کد خبر: 916182
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
معرفی کتابی از هاروارد زین
هاروارد زین به عنوان مورخی با مشی مارکسیستی مدعی است که در این اثر تاریخ آمریکا را از نگاه کارگران، مردم گرایان، سیاه پوستان، زنان، بردگان و سرخ پوستان مورد بررسی قرار داده است.
جوان آنلاین - سرویس فرهنگی: کتاب رویای آمریکایی اثر هاروارد زین یکی از بهترین منابع جهت مطالعه تاریخ پر جنایت آمریکا می‌باشد. هاروارد زین به عنوان مورخی با مشی مارکسیستی مدعی است که در این اثر تاریخ آمریکا را از نگاه کارگران، مردم گرایان، سیاه پوستان، زنان، بردگان و سرخ پوستان مورد بررسی قرار داده است. او که خود زاده‌ی نیویورک است در معرفی کتابش می‌گوید: «تاریخی که من نگاشته‌ام بیانگر مبارزات امید بخش عده‌ای است که با برده‌داری و نژادپرستی جنگیدند، کارگرانی که برای رسیدن به حقوق خود اعتصاب کردند، کسانی که با جنگ و نظامی‌‎گری به مخالفت پرداختند... من می‌خواهم جوانان ما بفهمند که کشور ما تحت تسلط مردانی قرار گرفته که برای حقوق بشر و آزادی‌های مدنی ارزشی قائل نیستند.»

این اثر در واقع خلاصه کتاب «تاریخ مردمی ایالات متحده» است که با نثری روان ویژه جوانان و نوجوانان تهیه گردیده است. نویسنده در پیشگفتار کتاب رویای آمریکایی در خصوص تلخیص کتاب «تاریخ مردمی ایالات متحده» می‌نویسد: «از حدود ۲۵ سال پیش که کتاب «تاریخ مردم ایالات متحده» به چاپ رسید، پدران و مادران بسیاری از من خواستند نسخه‌ای مناسب و جذاب، ویژه جوانان بنگارم. از این رو بسیار خوشحالم که انتشارات «هفت داستان»  و ربکا استفاف کار جسورانه‌ی تعدیل کردن اثر گذشته‌ام برای جوانان را بر عهده گرفتند.»

رویای آمریکایی در ایران به همت فاطمه شفیعی سروستانی ترجمه شده و توسط انتشارات هلال به چاپ رسیده است. این کتاب حاوی بیست و شش فصل است و در هر فصل بخشی از تاریخ آمریکا شرح داده می‌شود.

کشف قاره آمریکای توسط کریستف کلمب و قتل عام سرخپوستان، نژاد پرستی، برده داری سیاهان، وضعیت زنان در نظام مرد سالار آمریکا، جنگ با مکزیک، جنگ جهانی اول و دوم، انقلاب سیاه پوستان، جنگ ویتنام، جنگ عراق و... از جمله موضوعاتی هستند که در این کتاب به آنان پرداخته شده است.

هارواد زین در مقدمه کتاب از انتقاد‌هایی حکایت می‌کند که پس از انتشار این اثر بیان می‌شد. او روایت می‌کند بسیاری نگران آن بودند این نوع تاریخ نگاری موجب سرخوردگی جوانان نسبت به تاریخ کشور آمریکا شود. اما زین در جواب انتقاداتی که به او شد، می‌نویسد: «من حیرت می‌کنم چرا عده‌ای گمان می‌کنند تنها بزرگسالان حق شنیدن چنین دیدگاه نقادانه‌ای را دارند و جوانان و نوجوانان از آن محرومند؟ آیا می‌اندیشند جوانان توانایی کنار آمدن با این موضوعات را ندارند؟ به عقیده‌ی من این نوع رویکرد نسبت به خواننده‌ی جوان که گویی آن قدر بالغ نشده تا به سیاست‌های کشورش صادقانه بنگرد اشتباه است.»

او ادامه می‌دهد: «من نگران این موضوع نیستم که با اشاره به ضعف‌های قهرمانان آبا و اجدادی، اوهام جوانان برطرف شود. ما باید بتوانیم در برابر افرادی که به ما آموخته‌اند آن‌ها را قهرمان بپنداریم، در حالی که شایستگی چنین تحسینی را ندارند، حقیقت را بازگو کنیم. چرا باید اعمال وحشیانه‌‎ی کلمب برای یافتن طلا قهرمانانه قلمداد شود؟ و چرا عمل اندرو جکسون در بیرون راندن سرخپوستان بومی از سرزمین‌های آن‌ها را قهرمانانه بپنداریم؟ برای چه تئودور روزولت را قهرمان قلمداد کنیم بدان علت که در جنگ آمریکا و اسپانیا جنگید، اسپانیایی‌ها را از کوبا بیرون راند و راه را برای تسلط ایالات متحده بر کوبا هموار کرد؟»

در خصوص نویسنده «رویای آمریکایی» در ویکی‌پدیا می‌خوانیم: «هوارد زین زادهٔ ۲۴ اوت ۱۹۲۲ در نیویورک است. وی تاریخ‌نگار، دانشمند سیاسی، منتقد اجتماعی، فعال ضد جنگ و نمایش‌نامه نویس آمریکایی بود. او بیش از ۲۰ عنوان کتاب در طول عمر خود نوشت. معروفترین اثر وی کتاب «تاریخ مردمی ایالات متحده» است که در سال ۱۹۸۰ به چاپ رسید.»
 
آنطور که در پایگاه پاتوق کتاب آمده است این اثر هم اکنون به قیمت بیست هزارتومان در بازار موجود است که می‌توانید جهت تهیه آن اینجا کلیک کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار