کد خبر: 916767
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
به زودی پروژه آبرسانی به خراسان جنوبی را نیز اجرایی خواهد شد
وقوع دو دهه خشکسالی در خراسان جنوبی خصوصاً در مناطق روستایی آن سبب شده تا ۱۷۰۰ روستا به دلایل مختلف از جمله بی‌آبی خالی از سکنه شود....
محمدرضا سوری
موضوع آنقدر حاد بود که بسیاری از نهاد‌ها را به واکنش واداشت و در این میان بسیج سازندگی استان با گروه‌های جهادی‌اش به یاری روستاییان شتافتند و حالا رئیس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی از افتتاح ۶۰ پروژه محرومیت‌زدایی توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان خبر می‌دهد. این در حالی است که این قرارگاه با امضای تفاهمنامه‌ای با آستان قدس رضوی به زودی پروژه آبرسانی به خراسان جنوبی را نیز اجرایی خواهد کرد.

دو دهه خشکسالی در مناطق مختلف خراسان جنوبی خصوصاً روستا‌های این منطقه موجب شده تا روزبه‌روز بر مهاجرت جمعیت روستایی و خالی شدن این مناطق افزوده شود. به طوری که در حال حاضر ۱۷۰۰ روستای این استان مرزی خالی از سکنه شده است.  کمبود بارندگی‌ها و تبخیر بالا وضعیت خراسان جنوبی را به سمت بحران کشیده شده است به طوری که هم‌اکنون ۲۳ دشت در محدوده بحرانی و ممنوعه در استان وجود دارد و شهرستان‌های بشرویه، طبس، سرایان و فردوس با بیشترین مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. از آنجا که شغل اکثر مردم منطقه کشاورزی و دامداری است، لذا تداوم خشکسالی‌ها سبب شده تا حتی گیاهانی که بالاترین تحمل کم‌آبی را دارند نیز دیگر توان روییدن نداشته باشند.

خالی شدن ۷۰ درصد روستا‌ها

از آنجا که آبادی روستا‌ها با آب گره خورده است لذا هرگونه نقصانی در این زمینه می‌تواند حیات روستا‌ها را به خطر اندازد؛ موضوعی که در حال حاضر روستا‌های خراسان جنوبی از آن رنج می‌برند. آمار‌های اخیر نشان می‌دهد، هم‌اکنون، بیش از ۷۰ درصد روستا‌های خراسان جنوبی تخلیه شده‌اند و ۴۷ درصد روستا‌های استان نسبت به تمام روستا‌های استان هیچ جمعیتی ندارند و به طور کامل خالی از سکنه شده‌اند.

کمبود و قطعی مکرر آب در مناطق روستایی این استان سبب شده تا در حال حاضر ۴۸۰ روستا در خراسان جنوبی آبرسانی سیار شوند و سهم هر خانوار از این میزان آب ۵۰ لیتر باشد. مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با تأیید این موضوع می‌گوید: «از ۳۱۵ هزار نفر خانوار ساکن در روستا‌های خراسان جنوبی ۹۲ درصد از شبکه آبرسانی برخوردار هستند.» صفوی‌نژاد می‌افزاید: «آبرسانی سیار روستا‌های خراسان جنوبی از ۴۶۰ روستا در تیر ماه به ۴۸۰ روستا می‌رسد و از این تعداد روستا ۳۰۰ روستا تانکر ثابت دارند که قبلاً آبرسانی نشده‌اند و وضعیت آن‌ها بد است.»

بسیج سازندگی با ۶۰ پروژه محرومیت‌زدایی

از آنجا که بسیج سازندگی همواره به دنبال رفع محرومیت‌ها در مناطق محروم کشور است لذا این نهاد مردمی بار‌ها اقدامات خوبی را در خراسان جنوبی انجام داده است که به عنوان نمونه می‌توان به ۸۱ پروژه عمرانی با اعتبار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۹۶ با مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی و ۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی با اعتبار ۲ میلیارد تومان اشاره کرد. روز گذشته بود که رئیس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی از افتتاح ۶۰ پروژه محرومیت‌زدایی توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان تا ۲۷ تیرماه در این استان خبرداد.

این درحالی است که بسیج سازندگی استان به اتفاق سایر نهاد‌ها که شامل اعتبارات دولتی، قرارگاه محرومیت‌زدایی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی، آستان قدس رضوی، بانک انصار و طرح کرامت که شامل قرارگاه جواد الائمه می‌شود، طی سال گذشته اقدامات خوبی را در زمینه محرومیت‌زدایی انجام داده‌اند؛ و علاوه بر آن ۴ هزار و ۸۰۰ نفر در سال ۹۶ در حوزه‌های مختلف از جمله کارآفرینی و مشاغل خانگی آموزش دیده‌اند و ۳۴۶ کارگاه با تسهیلات ۴ میلیارد تومان با سود ۴ درصد در استان طی سال ۹۶ راه‌اندازی شد.

مهدی هنری می‌افزاید: «در بخش قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه تعداد کل پروژه ۵۰ عدد با اعتبار ۲ میلیارد ریال بوده که مشارکت ۵۰ درصدی قرارگاه محرومیت‌زدایی و ۵۰ درصدی استان شامل دستگاه‌های اجرایی و خیرین و مشارکت‌های مردمی بوده است.» این در حالی است که بخش قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان خراسان جنوبی در بخش عمران، زیرساخت، آموزش و اشتغال، تعلیم و تربیت و فرهنگی در شش دهستان شامل شوسف و میغان، نهبندان، درح، سربیشه، قهستان، پترگان و زیرکوه و منظریه طبس اقدامات ویژه‌ای انجام داده است.

علاوه بر آن تعداد پروژه‌ها در فاز اول ۸۲ پروژه شامل ۵۹ قنات، پنج خانه عالم، ۱۲ استخر، دو مسجد، یک حسینیه، دو حمام و سرویس بهداشتی با اعتبار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در شش دهستان اجرا می‌شود که از این میزان ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان سهم قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه و مابقی سهم دستگاه‌های اجرایی است.  اما در این میان موضوع آبرسانی به مناطق نیازمند خصوصاً روستا‌های استان سبب شد تا این قرارگاه با اجرای تفاهمنامه‌ای با آستان قدس رضوی گام مثبتی را در این زمینه بردارد.

رئیس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با تأیید این موضوع می‌گوید: «از آنجا که نبود آب سبب شده تا در حال حاضر ۱۷۰۰ روستای استان خراسان جنوبی خالی از سکنه شود، لذا با توجه به اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای رفع این مشکل تفاهمنامه‌ای در این زمینه با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان انعقاد شد.» مهدی هنری می‌افزاید: «طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده ۲۷ تیرماه با حضور سردار حزنی تعداد ۶۰ پروژه قرارگاه پیشرفت و آبادانی و قرارگاه محرومیت‌زدایی افتتاح می‌شود.» این در حالی است که به گفته وی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار کل پروژه‌ها است که سهم آستان قدس رضوی ۷۵۰ میلیون تومان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار