کد خبر: 916401
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
گفت‌وگوی جوان‌آنلاین با دکتر مهدی تقوی کارشناس مسائل اقتصادی درباره تصمیم جدید کره جنوبی
دولت کره جنوبی فشار‌هایی برای توقف خرید نفت از ایران را داشته است. اقدام این کشور که یکی از مهمترین مشتریان نفت ایران در آسیا در کنار ژاپن و چین است در حالی انجام می‌شود که گفتگو‌ها میان مقامات سئول و واشنگتن برای کسب چنین معافیتی همچنان ادامه دارد.

سرویس اقتصادی جوان‌آنلاین- ساجده براتی: پس از اعلام دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، موضوع بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه این کشور در دستور کار کاخ سفید قرار گرفت. در همین رابطه چند روز قبل واشنگتن از خریداران نفت ایران خواست تا چهارم نوامبر سال جاری واردات نفتی از کشورمان را به صفر برسانند.
بر اساس تحریم‌های آمریکا، ۶ ماه بعد از خروج این کشور از برجام، یعنی در نوامبر سال ۲۰۱۸، وزارت دارایی آمریکا باید عملکرد کشور‌های خریدار نفت ایران را بررسی کند و در صورتی که به قانون تحریم عمل نکرده باشند، بانک‌هایی که برای خرید نفت به بانک مرکزی ایران پول پرداخته باشند (مثلا بانک‌های چینی، کره‌ای یا هندی) مشمول تحریم می‌شوند.
از این سو دولت کره جنوبی فشار‌هایی برای توقف خرید نفت از ایران را داشته است و بر این اساس بارگیری نفت این کشور از ایران در ماه ژوئیه صفر خواهد شد.
این اقدام کره جنوبی که یکی از مهمترین مشتریان نفت ایران در آسیا در کنار ژاپن و چین است، در حالی انجام می‌شود که گفتگو‌ها میان مقامات سئول و واشنگتن برای کسب چنین معافیتی همچنان ادامه دارد.

دکتر مهدی تقوی کارشناس مسائل اقتصادی در مورد به صفر رساندن صادرات نفت ایران گفت: این بازی‌هایی است که ترامپ دیوانه شروع کرده است. کسی که نه تجربه سیاسی و نه سواد دانشگاهی دارد؛ سمت رئیس جمهوری یک کشور قدرتمند را بعهده گرفته است. برجام را که کل اروپا و اوباما و کلینتون پذیرفته بودند؛ کری وزیر امورخارجه در برجام آمد، اما اکنون زیر حرف خود زده‌اند و ترامپ میگوید توافقات را قبول ندارم! این نشان دهنده متعادل نبودن حالات روحی او است.
وی افزود: هنگامی که این خبر را شنیدم از کره جنوبی تعجب کردم! و میدانم کره جنوبی نیز به دلیل تهدید امریکا چنین رفتاری انجام داده است. سنگی است که دیوانه‌ای مثل ترامپ در چاه می‌اندازد و بیرون آوردن آن دشوار است. رفتار ترامپ از نظر اقتصادی رفتاری معقول نیست.
کارشناس اقتصادی به خبرنگار جوان‌آنلاین گفت: اگر فرض کنیم نفت ایران خریداری نشود؛ در آن شرایط با کمبود عرضه نفت در بازار‌های جهانی روبرو می‌شوند؛ بنابراین قیمت نفت بالا رفته و به تبع آن تمامی کشور‌هایی که واردات نفت دارند نرخ تورم در آن‌ها رشد می‌کند و وضع اشتغال و کسب و کارشان به وضوح بدتر خواهد شد.
دکتر تقوی در جواب راهکاری برای این موضوع گفت: به نظر بنده ایرادی ندارد که نفت ما را کره جنوبی نخرد؛ چینی‌ها و یا کشور‌های دیگری هستند که خواهان نفت ایران باشند. البته که دولت ایران نیز باید واکنش نشان دهد و با کشور‌هایی مبادله داشته باشد که طرف اصلی آن‌ها امریکا نیستند.

در آخر باید به این نکته اشاره کرد اقدام کره جنوبی چه در اثر تهدید امریکا باشد چه بر اصول سیاستی این کشور باشد، نهایتا میخواهد واردات نفت از ایران را متوقف کند. آیا دولت ما نیز می‌تواند با تصمیمی جدی مقابله به مثل کند؟ آیا دولت ما می‌تواند به واردات کالا‌های کره‌ای نظیر خودرو‌های کیا و هیوندا؛ لوازم برقی نظیر ال‌جی و دوو و انواع لوازم بهداشتی ساخت کره در ایران پایان دهد و به حمایت از کالای ایرانی بپردازد و آن را رونق دهد یا خیر؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Germany
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
عجب تحلیل و افشا گری پشمکی . دکتر تقوی هنوز خیلی مونده که موارد را درک کنی.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار