کد خبر: 917345
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
در ساماندهی آسیب‌های اجتماعی خیابانی ۱۴دستگاه اجرایی وظیفه دارند
در کمیته ساماندهی کودکان خیابانی و متکدیان ۱۴دستگاه اجرایی نقش دارند. اگر روند فعالیت‌های این دستگاه‌ها رضایت بخش بود اکنون بسیاری از مشکلات رفع شده بود. منظور از ساماندهی متکدیان تأمین خوراک و پوشاک این افراد نیست، بلکه توانمندسازی متکدیان به معنای ساماندهی است
عليرضا سزاوار
پیشنیه همکاری بین بخشی ارگان‌های دست‌اندر‌کار در حوزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به سال‌های خیلی قبل باز‌می‌گردد. شناسایی، جذب و غربالگری موفق مددجویان و گروه‌های جامعه هدف در «سرای احسان» گواه این همکاری و تعامل است. سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در همین زمینه در جلسه علنی شورای شهر تهران درباره طرح ساماندهی متکدیان در کلانشهر تهران گفت: انتظار می‌رود چرخه ناقص ساماندهی متکدیان در پایتخت، طی یک حرکت جمعی با کمک ارگان‌های مسئول ساماندهی شود.
اکبر نعمتی با اشاره به نقش پر اهمیت سازمان‌های مردم نهاد و مؤسسه‌های خیریه، ساماندهی مددجویان در سرای احسان را برگ زرینی برای ارگان‌های اجرایی و دستگاه‌های نظارتی دانست و گفت: بی‌شک اگر حمایت و یاری آن‌ها نبود، نمی‌توانستیم در این حوزه خوب عمل کنیم و این همکاری بین بخشی باید در ساماندهی متکدیان شهر تهران تکرار شود.

شهرداری وظیفه‌ای ندارد!
وی با اشاره به وظایف قانونی شهرداری تهران در خصوص ساماندهی متکدیان تصریح کرد: طبق اسناد فرادستی و مستندات قانونی، شهرداری هیچ وظیفه‌ای در خصوص کودکان کار و معتادان متجاهر ندارد، اما تاکنون بر حسب وظیفه انسانی، ۱۵ هزار نفر از متکدیان را شناسایی کرده و به خانواده‌هایشان تحویل داده است، همچنین از نظر مالی هزینه زندگی این افراد را به مدت یک‌سال از طریق سازمان‌های مردم نهاد، فرمانداری و بخشداری تأمین کرده تا به چرخه اعتیاد باز‌نگردند.
سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تأکید بر معیوب بودن چرخه شناسایی و جذب معتادان، متکدیان و کودکان کار گفت: این افراد بعد از شناسایی توسط مددکاران اجتماعی، به چرخه ناقص ساماندهی بازمی‌گردند و این نشانه تنها بودن شهرداری تهران در حوزه ساماندهی است.
نعمتی با بیان اینکه محدوده قانونی خدمات‌رسانی جغرافیایی این ارگان شهر تهران است، گفت: شهرداری تهران به استناد قانون شناسایی و جذب متکدیان (جمع‌آوری) را برعهده دارد، اما نکته حائز اهمیت این است که متکدیان پس از شناسایی و جذب باید به شهرستان محل زندگی خود منتقل شوند، در صورتی که امکان انتقال مددجو به شهرستان‌ها برای شهرداری وجود ندارد و باید ادامه این پروسه توسط سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شود.

بهزیستی حضور ملموس دارد
این گفته‌ها در حالی است که شواهد نشان می‌دهد شهرداری در این زمینه تنها نیست؛ به طور نمونه رئیس کمیته امداد با حضور در هفتاد و چهارمین جلسه شورا با بیان اینکه ما می‌خواهیم در مسائل اجتماعی همراه شهرداری باشیم، گفت که در باب مسئله تکدی‌گری دل همه ما به درد می‌آید. ما حاضر هستیم بخشی از هزینه‌ها را بدهیم. روی کمک‌های ما حساب کنید.
فتاح با بیان اینکه دیدن کودکان کار سخت و آزاردهنده است، افزود: می‌دانیم که شهرداری از بعد حمایتی کمک می‌کند، اما در بخش ساماندهی و جمع‌آوری کند عمل کرده است. بحث معضل معتادان متجاهر نیز وجود دارد آن‌ها بلای جان صندوق‌ها می‌شوند و صحنه مشمئزکننده‌ای را به وجود می‌آورند و کسی جرئت نمی‌کند به آن‌ها نزدیک شود. رئیس کمیته امداد با بیان اینکه برای رفع آسیب‌های اجتماعی هم فعال هستیم، تأکید کرد که ما کنار شما قوی‌تر هستیم تا نگذاریم دیگر کسی در خیابان بخوابد. این‌ها چهره شهر را خراب می‌کنند. برای مددجویان تسهیلات ایجاد می‌کنیم. ما در کمیته امداد می‌توانیم ادعا کنیم که روی فقر به شدت کار کرده‌ایم. ما با مجلس و دولت همکاری مشترک داریم و آماده‌ایم بگوییم کنار شما هم هستیم.

۹۸ درصد اتوبان‌ها پاکسازی شدند
به تازگی هم رئیس پلیس مواد‌مخدر تهران بزرگ از پاکسازی ۹۸ درصد اتوبان‌ها از حضور معتادان متجاهر خبر داد.
سرهنگ محمد بخشنده در حاشیه طرح دستگیری قاچاقچیان و فروشندگان مواد‌مخدر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این افراد شامل معتادان متجاهر، خرده‌فروش و قاچاقچی مواد‌مخدر هستند، گفت: در ماه گذشته ۶ هزار و ۴۶۴ معتاد متجاهر جمع‌آوری شده‌اند که اکثر آن‌ها در طول شش ماه گذشته در کمپ‌های ترک اعتیاد قرار داشتند و ۴۸ ساعت پس از آزادی در همان پاتوق‌های سابق دیده و توسط پلیس جمع‌آوری شده و به مراکز بازپروری تحویل داده شده‌اند.
سرهنگ بخشنده با بیان اینکه در تهران بزرگ حداقل ۱۵ هزار معتاد متجاهر وجود دارد، خاطرنشان کرد که تاکنون ۷ هزار معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع‌آوری شده و در حال بازپروری هستند. همچنین نقاط آلوده اتوبان‌ها به ویژه در شمال شهر توسط ۱۰ خودروی بنز پلیس مبارزه با مواد‌مخدر و گشت‌های ضربتی کنترل می‌شوند و تاکنون ۹۸ درصد اتوبان‌ها از حضور معتادان متجاهر پاکسازی شده است.
در کمیته ساماندهی کودکان خیابانی و متکدیان ۱۴دستگاه اجرایی نقش دارند. اگر روند فعالیت‌های این دستگاه‌ها رضایت بخش بود اکنون بسیاری از مشکلات رفع شده بود. منظور از ساماندهی متکدیان تأمین خوراک و پوشاک این افراد نیست، بلکه توانمندسازی متکدیان به معنای ساماندهی است. اگر اقدامی در حوزه درمان و توانمندسازی متکدیان صورت نگیرد به طور قطع پس از مدتی که از این مرکز می‌روند، به تکدی‌گری روی می‌آورند، اما محرز است که در این ساماندهی، شهرداری هرگز تنها نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار