کد خبر: 916647
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس: من هم مثل همه مردم منتظر اعدام مفسدان اقتصادی در میدان آزادی هستم
اخیراً رئیس پلیس پایتخت گفته بود همه ۳۵ شرکت واردکننده موبایل خلاف کرده‌اند و این یعنی شمار ارزخواران بیشتر از اینهاست...
نیره ساری
ولنگاری ارز در بازار طی چند هفته اخیر مصائبی را پدید آورد. دولت برای کنترل لجام گسیختگی نرخ ارز تدابیری به خرج داد، اما این تدابیر افاقه نکرد و دلار و یورو همچنان سرکشانه در بازار می‌تاختند. با اعلام نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومانی ارز انتظار می‌رفت کمی از التهابات کم شود، اما نشد. پدیده جدید «رانت خواران ارزی» قوز بالای قوز شد. با انتشار جداول دریافت کنندگان ارز دولتی، تا حدی کاشف به عمل آمد که متقلبان چه کسانی‌اند. برخی شرکت‌ها تنها چند روز پیش از اعلام نرخ دولتی ارز تأسیس شده بودند تا با استفاده از ارز دولتی و تنظیم صورتجلسات صوری، از رانت ارزی سوءاستفاده کنند و با برهم زدن بازار و اخلال در سیستم پولی – مالی کشور، بیشتر از پیش چپاول کنند. مشخص شد شرکت خودروسازی با استفاده از ارز دولتی چای ساز و قهوه‌ساز وارد کشور کرده است! حالا تقریباً متهمان رانت‌خوار ارز دولتی مشخص شده‌اند یا لااقل سرنخ‌ها معلوم است. پرونده این رانت خواران که در نظام مالی کشورمان اخلال کرده‌اند، روی میز قوه قضائیه است. قاطعیت قوه قضائیه در برخورد با این رانت‌خواران مطالبه بحق عمومی است.
مجموعه دستگاه قضایی باید با ارائه یک جدول زمانبندی مشخص به افکار عمومی اعلام نماید که متهمان ارزی را کی به مجازات خواهد رساند. برگزاری دادگاه علنی و فوری در این رابطه، حداقل‌ترین و ابتدایی‌ترین خواست بحق عمومی است. یکی از نمایندگان مجلس هم گفته است، منتظر اعدام متهمان ارزی در میدان آزادی هستیم!

صدور کیفرخواست برای ۳۰ نفر از متهمان ارزی

دادستان تهران در همین زمینه از صدور کیفرخواست برای ۳۰ متهم ارزی خبر داده است. جعفری دولت آبادی همچنین گفته که مجوز قضایی برای رصد امنیتی و پلیسی حساب‌های ارزبازان و سکه بازان صادر شده است. خبر خوش دیگر دادستان تهران این بوده که از مسئولان قضایی تهران خواسته است به پرونده‌های ارزی و اخلالگران اقتصادی خارج از نوبت رسیدگی کنند. جعفری تصریح کرده که دلالان ارزی رصد می‌شوند و پولشویی چندلایه آن‌ها مستلزم این است که بانک‌ها گردش‌های مالی مشکوک را به مقامات قضایی اعلام کنند و در این خصوص از وظایف قانونی شان تخطی نکنند، وگرنه با بانک‌ها هم برخورد قضایی صورت خواهد گرفت. دادستانی تهران همچنین با ارسال نامه‌های مختلف خواستار انجام وظایف قانونی بانک مرکزی در رابطه با ارز و سکه شده است.
جعفری دولت‌آبادی در خصوص دو پرونده ارزی مهم مطرح در دادسرای تهران نیز اطلاع‌رسانی کرد و اظهار داشت: یکی از پرونده‌ها مربوط به نحوه تخصیص ارز‌های دولتی به اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی بود. موضوع این پرونده مواردی است که ارز دولتی در جای خود مصرف نشده یا شخصی که ثبت سفارش داده کالای مربوط را وارد نکرده یا استحقاق دریافت ارز دولتی نداشته است. این اظهارات جعفری دولت‌آبادی در حالی است که پنج روز پیش رئیس پلیس پایتخت گفته بود همه ۳۵ شرکتی که ارز دولتی برای واردات موبایل دریافت کرده‌اند مرتکب تخلف شده‌اند. حسین رحیمی تصریح کرده بود که در بررسی‌های به عمل‌آمده مشخص شده این ۳۵ شرکت ارز دولتی ارز دولتی را دریافت کرده و به‌طور کامل در بازار آزاد به فروش رسانده یا برای سندسازی بخشی از این ارز را در واردات موبایل عرضه کرده و مابقی را آزاد فروخته‌اند.
این موارد نشان‌دهنده این است که تخلفات ارزی بسیار بیشتر از ۳۰ مورد است و باید به‌طور جدی و تا انتها در قوه قضائیه پیگیری شود و نتیجه آن هم به اطلاع عموم برسد.
دومین پرونده مرتبط با ارز در دادستانی تهران که جنبه ملی دارد، مربوط به ارائه گزارش‌های ارزی از سوی دریافت‌کنندگان ارز در سال‌های قبل پیرامون نحوه هزینه‌کرد ارز‌های دولتی است که جعفری دولت‌آبادی در این خصوص چنین توضیح داد: در پی تخصیص ارز مداخله‌ای که در دولت‌های فعلی و سابق به اشخاص داده شده، باید گزارش هزینه‌کرد ارائه شود مبنی بر اینکه آیا این ارز‌ها در محل خود هزینه شده است؟ چه کالایی وارد شده و کالا‌های وارد شده در چه محلی به فروش رفته است؟ عدم ایفای تعهدات ارزی و عدم تسویه ارزی، موضوعی است که در این پرونده مورد نظر است که بر اساس گزارش نهاد‌های نظارتی و امنیتی رسیدگی خواهد شد.

انتظار مردم برای صدور احکام قاطع

جعفری دولت‌آبادی به تحت‌الشعاع قرار گرفتن افکار عمومی نسبت به مسئله ارز، در خصوص نقش دستگاه قضایی در مقابله با مشکلات ارزی اذعان کرد و توضیح داد: مردم انتظار دارند احکام قاطع از محاکم صادر شود تا بازدارندگی این احکام، اخلالگران در نظام اقتصادی را بر سر جای‌شان بنشاند.
جعفری دولت‌آبادی از صدور مجوز دادستانی به پلیس و نهاد‌های امنیتی برای کنترل حساب‌های اشخاصی که در حوزه سکه و ارز فعالیت دارند خبر داد و افزود: حسب مورد، دستور مسدودی حساب‌ها صادر خواهد شد تا فعالیت‌های غیرمجاز ارزی فروکش نماید.

توجه بانک‌ها به تراکنش‌های بانکی مشکوک

نکته دیگری که مورد تأکید دادستان تهران قرار گرفت، نقش بانک‌ها از طریق مقابله با پو‌لشویی بود. نظارت بر عملیات پو‌لشویی افراد و نظارت بر عملکرد حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی، دو وظیفه مهمی بود که دادستان تهران به مسئولان بانکی گوشزد کرد و در توضیح اظهار داشت: بسیاری از اقدامات پو‌لشویی با تشکیل حساب‌هایی به نام دیگران و حتی افراد متوفی محقق می‌شود.

استفاده از ارز برای ورود کالا‌های قاچاق

موضوع دیگری که دادستان تهران به آن اشاره کرد، استفاده ارز برای ورود کالا‌های قاچاق بود که در این خصوص هم اظهار داشت: وقتی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از سوی دولت به عنوان نرخ رسمی اعلام شد، عوامل بازار قاچاق که مجبور بودند برای تهیه ارز به هر طریقی متوسل شوند، به سوی ثبت سفارش‌ها روی آوردند و به منظور افزایش میزان سفارش‌ها، با تشکیل برخی شرکت‌ها اقدام به ثبت سفارش نمودند و در حال حاضر دولت در صدد شفاف‌سازی پیرامون شرکت‌هایی است که ثبت سفارش کرده و ارز دولتی دریافت داشته یا متقاضی آن هستند.
این گفته دادستان در حالی است که طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بخش حدود قانون مجازات اسلامی اگر قاچاق کالا یا ارز به نحوی باشد که موجب اخلال در نظام پولی – مالی کشور شود یا به قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی باشد، شخص قاچاقچی در حکم محارب و مفسد فی الارض بوده که مجازاتش اعدام است.
انتظار عمومی در راستای اقدام قاطع و عاجل در برخورد با رانت‌خواران ارزی، بحق است. به گفته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز باید «منتظر اعدام سران مفاسد اقتصادی در میدان آزادی تهران» بود. طبق تأکید امیر خجسته «همه باید ببینند نظام مقتدرانه با فساد اقتصادی برخورد می‌کند.»
با قوانین موجود در کشور قطعاً می‌توان به تأدیب متهمان ارزی پرداخت. مجازات‌های قانونی که در صورت اجرای زمان‌بندی به موقع آن از اعدام گرفته تا حبس طویل‌المدت و جریمه‌های هنگفت مالی و بازگرداندن اموال نامشروع، بازدارنده خواهد بود و حداقل از کثرت تکرار چنین مواردی جلوگیری خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار