کد خبر: 916793
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷
گفت‌وگوی «جوان‌آنلاین» با دکتر «نقوی حسینی» نماینده مجلس جهت عملی شدن بستن تنگه هرمز
پس از تهدید روحانی، مبنی بر ممانعت ایران از صادرات نفت جهان و اظهارات فرماندهان سپاه در خصوص احتمال بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، گمانه‌زنی‌ها در خصوص اجرایی بودن این تهدید رونق گرفت

سرویس سیاسی جوان آنلاین- ساجده براتی: پس از تهدید روحانی، مبنی بر ممانعت ایران از صادرات نفت جهان و اظهارات فرماندهان سپاه در خصوص احتمال بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، گمانه‌زنی‌ها در خصوص اجرایی بودن این تهدید رونق گرفت. روز گذشته نیز علی مطهری از حمایت مجلس در خصوص بسته شدن تنگه هرمز در صورت اجرایی شدن تحریم‌ها خبر داد.
تنگه هرمز یکی از هشت گذرگاه استراتژیک حمل و نقل دریایی نفت جهان است. روزانه ۵۸ میلیون بشکه نفت از طریق این هشت گذرگاه مبادله می‌شود که سهم تنگه هرمز از این میزان، روزانه ۱۷.۴ میلیون بشکه نیمه اول سال ۲۰۱۸ میلادی بوده است. بدین ترتیب ۳۰ درصد نفت عبوری از گذرگاه‌های استراتژیک جهان از تنگه هرمز می‌گذرد.
اما مطابق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط روزانه ۹۹.۲ میلیون بشکه نفت عرضه می‌شود؛ بنابراین سهم نفت عبوری از تنگه هرمز از کل نفت تولید جهانی نفت حدود ۱۷.۵ درصد است. این میزان نفت شامل محموله‌های ایران، عربستان سعودی، عراق، امارات عربی متحده و کویت است.
دکتر نقوی حسینی نماینده مجلس در گفت وگو با «جوان آنلاین» درباره عملی شدن بسته تنگه هرمز از سوی ایران گفت: تجربه تاریخی نشان داده است که هرجا ما در مقابل قدرت‌های سلطه گر و متجاوز مثل امریکا و رژیم صهیونیستی و هم پیمانان این‌ها ایستادیم و با آن‌ها برخورد کرده‌ایم آن‌ها عقب نشینی کرده‌اند و هرجا از مقابل ان‌ها کوتاه امده‌ایم و امتیاز به آن‌ها داده‌ایم و به سوی گفت‌وگو و توافق رفته‌ایم آن‌ها برعکس تهاجم‌ها را افزایش داده‌اند و خصومت و دشمنی آن‌ها بیشتر شده است و تاریخ جمهوری اسلامی این تجربه را به ما آموخته است.
وی افزود: انتظار این است که دولت و همه ارکان نظام با اقتدار و باعزت با این قدرت‌ها برخورد کنند. نمونه بارز آن هم گفتگو‌ها و توافقات برجام است. نمونه‌ای بارز که چندین سال مذاکره صورت گرفت سپس توافق انجام شد توافق را شورای امنیت پذیرفت جامعه جهانی قبول کرد اتحادیه اروپا استقبال کرد، اما در نتیجه یک قدرت سلطه گر به راحتی از این توافق خارج شد و توافق را برهم زد و پشت به تمام موازین بین المللی کرد. پس تجربه به ما ثابت میکند که باید در مقابل سلطه گران بایستیم.
رئیس جمهور در نشست اخیر اروپایی خود گفت: امنیت نفت یا برای همه است یا برای هیچکس. اگر دیگران بتوانند به راحتی نفت بفروشند و ما نتوانیم؛ ما هم برای دیگران این امنیت را فراهم نمی‌کنیم.
نقوی حسینی این موضع را موضع محکمی دانست و گفت: همه موضع گیری‌ها باید اینچنین باشد. کوتاه آمدن‌ها در برابر سلطه گران چیزی نصیب ما نمیکند صحبتی که آقای رئیس جمهور کرد مبنا دارد؛ اینکه خلیج همیشه فارس و ضلع شمالی آن در اختیار کامل جمهوری اسلامی ایران است و بر همه نقاط آن از جمله تنگه هرمز تسلط کامل دارد و میتواند امنیت آن منطقه را تامین کند. این تنگه در کنترل ما است و اگر کسی بخواهد امنیت اقتصادی ما را به خطر بیندازد حتما ما امنیت اقتصادی آن‌ها را دچار اختلال میکنیم و این توانمندی را نیز داریم که این کار را انجام دهیم. دشمنان ایران قبلا هم ایران را آزمایش کرده‌اند و از توانمندی‌های ما مطلع هم هستند بنابراین یا همه نفت میفروشند و یا هیچ کس نباید نفت بفروشد.
نقوی حسینی افزود اگر دشمن کوتاه نیاید در نهایت ما اقداماتی انجام میدهیم که دیگران نیز نتوانند از امنیت این تنگه استفاده کنند. وی درمورد بین المللی بودن تنگه هرمز گفت: تنگه بین المللی هرمز یعنی اینکه همه بتوانند از آن استفاده کنند. نه اینکه کشوری که این تنگه را در اختیارش دارد نتواند از مزایای آن استفاده بکند و از آنطرف دنیا یک کشور اروپایی از این تنگه استفاده کند! طبیعی ست که این کار با عقل و منطق جور در نمی‌آید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار