کد خبر: 916873
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
سرپرست سازمان داوطلبان هلال احمر با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر در راستای شفاف‌سازی، گزارش هزینه‌کرد کمک‌های مردمی در زلزله کرمانشاه را منتشر کرده است گفت: این نهاد پتانسیل و تجربه خوبی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در حوادث دارد، اما این ظرفیت در میان اشخاصی که اقدام به فعالیت‌های اینچنینی می‌کنند، وجود ندارد.
جوان آنلاین: سرپرست سازمان داوطلبان هلال احمر با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر در راستای شفاف‌سازی، گزارش هزینه‌کرد کمک‌های مردمی در زلزله کرمانشاه را منتشر کرده است گفت: این نهاد پتانسیل و تجربه خوبی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در حوادث دارد، اما این ظرفیت در میان اشخاصی که اقدام به فعالیت‌های اینچنینی می‌کنند، وجود ندارد.

حبیب درگاهی در مورد جمع‌آوری کمک‌های مردمی در حوادث مختلف اظهار کرد: بر اساس مستندات قانونی، مصوبات وزارت کشور و مورد دیگری که در حال طی کردن فرایند قانونی و تصویب است، جمعیت هلال احمر متولی جمع‌آوری کمک‌های مردمی است. در زمان جمع‌آوری کمک برای مردم میانمار هم دیدیم که مقام معظم رهبری نیز، کمک خود را به جمعیت هلال احمر دادند که این مسئله صحه‌ای بر این موضوع بود.

سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، ادامه داد: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که روند جمع‌آوری و هزینه این کمک‌ها شفاف باشد و در زلزله کرمانشاه هم برای اولین بار جزئیات کمک‌های مردمی و نحوه هزینه‌کرد آن‌ها با جزئیات منتشر شد.

وی در مورد جمع‌آوری کمک‌های مردمی از سوی بعضی افراد نیز گفت: مردم از هر طریق که احساس می‌کنند کمک‌هایشان زودتر به دست نیازمندان می‌رسد می‌توانند کمک کنند و در مورد جمع‌آوری کمک‌ها از سوی بعضی افراد و چهره‌های شناخته شده، باید این موضوع را در نظر گرفت که این کمک‌ها را به کدام افراد ارائه دادند و آیا به دست آسیب‌دیدگان رسیده است یا خیر؟ مردم ما هوشمند و با تقوا هستند و با بررسی مختصر می‌توانند ببینند که کمک‌هایی که ارائه داده‌اند در چه راهی هزینه شده است.

درگاهی با اشاره به ظرفیت‌های هلال احمر در راستای توزیع کمک‌ها گفت: جمعیت هلال احمر ویژگی‌هایی دارد که در روند توزیع مناسب کمک‌ها می‌تواند کار ساز باشد. در جمعیت هلال احمر پتانسیل و تجربه خوبی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی وجود دارد؛ اما شخصیت‌ها به تنهایی چنین پتانسیلی ندارند. شناسایی‌های ما قوی‌تر است و بر اساس تعاملاتی که با مسئولان وزارت کشور و مقامات استانی داریم بهتر می‌توانیم کمک‌ها را به مقصد صحیح و درست برساند و موازی کاری و خدایی ناکرده سوء استفاده در چنین سیستمی پایین است و در نتیجه ضریب اطمینان بالایی وجود دارد.

سرپرست سازمان داوطلبان در مورد مشخص شدن وضعیت برخی از کمک‌های مالی که در دست افراد غیر از هلال احمر و شناخته شده است، اظهار کرد: تا جایی که اطلاع دارم دستگاه قضایی به این مسئله ورود کرده است. ما به عنوان یک سازمان مردم نهاد، ابزار کافی برای جلوگیری از این کار نداریم و فقط می‌توانیم در مورد کمک‌هایی که مردم به ما می‌کنند اطلاع‌رسانی کنیم و بگوییم که چگونه کمک‌های آن‌ها را مورد استفاده قرار داده‌ایم. افراد بر اساس احساساتی که دارند می‌توانند کمک‌های خود را به هر فرد یا سازمانی که فکر می‌کنند زودتر می‌تواند آن‌ها را به دست نیازمندان برساند، ارائه دهند و از این افراد هم مطالبه‌گری خواهند داشت. ما هم تلاش می‌کنیم که با ارائه گزارش فعالیتمان به مردم در مورد استفاده از کمک‌هایشان اطمینان بدهیم.

در جریان زلزله کرمانشاه برخی از افراد نسبت به اینکه کمک‌های خود را به هلال احمر بدهند امتناع کردند که سرپرست سازمان داوطلبان در پاسخ به این سئوال که آیا علل این موضوع از سوی هلال احمر بررسی شده تا اقدامی برای جلب نظر سایر بخش‌های جامعه انجام شود گفت: همان‌طور که گفتم شاید بعضی از افراد در زمان حادثه احساس کردند که اگر کمک‌هایشان را به بخش‌های دیگری بدهند بهتر است و زودتر به دست نیازمندان می‌رسد و از همین رو این کار را انجام داده‌اند. این وضعیت مانند زمانی است که یک نفر بیمار می‌شود و این حق را دارد که خود از میان چند پزشک یک نفر را انتخاب کند.

وی ادامه داد: با این حال، اما ما در جمعیت هلال احمر نیز اقداماتی را مد نظر قرار دادیم تا بهتر از گذشته بتوانیم پاسخگوی محبت هموطنان باشیم و بتوانیم کمک‌های بیشتری از جامعه را برای رساندن صحیح به نیازمندان جذب کنیم؛ بنابراین یکی از کار‌هایی که باید انجام می‌شد ایجاد راه‌هایی برای سهولت دریافت کمک‌ها بود. از همین رو از انواع و اقسام روش‌های پرداختی در کنار شماره حساب بانکی استفاده می‌کنیم تا مردم از بستر‌های مختلف بتوانند کمک‌های خود را واریز کنند. در این راستا برخی اقدامات انجام گرفته و اقداماتی نیز در دست بررسی است که امیدواریم هر چه زودتر انجام شود و به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که در همین راستا گزارش ریال به ریال هزینه‌هایی که انجام می‌شود را منتشر می‌کنیم.

وی افزود: ارائه گزارش‌های شفاف دستور مقام معظم رهبری است و ریاست جمعیت هلال احمر نیز بر شفاف‌سازی اقدامات تاکید دارد. در زلزله کرمانشاه این شفاف‌سازی به صورت کامل انجام شد و با این روند ان‌شاء‌الله در آینده و در صورتی که خدایی ناکرده حوادثی رخ دهد امیدواریم با اطمینان بیش از پیش و از طریق روش‌های گوناگون و ساده‌تری که ایجاد می‌کنیم شاهد همراهی گسترده‌تر مردم باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار