کد خبر: 916511
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
درخواست برای بازسازی سینما‌هایی که مشکل ایمنی دارند
بعد از آنکه معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام کرد در فهرست ۲۴۳ ساختمان بسیار پرخطر تهران، نام شش سینمای قدیمی نیز وجود دارد، بار دیگر لزوم بازسازی سینما‌های قدیمی در تهران بر سر زبان‌ها افتاد.
محمد صادقی
بعد از اعلام نام شش سالن سینمای ناایمن در تهران، نماینده تهران در مجلس با تأکید بر خطر بروز سانحه خواستار بازسازی سریع این سینما‌ها شد.
بعد از آنکه معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام کرد در فهرست ۲۴۳ ساختمان بسیار پرخطر تهران، نام شش سینمای قدیمی نیز وجود دارد، بار دیگر لزوم بازسازی سینما‌های قدیمی در تهران بر سر زبان‌ها افتاد.
۲۱ سال پیش یعنی در ۲۹ فروردین ماه سال ۷۶، زمانی که در یک سانس بعد از ظهر، مردم در سینما آزادی (سینما شهر فرنگ) از مشهورترین سینما‌های پایتخت، در حال تماشای فیلم بودند، آتش‌سوزی باعث شد تا این سینمای مدرن به ویرانه‌ای تبدیل شود و اگر سرعت عمل آتش‌نشانی نبود شاید فاجعه‌ای انسانی در آن سینما رخ می‌داد. اکنون بیش از ۲۰ سال از آن ماجرا گذشته است. آزادی به پردیس سینمایی مدرنی تبدیل شده که جزو سینما‌های سرگروه و میزبان برگزاری برخی از جشنواره‌های فیلم است. با این وجود در کنار نام برخی از سینما‌هایی که هم سن و سال سینما شهر فرنگ هستند و در حال حاضر هم فعالیت می‌کنند نام سینما‌های قدیمی به چشم می‌خورد.
محمود قدیری، معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران می‌گوید: سینما تماشا، شاهد، سروش، ایران، پایتخت و صحرا سینما‌هایی هستند که برخی از آن‌ها سابقه پلمب نیز دارند و موارد ناایمنی آن‌ها اغلب به دلیل فرسودگی، فاقد سیستم اطفای حریق، حوزه‌بندی حریق و... است و در لیست بنا‌های پرخطر به معاون دادستان ارائه شده‌اند. قدیری در خصوص وضعیت فعلی این سینماها، توضیح می‌دهد: سینما تماشا، ایران و صحرا اقدامات لازم برای تأمین ایمنی را آغاز کرده‌اند، اما در مورد سایر سینما‌ها اقدام خاصی انجام نشده است. قدیری می‌گوید: در تقسیم‌بندی سازمان آتش‌نشانی این سینما‌ها به دلیل اینکه مراجعه‌کنندگان تدریجی وارد سالن شده، اما در هنگام حادثه، جمعیت یکباره از آن خارج شده و فضا‌های آن تاریک، ناآشنا و دارای شیب است، جزو اماکن پرخطر محسوب می‌شوند. معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خاطرنشان می‌کند: سینما‌های قدیمی به دلیل چوبی بودن پایه‌های صندلی‌ها، وجود فوم در تشک صندلی‌ها، نوع کفپوش و بنا‌های فرسوده ناایمن هستند.
نکته جالب، اما تأسف‌آور این است که در میان سالن‌های سینمایی که از سوی سازمان آتش‌نشانی به عنوان ساختمان‌های پرخطر معرفی شده‌اند، سینمای سروش، به تازگی و بعد از چند سال تعطیلی و بازسازی راه‌اندازی شده و سال گذشته جزو سالن‌های میزبان جشنواره فیلم فجر بود؛ روز‌هایی که قاعدتاً جزو شلوغ‌ترین روز‌های یک سینما در طول سال را شامل می‌شود و ممکن بود آن طور که آتش‌نشانی اعلام کرده است، یک سانحه در آن روز‌ها به یک فاجعه ختم شود.
وضعیت نگران‌کننده سالن‌های فرسوده سینما در پایتخت، واکنش نماینده مردم تهران را در پی داشت. او با تأکید بر اینکه نباید آنقدر دست روی دست گذاشت که روزی شاهد از بین رفتن صد‌ها نفر در این سینما‌ها هنگام تماشای فیلم باشیم، می‌گوید: اگر در سینما یک سانحه آتش‌سوزی اتفاق بیفتد صد‌ها هزار نفر کشته خواهند شد به این جهت باید هر چه سریع‌تر در رابطه با آن‌ها تصمیم گرفته شود.
این نماینده مردم تهران با اشاره به کمبود سالن‌های سینما در شهر تهران، ادامه می‌دهد: به دلیل این کمبود دستور به پلمب یا بستن همین تعداد سینما‌ها منصفانه نیست به همین دلیل باید ابتدا ایمنی آن‌ها را افزایش داد و سپس برای بازسازی‌شان اقدام کنند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین ارائه تسهیلات ۴ درصدی به سینماداران را به منظور بازسازی و تجاری‌سازی سینما‌ها نیازمند قانون دانست؛ اتفاقی که می‌تواند در صورت ورود مجلس و حمایت از سالن‌های سینمایی محقق شود. هم اکنون تعداد زیادی از سالن‌های مهم سینما در پایتخت، نیازمند بازسازی هستند، اما سینمادار‌ها به دلایلی مانند عدم‌توانایی مالی اقدامی برای بازسازی سینما‌ها انجام نمی‌دهند و در عوض تعطیلی، فروش و تغییر کاربری سالن‌های قدیمی از جمله نگرانی‌های اهالی سینما شده است که هر کدام می‌توانند در صورت رسیدگی و بازسازی به یک پردیس سینمایی مدرن تبدیل شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار