کد خبر: 916832
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
در ميزگرد بررسي مبارزه با فساد عنوان شد
ما گرفتاري جناحي در كشور داريم، به جاي اينكه يكديگر را متهم كنيم بهتر است براي مبارزه با فساد با يكديگر همكاري كنيم، اگر مبارزه با فساد را سياسي ، سيستم فلج مي‌شود.

ما گرفتاري جناحي در كشور داريم، به جاي اينكه يكديگر را متهم كنيم بهتر است براي مبارزه با فساد با يكديگر همكاري كنيم، اگر مبارزه با فساد را سياسي ، سيستم فلج مي‌شود.
اين مطلب را دكتر احمد توكلي روز گذشته در ميزگردي با موضوع «بررسي فساد در كشور» كه در محل خبرگزاري ايرنا و با حضور محمود صادقي، نماينده فعلي مردم تهران در مجلس برگزار شد، عنوان كرد.
احمد توكلي در ابتداي سخنان خود در اين ميزگرد در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا فساد سازمان‌يافته در كشور وجود دارد يا نه، توضيح داد: فساد سازمان‌يافته تعريف‌هاي متفاوتي دارد، يك تعريف اين است كه تمام سيستم كشور مشكل‌ شده باشد، در تعريف ديگري درباره فساد سازمان‌يافته گفته مي‌شود اگر بين 15 درصد تا 35 درصد از مراجعين به واحدهاي حكومتي با رشوه كارهايشان را پيش ببرند، اين فساد، سيستماتيك است، از نظر برخي از كشورها اين رقم درصد بسيار بالايي است. وي افزود: وقتي نخبگان و دولت در سيطره فاسدان قرار مي‌گيرند اين حالت فساد سيستمي نام دارد، يك تعريف ديگر هم بنده خودم دارم و آن اين است كه وقتي دستگاه‌هاي مسئول مبارزه با فساد ناظر يا تهيه‌كننده به درجاتي از فساد آلوده شوند، ديگر سيستم از خودش دفاع نمي‌كند، همين گرفتاري كم هم باشد، اين سيستم به اندازه كافي به درستي از خودش دفاع نمي‌كند و بنده به اين حد از فساد، فساد سيستماتيك مي‌گويم. به همين دليل مي‌گويم اگر با اين فساد مبارزه نشود روز به روز آلوده‌تر مي‌شويم. توكلي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: فساد سازمان‌يافته، شبكه‌اي است كه هواي يكديگر را دارند و اگر از مجلس بپرسيد چرا ميزان حقوق و مزاياي مديران را طبق قانون برنامه ششم در سامانه بارگذاري نمي‌كنند، مي‌گويند دولت هم اين كار را انجام نمي‌دهد و اگر از دولت هم بپرسيد چرا بارگذاري نمي‌كنند، مي‌گويند قوه قضائيه هم اين كار را انجام نمي‌دهد. وي با بيان اينكه به لطف خدا فعلاً در سطوح بالاي مديريتي كشور گرفتار فساد نشده‌ايم، گفت: ممكن است افراد پاكي در مجلس كم و زياد شوند اما متأسفانه امروز اهميت فراجناحي نيز در مجلس كم شده است، براي مثال نماينده‌اي فردي را مي‌خواهد پيش وزيري ببرد و حق‌القدم مي‌گيرد يا برخي از نمايندگان نفوذ را پيش‌فروش مي‌كنند، به عنوان مثال فردي از آنها در انتخابات حمايت مي‌كند و سپس آن نماينده در مجلس، دِين خود را به آنان ادا مي‌كند. توكلي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به سؤالي درباره مواجهه جناحي با فساد و تسويه حساب جناحي در زمينه فساد، گفت: ما گرفتاري جناحي در كشور داريم، به جاي اينكه يكديگر را متهم كنيم بهتر است براي مبارزه با فساد با يكديگر همكاري كنيم، اگر مبارزه با فساد را سياسي كنيم، سيستم فلج مي‌شود. وي در پايان خاطرنشان كرد: فساد به جايي رسيده كه مفسدين به هم چسبيده‌اند و نمي‌گذارد ساختار كشور اصلاح شود، همان رئيس كميسيون اقتصادي مجالس هشتم و نهم نمي‌گذاشت ما كارمان را انجام دهيم و در جاهايي هم موفق مي‌شد اما بالاخره در جايي هم موفق نمي‌شد.
‌ ‌

دچار سرمايه‌داري رفاقتي شديم
محمود صادقي، نماينده تهران در مجلس نيز در اين میزگرد با بيان اينكه متأسفانه دچار سرمايه‌داري رفاقتي شديم، گفت: طبق برنامه ششم بايد سامانه حقوق و مزاياي مديران راه‌اندازي شود اما برخي از دستگاه‌ها مانند مجلس مدارك را در سامانه بارگذاري نمي‌كنند. وي افزود: طبق قانون برنامه ششم مقرر شده بود سامانه حقوق و مزاياي مديران به اجرا گذاشته شود اما هنوز اين مهم اجرا نشده است، بنده در اين زمينه با سازمان‌هاي مربوط تماس گرفتم و مكرر پيگيري كردم، آنان مي‌گويند ما كار را شروع كرديم اما برخي از دستگاه‌ها مدارك را بارگذاري نمي‌كنند كه مجلس شوراي اسلامي يكي از آن نهادهاست، به نظر بنده اين مثالي از فساد سازمان‌يافته در كشور است. وي در پايان با بيان اينكه دچار سرمايه‌داري رفاقتي شديم، گفت: در جريان استيضاح وزير جهاد كشاورزي، در حالي كه گفته مي‌شود تنها وزير اصلاح‌طلب كابينه آقاي وزير جهاد كشاورزي است اما بنده به عنوان يك اصلاح‌طلب استيضاح وزير را امضا كردم و در قرعه‌كشي نام بنده براي سخنراني در آمد اما فراكسيون مانع بنده شد كه اظهاراتم را بيان كنم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
این سیستم بیش از20 ساله که فلج شده.. امام-ره- فرمود روزیکه مسئولبن ابن جمهوری بطرف اشرافبت رفتند فاتحه نظامو بخونبد .. ابا خبرازمجلس ختم 30 سال پبشو ندارید.. سالگردشم برگذارشد. چطور اطلاع ندارید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار