کد خبر: 917255
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
احمد کاظم زاده
به موازات پیروزی‌های روزافزون ارتش سوریه در جبهه جنوبی و تقویت امید‌ها برای تکرار چنین پیروزی‌هایی در جبهه شمالی که از هم‌اکنون بر وجود شورشیان و تکفیری‌های مستقر در ادلب و سایر مناطق ترس انداخته است، دو موضوع دیگر هم در ارتباط با ابعاد خارجی بحران سوریه در روز‌های اخیر خبرساز شده است؛ نخست سفر اخیر نتانیاهو به روسیه که برای سومین بار در سال جدید صورت گرفت و دوم دیدار پوتین و ترامپ در روز دو شنبه در هلسینکی و جایگاه بحران سوریه در آن است.
درباره سفر نتانیاهو باید گفت: با وجود تبلیغات سنگینی که محافل صهیونیستی و حتی سعودی و اماراتی درباره این سفر به راه انداخته بودند و از امکان بده و بستان میان روسیه و رژیم صهیونیستی درباره نقش ایران در سوریه سخن گفته بودند، هیچ نشانه‌ای که ناشی از وجود چنین بده و بستانی باشد مشاهده نشد و سفر همزمان ولایتی به روسیه برای ارسال پیام رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری ایران به پوتین که با استقبال گرم مقامات روسی و شخص ولادیمیر پوتین همراه شد به کلی سفر نتانیاهو را به محاق برد و در این سفر آنگونه که از شواهد و قرائن برمی‌آید چیزی عاید نتانیاهو نشد. این موضوع از قبل نیز تا حدودی قابل‌پیش‌بینی بود چراکه نتانیاهو در حالی این سفر را انجام داد که تمام برگه‌های خود را در سوریه سوزانده بود و با نزدیکی ارتش سوریه به مرز‌های جولان تهدید‌های رژیم صهیونیستی از حد حرف فراتر نرفته بود و امریکا نیز به‌رغم تلاش‌های گسترده این رژیم وارد عملیات نظامی نشد و به نوعی این رژیم را در جبهه جنوبی ر‌ها کرد.
در خصوص نشست هلسینکی نیز باید گفت: هرچند درباره این نشست تبلیغات زیادی صورت گرفته است و این نشست با توجه به نقش و جایگاهی که نشست‌های هلسینکی در زمان جنگ سرد در روابط میان غرب و امریکا از یک سو و شوروی سابق از دیگر سو در بسترسازی برای ورود به دوره جدید از روابط بازی کرد، تصور ایجاد تحول در روابط امریکا و روسیه را ایجاد کرده است، اما با توجه به گستره وسیعی از موضوعاتی که میان دو طرف از مسائل داخلی امریکا و نقش روسیه در انتخابات امریکا گرفته تا رویارویی با اتحادیه اروپا وجود دارد، بعید به نظر می‌رسد بحران سوریه برخلاف تبلیغات کنونی نقش محوری و مرکزی در این نشست داشته باشد و اگر هم بحث سوریه در میان باشد مقامات روسیه و شخص پوتین همچنان که پیش از این نیز اعلام کرده‌اند، حرف زیادی برای گفتن دارند. از جمله اینکه حضور امریکا در سوریه غیرقانونی است و برخلاف حضور ایران و روسیه بدون درخواست دولت سوریه صورت گرفت و علاوه بر این سوریه برای بازسازی کشور و بازگرداندن آوارگان نیاز به حضور در مناطق شمالی و نفت‌خیز دارد تا بتواند بخشی از هزینه‌های بازسازی را تأمین کند. از این‌رو به نظر نمی‌رسد نشست هلسینکی برخلاف تبلیغات موجود بتواند انتظارات رژیم صهیونیستی و دیگر عوامل پروژه ناکام براندازی را از آن تأمین کند و حداکثر نتیجه این نشست برای این عوامل وعده‌هایی خواهد بود که به عرصه سیاسی محدود خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
شاید هم دستهای خالی ولایتی از مسکو. کاظم زاده هنوز خیلی زوده قضاوت کنی برادر صبر کن اینده بهت میگه دست نتانیاهو از مسکو خالی است یا دست ولایتی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار