کد خبر: 916211
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان:
با افزایش میزان مصرف برق، مجبور به اعمال خاموشی هستیم ودر حال حاضر نه تنها 10 درصد کاهش مصرف برق نداریم، بلکه با افزایش دمای هوا و استفاده از کولرگازی و پمپ آب، میزان مصرف برق حدود پنج درصد، رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در خصوص خاموشی های اخیر، اظهار کرد:  قطعی های اضطراری در کل کشور برای کنترل و مدیریت بار در شبکه رخ داده است. این قطعی ها از سه شنبه پنجم تیرماه آغاز شد. در روزهای پنجشنبه و جمعه با وجود مصرف پایین برق، تولید جوابگوی مصرف است. بنابراین در این روزها خاموشی نداریم، اما خاموشی در روزهای دیگر با توجه به میزان مصرف مشترکین در کل کشور، در جهت مدیریت بار انجام می شود.

محمد مهدی عسگری با تاکید بر اینکه در صورت کاهش 10 درصدی میزان مصرف برق مشترکین، قطعی برق نخواهیم داشت، تصریح کرد: در حال حاضر نه تنها 10 درصد کاهش مصرف برق نداریم، بلکه حدود پنج درصد، رشد مصرف داریم. استفاده از کولرگازی و پمپ آب و افزایش دمای هوا موجب افزایش مصرف برق شده است. بنابراین در سال جاری با وجود محدودیت تولید در نیروگاه های برق آبی و عدم رعایت کاهش 10 درصد مصرف برق، مجبور به اعمال خاموشی هستیم.

وی با بیان اینکه برنامه اعلام شده، برنامه زمان بندی خاموشی، به معنای قطع شدن برق نیست، افزود: باید مدیریت بار را انجام دهیم و در زمان هایی که میزان مصرف برق از مقدار تولید آن بیشتر شود، خاموشی رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه در محدوده زمانی کوتاهی در طول سال، میزان مصرف برق، رشد فزاینده ای دارد، گفت: در این محدوده زمانی، توجیه اقتصادی برای احداث نیروگاه جدید، وجود ندارد و هزینه زیادی تحمیل می شود. بنابراین باید 200 ساعت رشد مصرف برق را با مدیریت، پشت سر بگذاریم.

عسگری ادامه داد: در مدت زمانی که میزان مصرف برق از تولید آن بیشتر می شود، شبکه توزیع برق پایداری خود را از دست می دهد و کیفیت انرژی برق کاهش می یابد. در واقع مدیریت بار، برای تنظیم بار و پایداری شبکه انجام می شود و ناپایداری شبکه توزیع برق، موجب اختلال در کل شبکه سراسری توزیع برق می شود.

وی با بیان اینکه مدیریت بار در زمان افت پایداری شبکه توزیع برق، طبق جدول اعلام شده، انجام می شود، اظهار کرد: در شهرستان اصفهان، 300 فیدر مسیر تغذیه کننده برق وجود دارد و تمام مسیرها با رعایت نوبت در برنامه مدیریت بار قرار می گیرند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: مراکز حساس و نیازمند به برق پایدار، باید از ژنراتور و یو پی اس استفاده کنند. حداکثر زمان مدیریت بار در طول روز، 2 ساعت است، هم‌چنین پراکندگی حوزه قطعی برق، بر اساس منطقه نیست، بلکه طبق فیدرها صورت می گیرد و قطعی برق به صورت تفکیک شده و شامل همه حوزه ها است. قطعی برق در یک بازه زمانی مختص یک منطقه نیست؛ مثلا مدیریت بار در یک بازه زمانی، بخشی از غرب، شرق و جنوب را در بر می گیرد. 

وی در خصوص نگرانی هایی مبنی بر قطعی مداوم برق و آسیب به وسایل برقی، گفت: قطع و وصل برق موجب خسارت به وسایل برقی نمی شود. نوسان برق، موجب خسارت به وسایل برقی و شامل چندین مکان می شود، اما در صورت خسارت، بیمه مشترکین شرکت توزیع برق، بخشی از خسارت را با بررسی و نظر کارشناسی پرداخت می کند.

 عسگری با بیان اینکه از 56 هزار مگاوات، ظرفیت تولید برق در کشور، 10 هزار مگاوات آن در نیروگاه های برق آبی تولید می شود که به دلیل بحران آب در کشور، حدود پنج هزار مگاوات، تولید برق در تابستان کاهش یافته است، افزود: پنج هزار مگاوات ظرفیت تولید باقی مانده در نیروگاه های برق آبی، تنها در زمان پیک مصرف از ساعت 12 تا 16 استفاده می شود، هم چنین نیروگاه های حرارتی برای تولید خود به آب نیاز دارند.

عسگری گفت: نیروگاه خورشیدی ظرفیت خاص خود را دارد، اما تعداد محدودی از این نیروگاه ها در کشور احداث شده است. بنابراین به میزان محدودی، تولید برق را جبران می کنند. البته میزان تابش آفتاب در ایران نسبت به کشورهای اروپایی، 2 برابر بیشتر است و می توان با گسترش نیروگاه های تجدیدپذیر همچون نیروگاه خورشیدی شرق اصفهان و مدیریت مصرف، می توان کمبود ظرفیت تولید برق را جبران کرد.

وی با بیان اینکه پیک بار مصرف برق کل کشور در روز دوشنبه حدود 56 هزار و 700 مگاوات بود، هم چنین پیک بار برق در هفته گذشته، در شهرستان اصفهان، 1064 مگاوات بود، افزود: حداکثر توان تولید برق در کشور حدود 56 هزار مگاوات است. در سال 96، حدود 55 هزار و 500 مگاوات در کل کشور و حدود 1080 مگاوات برق در شهر اصفهان را تامین کردیم و اگر میزان مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته باشد، خاموشی نخواهیم داشت.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: با این وجود از ابتدای تابستان سال جاری، میزان مصرف برق پنج درصد افزایش یافته است و در صورت مدیریت مصرف حتی به میزان پنج درصد در ساعات اوج مصرف ( 11 تا 18 ) بعد از ظهر، دیگر خاموشی نخواهیم داشت.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر