کد خبر: 916123
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
ساعت کار ادارات استان تهران از ۶ تا ۱۴ شد؛ احتمال تغییر ساعات طرح ترافیک و ناوگان حمل‌و نقل عمومی
با شدت‌گرفتن افزایش دما و پیک مصرف انرژی برق، دولت ساعت کاری ادارات و مراکز دولتی، عمومی را در برخی استان‌ها تا ساعت ۱۳:۳۰ کاهش داد. البته این کاهش ساعت اداری با افزایش شروع کار از ساعت ۶ صبح جبران می‌شود.
بيژن سورانی
با شدت‌گرفتن افزایش دما و پیک مصرف انرژی برق، دولت ساعت کاری ادارات و مراکز دولتی، عمومی را در برخی استان‌ها تا ساعت ۱۳:۳۰ کاهش داد. البته این کاهش ساعت اداری با افزایش شروع کار از ساعت ۶ صبح جبران می‌شود. با این حال قطع مکرر برق بدون اطلاع‌رسانی در برخی استان‌ها مسائل و مشکلاتی را برای شهروندان به همراه داشته است.
افزایش دما سبب شده تا دولت بحث درست مصرف‌کردن و صرفه‌جویی انرژی را در دستور کار مجموعه خود قرار دهد. بر این اساس دولت با صدور بخشنامه به برخی از استان ها‌ی درگیر گرما و کم آبی ساعت کاری را تغییر داد. طبق ابلاغیه دولت به استانداری تهران ساعت کار ادارات مستقر در استان تهران به استثنای مراکز خدمات رسان تا پایان تیرماه سال‌جاری از ساعت ۶ شروع می‌شود.

کاهش ساعت‌کاری برای صرفه‌جویی
متأسفانه بسیاری از دستگاه‌های برودتی که در ادارات مورد مصرف قرار می‌گیرند با مصرف بالای انرژی همراه هستند که علاوه بر افزایش مصرف برق بازده مطلوبی ندارند. بر این اساس در بخشنامه استانداری تهران به تمامی دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و تمامی نهاد‌های عمومی غیردولتی و شهرداری‌های استان آمده است: براساس مصوبه هیئت‌وزیران موضوع مجوز تنظیم ساعت کار دستگاه‌های دولتی، ادارات، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر مؤسسات عمومی غیردولتی با عنایت به تداوم شرایط خاص جوی و با توجه به ضرورت صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق ساعت کار ادارات به استثنای مراکز خدمات‌رسان تا پایان تیرماه سال جاری از ساعت ۶ شروع و ساعت ۱۴ پایان می‌یابد.
در این دستورالعمل اعلام شده است، مسئولان دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهاد‌های مستقر در استان تهران ضمن نظارت و تلاش جدی درخصوص کاهش مصرف انرژی دستگاه مربوطه، سیستم‌های سرمایش خود را در دمای ۲۵درجه سانتیگراد تنظیم و حداکثر تا ساعت ۱۳:۳۰ خاموش کنند.
به‌منظور مدیریت مصرف آب و برق ساعت کار ادارات برخی استان‌ها که درگیر گرما و کم‌آبی نیز هستند تا اطلاع ثانوی به ۱۳:۳۰ کاهش می‌یابد. در این خصوص عبدالمحمد زاهدی در شورای هماهنگی مدیریت بحران در استانداری قزوین اظهار کرد: هر برنامه‌ای که برای قطع آب و برق در دستور کار قرار می‌گیرد، به مردم اعلام شود تا مردم بدانند حداقل به‌اندازه نیاز خود آب را ذخیره کنند و برای برق نیز اطلاع داشته باشند.
این مسئول معتقد است که مشکل آب و برق در کشور به دو علت کاهش بارندگی و گرمای هوای ایجاد شده و مشکل فنی جدی در این زمینه وجود ندارد که باید با مدیریت مناسب، این دوره را سپری کنیم.

احتمال تغییر در ساعات کاری ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی
با ابلاغ بخشنامه استانداری تهران درخصوص تغییر ساعت کار ادارات استان تهران احتمالاً آغاز به کار ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ساعات طرح ترافیک پایتخت تغییر می‌کند. استانداری تهران تأکید کرد با توجه به تغییر پیک ترافیکی صبحگاهی و عصرگاهی، لازم باشد مدیریت شهری زمان ورود به محدوده طرح ترافیک، ساعت آغاز به کار مترو و اتوبوس را تغییر دهد. گفتنی است در خصوص تغییر ساعت طرح ترافیک روزانه شورای ترافیک تهران باید تصمیم‌گیری کند.

برخورد با پر‌مصرف‌ها
در شرایط کنونی نیاز است تا بخش‌های مختلف به منظور قطعی آب و برق با دولت همکاری کنند و با ساماندهی دستگاه‌های برودتی و روشنایی گام بلندی در کاهش انرژی داشته باشند. در بخش‌نامه ابلاغی نیز بر این موضوع تأکید شده که با دستگاه‌های پرمصرف و بی‌اعتنا به صرفه مصرف انرژی برخورد صورت خواهد گرفت.

بخش خصوصی پیشگام شود
در بسیاری از مراکز خصوصی در حالی که شهروندان استان‌های جنوبی در کم‌آبی و نبود انرژی الکتریکی به‌سر می‌برند، از چندین دستگاه برودتی به‌صورت همزمان استفاده می‌کنند که این امر بعضاً سبب می‌شود تا مراجعان و کارمندان این بخش‌ها مجبور به پوشیدن لباس اضافی یا بازگذاشتن در و پنجره شوند. هدردادن انرژی که سوبسید و یارانه برای تولید آن صرف می‌شود، کار مناسبی نیست، خصوصاً در شرایط کنونی. با این حال برای عبور از بحران کم‌آبی و انرژی الکتریکی باید علاوه بر بخش‌های دولتی و عمومی بخش خصوصی نیز وارد این عرصه شود و با کاهش مصرف انرژی گام بلندی بردارند. وضعیت کنونی می‌طلبد تا شهروندان در هر نقطه کشور ملاحظه شرایط حاضر را کنند و با صرفه‌جویی و درست مصرف‌کردن حق شهروندی خود را به دیگر هموطنان ادا کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار