کد خبر: 916872
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
سخنگوی وزرات بهداشت در پاسخ به سؤال «صبح‌نو» با این عنوان که چرا وزارت بهداشت در ماجرای وارد کردن خودرو اسناد مربوطه نظیر برگه ثبت سفارش و ترخیص خودروها را منتشر نمی‌کند، گفت: برخی رسانه‌ها به گونه‌ای برخورد می‌کنند که گویی هم وزارت بهداشت دزد است، هم وزارت صنعت و هم بانک و گمرکی که این اسناد را تأیید کرده‌اند. برخی افراد دلسوز نظام از اینکه ثابت کنند همه ما دزد هستیم چه سودی می‌برند؟
جوان آنلاین: سخنگوی وزرات بهداشت در پاسخ به سؤال «صبح‌نو» با این عنوان که چرا وزارت بهداشت در ماجرای وارد کردن خودرو اسناد مربوطه نظیر برگه ثبت سفارش و ترخیص خودروها را منتشر نمی‌کند، گفت: برخی رسانه‌ها به گونه‌ای برخورد می‌کنند که گویی هم وزارت بهداشت دزد است، هم وزارت صنعت و هم بانک و گمرکی که این اسناد را تأیید کرده‌اند. برخی افراد دلسوز نظام از اینکه ثابت کنند همه ما دزد هستیم چه سودی می‌برند؟


دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در نشست خبری روز گذشته در پاسخ به سؤال خبرنگار «صبح‌نو» با این عنوان که چرا وزارت بهداشت در ماجرای وارد کردن خودرو اسناد مربوطه نظیر برگه ثبت سفارش و ترخیص خودرو را منتشر نمی‌کند گفت: من چون مطمئن بودم ‌در این خصوص سؤال می‌شود کل پرونده واردات خودرو را با خود به جلسه آورده‌ام، اما قبل از آن باید گلایه کنم از اینکه چرا بعضی افراد که داخل نظام هستند اصل را بر متخلف بودن دیگران می‌گذارند. کسانی در جایگاه‌های مختلفی نظیر مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌ها و قوه‌قضاییه مشغول به کار هستند که نباید در صورت انجام هر اقدامی، بنا را بر متخلف بودن آن‌ها گذاشت. برخی‌ها در نظام، دو آتشه هستند ولی خارجی‌ها را بیشتر از داخلی‌ها قبول دارند.
 بودجه دولتی وزارت بهداشت و درمان حدود 25هزار میلیارد تومان است. در خصوص این پرونده اگر وزارت بهداشت به‌جای هر 400‌آمبولانس، خودروهای لوکس وارد می‌کرد چقدر از این واردات سود می‌برد که این چنین آبروی خود را به خطر بیندازد. وزارتخانه‌ای که حدود 25‌هزار میلیارد تومان بودجه دولتی دارد و بیش از 18‌هزار میلیارد تومان هم درآمد اقتصادی دارد و همچنین 10‌هزار میلیارد تومان هم در صندوق بیمه سلامت بودجه دارد، هرگز برای این میزان سود از واردات 400‌خودرو آبروی خود را به خطر نمی‌اندازد. پس از انتشار این اخبار، بانک مرکزی و رییس انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کردند که اشتباهی در اطلاع‌رسانی رخ داده است ولی همچنان کسانی که مدعی و دلسوز نظام هستند ماجرا را رها نمی‌کنند و به‌دنبال متهم هستند.
 حریرچی با اشاره به پرونده قطوری که در دست داشت گفت: کلیه مدارک واردات این خودروها موجود است. بیمه‌نامه کاربری آمبولانس‌ها، گواهی ثبت آماری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت بازرسی و کنترل کیفیت استاندارد ایران، ثبت سفارش و تاریخ فرم‌ها، تصویب‌نامه هیأت دولت، قرارداد خرید و همچنین نامه رسمی وزارت بهداشت به وزارت صنعت برای واردات 400‌دستگاه آمبولانس از جمله اسنادی بود که حریرچی به وجود آن‌ها در پرونده اشاره کرد.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: برخی رسانه‌ها 
به گونه‌ای برخورد می‌کنند که گویی هم وزارت بهداشت دزد است، هم وزارت صنعت دزد است و هم بانک و گمرکی که این اسناد را تأیید کرده‌اند. برخی افراد دلسوز نظام از اینکه ثابت کنند همه ما دزد هستیم چه سودی می‌برند؟

 ماجرای واردات خودروی وزارت بهداشت از کجا شروع شد؟
چندی پیش بانک مرکزی اقدام به انتشار فهرستی کرد که نشان می‌داد، برخی اشخاص حقیقی و حقوقی چه میزان ارز و برای واردات چه کالایی دریافت کرده‌اند که در این فهرست نام وزارت بهداشت در صدر جدول به چشم می‌خورد که ۱۸‌میلیون یورو برای واردات خودرو با حجم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی با کد تعرفه خاص (۸۷۰۳۲۳۱۹) دریافت کرده است.
انتشار این لیست منجر به گمانه‌زنی افکار عمومی درباره واردات این خودروها توسط وزارت بهداشت شد تا جایی که مدیر روابط عمومی این وزارتخانه در بیانه‌ای اعلام کرد که این میزان ارز را برای واردات آمبولانس برای استفاده در مناطق صعب‌العبور دریافت کرده است. زارع‌نژاد اعلام کرد که آمبولانس‌هایی با حجم 2134 سی‌سی خریداری کرده‌اند درصورتی که در لیست منتشر شده حجم خودروهای وارداتی 1500 تا 2000 سی‌سی ذکر شده بود که این موضوع نیز اشتباهی از سوی بانک مرکزی قلمداد شد که پس از واکنش وزارت بهداشت اقدام به تصحیح آن کردند.

شرط وزارت بهداشت برای دسترسی به اسناد
ایرج حریرچی در ادامه نشست خبری در پاسخ به اینکه آیا این مدارک را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهید یا خیر، گفت: رسانه‌ها برای دریافت اسناد واردات آمبولانس‌ها می‌توانند به اداره خدمات مراجعه کنند و اگر ما احساس کنیم برای روشنگری افکار عمومی این درخواست صورت گرفته آن‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم اما اگر ببینیم رسانه‌ای دنبال ایجاد مشغولیت است، ضرورتی برای ارائه این اسناد نمی‌بینیم.
شرکت‌های متخلف از دریافت ارز دولتی محروم می‌شوند
سؤال دیگر خبرنگار «صبح‌نو» از سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اعلام اسامی شرکت‌های متخلف واردکننده تجهیزات پزشکی و دارویی و نحوه برخورد با آن‌ها بود. حریرچی در این‌باره گفت: اکثر شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند، به درستی فعالیت‌شان را انجام می‌دهند و ما نفعی نمی‌بریم که بگوییم همه شرکت‌های واردکننده متخلف هستند اما به‌هر‌حال هم در بین تولیدکنندگان و هم در میان واردکنندگان، متخلف وجود دارد. اخیراً دو شرکت تولید‌کننده انحصاری که ارز دولتی دریافت کرده بودند، قیمت‌هایشان را بیش از 70‌درصد قیمت تعیین‌شده عرضه می‌کردند، که ما برای حل این مشکل اقدام به واردات آن اقلام کردیم. بنابراین اگر تولید‌کننده‌ای بگوید چون من تولید‌کننده انحصاری هستم و قیمت را بر اساس قیمت مشابه خارجی ارائه می‌دهم، تخلف است و ما با شرکت متخلف برخورد می‌کنیم.
هر شرکتی که ارز دولتی دریافت کرده است موظف است با همان نرخ منصوب کالای خود را بفروشد و ما هم نظارت‌هایمان را روی این موضوع انجام می‌دهیم. برخورد با متخلفین شامل محرومیت از ارز، ارائه مجوز واردات به شرکت‌های دیگر و معرفی به محاکم قضایی خواهد بود.

 وزارت بهداشت در اقدامات عمرانی هم پیشرو است
 وزارت بهداشت و درمان در طی پنج سال اخیر اقدام به ساخت و تجهیز بیمارستان‌های زیادی در سطح کشور کرده است. به گفته سخنگوی این وزارتخانه، در ماه‌های اخیر 16پروژه بیمارستانی با ظرفیت 1463‌تختخواب و 7315‌میلیارد ریال هزینه افتتاح شده است. 
حریرچی درباره پروژه‌های عمرانی در مناطق محروم گفت: 282‌خانه‌بهداشت روستایی، 191 محل زیست پزشک در مناطق دور افتاده، 98‌پایگاه سلامت و 64‌مرکز خدمات جامع شهری در ماه‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده‌ یا در دست افتتاح است.
همچنین تا یک سال دیگر 45‌پروژه بیمارستانی با ظرفیت 6023‌تختخواب و اعتباری بالغ بر 30هزار‌و‌500 میلیارد ریال تکمیل و برای خدمت‌رسانی به مردم بهره‌برداری خواهد شد که ارائه خدمات در تمام این مراکز با تعرفه دولتی و تحت پوشش بیمه و نظام ارجاع خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار