کد خبر: 916506
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
شیرین عبادی چند روز پیش جاوید رحمان را کتباً گزارشگر حقوق بشر ایران خواند. شورای حقوق بشر روز گذشته جاوید رحمان را به گزارشگری علیه ایران منصوب کرد
نیره ساری
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از گذشت بیش از چهار ماه از مرگ «عاصمه جهانگیر» گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز گذشته یک حقوقدان پاکستانی - انگلیسی را به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران معرفی کرده است. این در حالی است که چند روز پیش از این، شیرین عبادی یکبار دیگر در قامت پرچمداری حقوق بشر در آغوش دشمنان ایران، به جاوید رحمان (گزارشگری که تازه دیروز انتصاب شده است!) نامه نوشته و او را گزارشگر حقوق بشر ایران خطاب کرده بود! اقدامی که دغل‌کاری سیاسی مدعیان حقوق بشری و استفاده ابزاری شورای حقوق بشر را با هدف سیاهنمایی علیه ایران پر رنگ‌تر می‌کند و نشان می‌دهد مباحث حقوق بشری برای این افراد بیش از آنکه ماهیت اجتماعی، فرهنگی و حقوقی در دفاع از حقوق انسان‌ها و آزادی‌های آن‌ها داشته باشد، ماهیت سیاسی دارد.
با فوت عاصمه جهانگیر و پس از گذشت بیش از چهار ماه، به تازگی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، «جاوید رحمان» را که یک حقوقدان پاکستانی – انگلیسی است، به سمت گزارشگر حقوق بشر در ایران منصوب کرده است. در حالی روز گذشته جاوید رحمان گزارشگر حقوق بشر در امور ایران شده که چند‌ی پیش شیرین عبادی به او نامه نوشته و او را گزارشگر حقوق بشر ایران خطاب کرده بود! در ادامه هم رسانه سلطنت‌طلب انگلیس متن کامل آن را منتشر کرد.
انتصاب و اعزام چندمین گزارشگر ویژه، از سوی شورای حقوق بشر در حالی است که این شورا از بدو تأسیس (سال ۲۰۰۶) تاکنون با وجود مشاهده حوادث تکان‌دهنده نقض حقوق بشر در دنیا مثل فلسطین، افغانستان، عراق، لبنان، بحرین و... هیچ نماینده‌ای را برای بررسی وضعیت وخیم حقوق مردم این کشور‌ها از سوی رژیم صهیونیستی، سربازان امریکایی و دولت‌های دست‌نشانده کاخ سفید و لندن اعزام نکرده است و همین عملکرد حکایت از این دارد که برخورد شورا در قبال مسائل حقوق بشری بیش از آنکه ماهیت اجتماعی، فرهنگی و حقوقی در دفاع از حقوق انسان‌ها و آزادی‌های آن‌ها داشته باشد، کاملاً گزینشی و سیاسی است. نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشر در زمینه برخورد‌های خشونت‌بار و مرگ هزاران کودک در فلسطین و یمن که نتایج تلاش‌های امریکا و انگلیس است، گزارشگرتعیین نمی‌کنند و سال‌هاست چشم خود را روی جنایات اسرائیل بسته‌اند. هیچ گزارشگری برای رفتار‌های نژاد‌پرستانه و تبعیض‌گونه در امریکا که معنایی جز نقض فاحش حقوق بشر ندارد، تعیین نمی‌شود، اما مواردی همچون مجازات مفسدان و اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، نقض حقوق بشر در ایران خوانده می‌شود؟!
پر واضح است که مقوله حقوق بشر از اهمیتی جهانی برخوردار است؛ اما اهداف حقوق بشری را قطعاً نمی‌توان در سایه این رفتار‌های دوگانه حقوق بشری غربی‌ها دنبال کرد. جمهوری اسلامی ایران همواره از سیستم جهانی و بدون تبعیض رصد حقوق بشر در تمام کشور‌ها (UPR) استقبال و از مواضع حقوقی خود در این نشست‌ها دفاع منطقی کرده است؛ اما تعیین گزارشگر ویژه برای ایران، به دلیل سیاسی‌بودن و اجرایی شدن بر خلاف موازین سازمان ملل، هیچ‌گاه نتوانسته راهگشا باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار