کد خبر: 916512
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶
فرهاد عظیما کارگردان انیمیشن «عملیات مکه» در گفت‌وگو با «جوان»:
«عملیات مکه» در حال سپری کردن آخرین روز‌های تهیه و تولیدش است. هر چند قرار اولیه و اعلام شدن برای تولید آن زودتر از این تاریخ بود، اما اضافه شدن موضوعات دیگر باعث وسیع‌تر شدن و دربرگرفتن گستره مسائل متنوع و زیادتر گردید
مصطفی شاه‌کرمی
فرهاد عظیما کارگردان انیمیشن نیمه‌بلند «عملیات مکه» که ساخت انیمیشن دوگانه «نبرد خلیج فارس ۱ و ۲» را در کارنامه کاری‌اش دارد در گفت‌وگو با «جوان» از اوضاع کنونی و فضاسازی‌های رسانه‌ای که در خارج از کشور برای «عملیات مکه» شکل گرفته و نیز دلایل تغییر گستره محتوایی آن حرف‌های تازه‌ای دارد که در ادامه می‌خوانید.

انیمیشن «عملیات مکه» در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
این انیمیشن در حال سپری کردن آخرین روز‌های تهیه و تولیدش است. هر چند قرار اولیه و اعلام شدن برای تولید آن زودتر از این تاریخ بود، اما اضافه شدن موضوعات دیگر باعث وسیع‌تر شدن و دربرگرفتن گستره مسائل متنوع و زیادتر گردید، همین سبب شد تا اتمام تولید انیمیشن «عملیات مکه» از نظر بازه زمانی بیشتر از پیش‌بینی‌های اولیه طول بکشد، البته این باعث می‌شود مخاطب با یک اثر جامع‌تر و کلی‌تر مواجه شود. به کلام بهتر، بحث پرداختن به جنایات و جنگ‌افروزی‌های سعودی‌ها نسبت به طرح اولیه کمتر شده و بحث ضدصهیونیستی و ضدامپریالیستی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

این اتفاق حین اجرای کار پیش آمد؟
این مسئله حین تولید انیمیشن «عملیات مکه» به فکرمان رسید. در واقع اول قرار بود در رابطه با سعودی‌ها و مقابله با اقدامات آن‌ها ساخته شود، اما در ادامه کار گفتیم که بهتر است این کار را با جامعیت بیشتری بسازیم، به طوری که با سیاست‌های امروز کشور و نظام مطابقت بیشتری داشته باشد.

عوامل مؤثر در این تغییرات چه بود؟
دو تا نکته بود؛ یکی اینکه از اواسط ماه مبارک رمضان حملات و اقدامات عصبیت‌آمیز آن‌ها در رابطه با این انیمیشن و موارد دیگر شدت و حدت بیشتری به خودش گرفت. هر چند این اتفاقات برای ما بسیار ارزشمند است، اما متأسفانه در کشور ما آن طور که شایسته است دلایل مبارزه و مقابله ما با صهیونیست‌ها و اسرائیل تبیین نشده‌اند. ما به دلیل کم‌کاری‌های صورت گرفته در مسیر تبیین و تشریح دلایل و ریشه‌های رویکرد نظام جمهوری اسلامی با صهیونیست‌ها و سعودی‌ها، چند پست در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی مانند اینستاگرام و... گذاشتیم که با واکنش‌ها و هجمه‌های خیلی عجیبی روبه‌رو شدیم!

محتوای این پست‌ها مشخصاً مربوط به چه مسائلی بود؟
مثلاً یکی از پست‌های ما درباره فتح خیبر به دست حضرت علی (ع) و بازگو کردن شرح برخی از اتفاقات آن نبرد مهم بین مسلمانان و یهودیان خیبر (که در آزار رساندن به پیامبر (ص) و مسلمانان از انجام هیچ کاری فروگذاری نمی‌کردند) بود. به اینکه امیرالمؤمنین علی (ع) به کندن در قلعه خیبر (که داستان‌های زیادی درباره لزوم حضور چندین شخص قوی هیکل برای بازکردن در آن وجود دارد) و اینکه حضرت آن را به ۲۰ متر آن طرف‌تر می‌اندازد، پرداختیم. ما وقتی به بررسی بیشتر نقشه و موقعیت قلعه خیبر نظر کردیم، دیدیم که در کار‌های حضرت امیرالمؤمنین (ع) برای پرتاب کردن در قلعه به ۲۰ متر آن طرف‌تر یا دو نیم کردن یک یهودی به نام «مرهب» که قهرمان یهودیان قلعه خیبر بود، تعمد و قصدی وجود دارد. چه اینکه اگر غیر از این بود حضرت می‌توانستند با یک شکل معمولی‌تر «مرهب حمار» را به هلاکت برسانند یا اینکه در قلعه خیبر را در فضایی نزدیک‌تر می‌انداختند! ما گمان می‌کنیم در اینکه ایشان چنین اتفاقاتی را از شکل معمولش خارج می‌کنند قصد دارند یک موضوعی را هم به مسلمانان و هم به یهودیان متذکر شوند. به نظر ما ایشان می‌خواسته‌اند که با انجام چنین اقدامات خارق‌العاده‌ای روحیه مسلمانان را بالا ببرند و از آن طرف در دل یهودیان خیبر رعب و هراس ایجاد کنند یا وقتی قهرمان آن‌ها را با شمشیر نصف می‌کنند در این نوع از کشتن، تحقیر و خفت دادن دشمنان به خوبی القا می‌شود. این صهیونیست‌های دوران ما همان یهودیانی هستند که در صدر اسلام پیامبر اعظم (ص) را بیشتر از هر قوم دیگری اذیت کردند و حتی بحث شهادت ایشان توسط پیرزن یهودی که طرح موضوعش جای دیگری را می‌طلبد. وقتی ما این پست را منتشر کردیم دیدیم صهیونیست‌ها با استفاده از جملات و کلمات فارسی آن هم به صورت دست و پا شکسته می‌آمدند و زیر آن پست کامنت‌هایی می‌گذاشتند که نشان‌دهنده عمق کینه و نفرت آن‌ها از مسلمانان و به خصوص شیعیان امیرالمؤمنین علی (ع) است.

در واقع منظورتان این است که می‌خواستند با استفاده از زبان فارسی در پست‌ها و کامنت‌هایشان اینگونه القا کنند که داخل ایران یا ایرانی هستند؟
بله دقیقاً، با استفاده از فارسی دست و پا شکسته و پر از اشکالات نوشتاری و ساختاری که معمولاً در ترجمه‌های «گوگل ترنسلیت» بیشتر قابل مشاهده است می‌خواستند بگویند که ما ایرانی هستیم، اما وقتی به کلیت و جهت اصلی پست‌هایشان تمرکز می‌کردیم می‌فهمیدیم که مشکلشان بحث جنگ خیبر و حضور حضرت علی (ع) در آن زمان و مکان است. مثلاً در یکی از تصاویری که شخصی از نیویورک ارسال کرده بود، کلمات انگلیسی را روی کاغذی نشان می‌داد که خطاب به مسلمانان و به خصوص شیعیان نوشته بود: «خیبر آخرین شانس شما بود.» این نشان می‌دهد که بعد از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال از نبرد خیبر هنوز هم ضربات امیرالمؤمنین (ع) برای آن‌ها مرگبار و مهلک است. این‌ها هنوز به خاطر کینه‌ای که از خیبر نسبت به شیعیان به دل گرفته‌اند، دشمنی عمیق و کینه‌توزانه‌ای با ما دارند. نکته دیگری که منجر به جامعیت بیشتر این انیمیشن شد بحث روز قدس در ماه مبارک رمضان و مسئله اشغال سرزمین فلسطین و مسجد‌الاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان بود. صفحات مجازی ما در این مدت محملی برای بحث‌های داغ و پاسخ‌های کوبنده کاربران به افرادی شده که سعی در شبهه‌آفرینی و گمراه کردن اذهان مخاطبان نسبت به دشمن اصلی و مشکل اول جهان اسلام یعنی صهیونیست‌ها و سبوعیت آن‌ها دارند.

هدف اصلی‌تان از تولید این انیمیشن دقیقاً متمرکز بر چه راهبردی است؟
هدف ما از تولید «عملیات مکه» ارائه یک وجهه ناجی‌گرایانه از جمهوری اسلامی در جهان است و می‌خواهیم با این کار نابودی حتمی آل‌سعود و اسرائیل را با استناد به محکمات دینی و مذهبی‌مان به رغم همه دروغ‌پردازی‌ها و ایجاد و آفرینش هژمون دست‌نایافتنی در رابطه با ابرقدرت بودن امریکا و اسرائیل و دیگر همپالگی‌هایشان، به مخاطب نشان بدهیم که کمیته‌های مردمی شیعیان در یمن از یک طرف و توان و قدرت موشکی و نظامی جمهوری اسلامی از سوی دیگر چگونه نابودی اسرائیل و دیگر اذناب منطقه‌ای‌شان را رقم خواهد زد.

در واقع شما در جریان ساخت این انیمیشن، مشغول یک نبرد و جنگ رسانه‌ای هم هستید؟
بله همینطور است. حضرت آقا یک جمله‌ای دارند که خیلی دقیق و مهم است، ایشان می‌گویند که بحث جنگ با اسرائیل همان بحث ظهور امام زمان (عج) است. ما هم در این دوره تاریخی و مهم وظیفه داریم با حضور در عرصه فرهنگ و هنر یا همان جنگ نرم بخشی از تجهیز جبهه اسلام و انقلاب را بر عهده بگیریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار