غزه آن هم تنها در ظرف چند ساعت حجم بالای این حملات را نشان می‌دهد تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بتواند از این موضوع استفاده تبلیغاتی کند و با تهدید به گسترده‌تر شدن حملات، حماس را مورد خطاب قرار بدهد و بگوید: «اگر حماس پیام امروز را دریافت نکند، فردا به هر حال خواهد فهمید.»‌روی دیگر قضیه پاسخ حماس و متحدانش به این حملات بود که دست‌کم به اقرار منابع درون رژیم صهیونیستی، سامانه پدافندی این رژیم مشهور به گنبد آهنین تنها توانسته بخش کمی از موشک‌های شلیک شده را رهگیری کند. افیخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، معترف است که گنبد آهنین تنها توانسته ۳۷ موشک را رهگیری کند در حالی که بنابر بیانیه این ارتش، حدود ۱۹۰ موشک در روز شنبه از غزه به اهدافی در رژیم صهیونیستی شلیک شده است.
با مقایسه هر دو روی قضیه این نکته روشن می‌شود که رژیم صهیونیستی در ابتدای کار و با حجم حملات هوایی خود می‌خواست پیامی قاطع به حماس و متحدانش بفرست چنان که نتانیاهو همین نکته را بر زبان آورد، اما پاسخ موشکی جبهه مقاومت تنها بعد از چند ساعت صورت مسئله را تغییر داد و مبدل به پاسخ محکم مقاومت به نتانیاهو و دیگر سران رژیم صهیونیستی شد. به همین جهت است که نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی، در عاقبت کار می‌گوید که حماس آتش‌بس را به ما دیکته کرد و قبول آتش‌بس از سوی تل‌آویو را اشتباهی بزرگ می‌خواند. این اعتراف قابل توجه است و نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی از موضع ضعف مجبور به پذیرش آتش‌بس شده است. در واقع، رژیم صهیونیستی حملات شنبه‌شب را به عنوان مقدمه‌ای برای حملات گسترده‌تر طراحی کرده بود چنان که نتانیاهو همان ابتدای کار و با اطمینان خاطر حماس را تهدید به حملات گسترده‌تر کرد، اما ناتوانی گنبد آهنین در مقابل پاسخ موشکی حماس و جهاد اسلامی باعث شد نتانیاهو کل برنامه حمله را متوقف کرده و دست به دامن مصر برای نجات خود شود و ناراحتی نفتالی بنت هم تنها می‌تواند به همین جهت باشد. علاوه بر این، اختلافات داخل کابینه رژیم صهیونیستی و طرح برنامه ترور سازمان یافته سران حماس از سوی دو تن از اعضای این کابینه نشان از شکست برنامه حمله هوایی و رو آوردن به گزینه ترور دارد که البته مورد اجماع تمام اعضای این کابینه هم نیست.
اولین نتیجه این معادله در اجرای تمرین‌های نظامی است که ارتش صهیونیستی قصد دارد اواخر هفته در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی انجام بدهد و نه تنها نسبت به تحرکات غیر معمول واحد‌های نظامی در جاده‌ها و معابر به شهروندان این رژیم هشدار داده بلکه نیرو‌های خود در مرز‌های شمالی و در امتداد جولان اشغالی را هم به حالت آماده‌باش درآورده است. باید توجه داشت که این برنامه گسترده از تمرین‌های نظامی در حالی است که به گفته دبکا فایل، تارنمای نزدیک به ارتش صهیونیستی، انجام آن برخلاف اعلامیه‌های پیشین ارتش مبنی بر استقرار تانک‌ها و واحد‌های ویژه نظامی در مرز با باریکه غزه است. به عبارت دیگر، فرماندهان ارتش با ارزیابی سریع از نتایج چند ساعت حمله به غزه و پاسخ موشکی مقاومت به این نتیجه رسیده‌اند که نحوه عمل گنبد آهنین در مقابل این پاسخ باعث شده تمام تصورات نسبت به توانایی آن به هم بریزد و دیگر آن اطمینان مورد انتظار از آن در کار نباشد و برای آرامش خاطر شهروندان خود باید سریع یک نمایش گسترده نظامی به راه انداخت. روشن است که نتانیاهو در برابر حدود چهار ماه تداوم راهپیمایی بزرگ بازگشت به غزه حملات هوایی روز شنبه را تدارک دید تا به خیال خودش پیام قاطع و کوبنده‌ای را به این راهپیمایی داده باشد و شاید هم بتواند با این حمله مانع ادامه آن تظاهرات شود، اما حالا و با ناتوانایی گنبد آهنین در مقابل پاسخ موشکی مقاومت و به عبارتی، با فرو ریختن این گنبد تنها می‌تواند نمایشی از ماشین نظامی خود به راه بیندازد تا با این نمایش از طرفی فرو ریختن آن گنبد را لاپوشانی کرده باشد و از طرف دیگر آرامش خاطر را به شهروندان خود بازگرداند که صدای فرود آمدن موشک‌های مقاومت را شنیده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار