کد خبر: 916335
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
مدیرکل امور مالیاتی استان آذربایجان‌شرقی:
مدیرکل امور مالیاتی استان آذربایجان‌شرقی گفت: مالیات بر ارزش‌افزوده در کشور با ۹ درصد انجام گرفته که سه درصد آن برای شهرداری و دهیاری وصول می‌شود و یک درصد نیز به سهم سلامت واریز می‌شود، پنج درصد دیگر برای زیرساخت‌های عمرانی هزینه می‌شود.

غلامرضا شریفی  اظهار کرد: ۱۶ تیرماه به عنوان روز مالیات نامگذاری شده به طوریکه از ۱۶ تا ۲۳ تیرماه به عنوان هفته مالیات در تاریخ تقویمی ایران ثبت شده است.

وی افزود: با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی کشور، اهمیت مالیات زیاد است و این هفته فرصت مناسبی برای شفاف کردن علت اخذ مالیات از مردم است. 

مدیرکل امور مالیاتی استان با بیان اینکه اهمیت مالیات در مکتب اسلام به قدری زیاد است که حضرت علی(ع) فرمایشات زیادی در این رابطه داشته و سفارشات زیادی به مالک اشتر کرده است، گفت: مالیات سهم مشارکت مردم در هزینه‌های جامعه است چراکه در هر جامعه‌ای باید هزینه‌هایی برای رفاه و امنیت پرداخت شود که این هزینه‌ها از طریق مالیات انجام می‌گیرد. 

وی ادامه داد: هزینه یک جامعه از محل‌های مختلفی تامین می‌شود و با توجه به اینکه بیشتر بودجه کشور ناشی از درآمدهای نفتی بوده و بودجه همیشه بوی نفت داشته است ولی در کشورهای توسعه یافته درآمد اداره کشور را از محل درآمدهای مالیاتی و غیرنفتی تامین می‌کنند.

شریفی خاطرنشان کرد: کشوری که موفق است و وضعیت اقتصادی خوبی دارد، در کنار آن نظام مالیاتی خوبی دارد.

وی با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص مالیات مبنی بر اینکه مالیات یک فریضه بوده و فرار از آن جرم است، افزود: افرادی که از مالیات فرار کرده و اموال خود را پنهان می‌کنند، در حقیقت وظیفه خود را به گردن دیگری می‌اندازند که البته نظام مالیاتی در این خصوص تمهیداتی داشته تا فشارها و فرار مالیاتی به حداقل برسد.

شریفی ابراز کرد: درآمدهای مالیاتی همه ساله افزایش داشته ولی نظام مالیاتی سعی داشته تا این افزایش را از محل‌های جدید تامین کند تا فشار از روی افرادی که همیشه مالیات پرداخت کرده‌اند، برداشته شود. 

مدیرکل امور مالیاتی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اگر بتوانیم پیام‌های رهبری در اوایل سال را عملی کنیم، قطعاً اقتصاد ما حال خوشی پیدا می‌کند. 

شریفی با تاکید به اینکه خون شهد کاری کرده تا کسی نتواند جرات تهدید ایران به جنگ نظامی را داشته باشد، گفت: متاسفانه به علت تامین بودجه کشور از طریق نفت، دشمن گستاخ شده که ما را تحریم کند تا بلکه از طریق اقتصاد ایران را شکست دهد.

وی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی سازمانی مستقلی بوده و هر روز خود را مجاب کرده تا تسهیلاتی برای مؤدیان خود ایجاد کند، تصریح کرد: تکریم ارباب رجوع اولویت اصلی نظام مالیاتی است. 

مدیرکل امور مالیاتی استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: مؤدیان باید تا ۳۱ تیرماه اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرده و آن را تسلیم نظام مالیاتی کنند که البته برای این کار نیاز به حضور فیزیکی ندارد و زیرساخت‌های الکترونیکی در این خصوص فراهم شده است. 

وی با بیان اینکه صدور گواهی تمدید کسب و کار و ایجاد اشتغال یا همان گواهی ۱۸۶ نیز به صورت الکترونیکی صادر می‌شود، تصریح کرد: زیرساخت‌هایی برای ارائه خدمات و تسهیلات برای مؤدیان است.

شریفی موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده را مورد اشاره قرار داد و گفت: در گذشته عوارضی برای کسب و کار و تولید گرفته می‌شد و به همین منظور دستگاه‌ها به واحدها مراجعه کرده و این عوارض را محاسبه می‌کردند، از این‌رو برای جلوگیری از اتلاف وقت، قانون تجمیع عوارض ایجاد شد و سپس از سال ۸۷ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در مجلس به تصویب رسیده و دولت با سه درصد ضریب، کار خود را شروع کرد.

وی افزود: یکی از مترقی‌ترین قوانین در دنیا مالیات بر ارزش‌افزوده است و در کشور ما این اخذ مالیات ابتدا به صورت آزمایشی و پایلوت شروع شد و در این دوره آزمایش کم و کاستی‌ها شناسایی شد و برای دائمی شدن آن باید دوباره به مجلس برود که البته مجلس نیز در حال بازنگری آن بوده تا در ماه‌های آتی قانون مترقی ارائه دهد.

مدیرکل امور مالیاتی استان آذربایجان‌شرقی توضیح داد: مالیات بر ارزش‌افزوده در کشور با ۹ درصد انجام گرفته که سه درصد آن برای شهرداری و دهیاری وصول می‌شود و یک درصد نیز به سهم سلامت واریز می‌شود، پنج درصد دیگر برای زیرساخت‌های عمرانی هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین بودجه کشور از طریق نفت،فشارهای اقتصادی را تشدید می کند افزود: اگر مالیات را به موقع بدهیم، شاهد جامعه پویا خواهیم شد. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر