کد خبر: 915874
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
صفحه یک روزنامه سازندگی، عکس بزرگ باراک اوباماست با فونت درشت تیتری که از «بازگشت اوباما» می‌گوید. سازندگی گزارشی از نبودن‌های اوباما نوشته و با نتیجه تلویحی در مورد کاندیداتوری احتمالی برای انتخابات ۲۰۲۰ آن را به پایان رسانده است. روزنامه سازندگی اوباما را محبوب‌ترین رئیس جمهور دموکرات صد سال اخیر امریکا می‌نامد و تلاش می‌کند از او در ذهن مخاطب، یک منجی برای تغییر اوضاع امریکا (و شاید روابط با ایران) بسازد: «اوباما در یک سال و نیم اخیر سعی کرده مستقیماً وارد سیاست نشود. اما به نظر می‌رسد تحولات جدید سپهر سیاسی امریکا او را به تجدیدنظر واداشته است. دو اقدام جدید او نشان از آن دارد که محبوب‌ترین رئیس جمهور دموکرات صدسال اخیر امریکا قصد دارد بار دیگر توجه خود را به سطح اول سیاست در امریکا بدوزد.» سازندگی همچنین خبر می‌دهد که «اندک نظرسنجی‌های انجام شده درباره انتخابات احتمالی میان دونالد ترامپ و باراک اوباما، عمدتاً حاکی از پیروزی اوباما با اختلافی قابل توجه هستند...»
پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه هم در بخشی از سخنانش در اتاق بازرگانی ایران، از انتخابات مجلس امریکا گفته بود. او با اشاره به اقدامات ترامپ و مخالفت‌های بین‌المللی با او گفته بود که «در داخل امریکا نیز اختلافاتی در ارتباط با این نوع رفتار وجود دارد. پایگاه توده‌ای در امریکا که حدود ۳۳ درصد هستند از رفتار‌های ضد انسانی و ضد مهاجرتی استقبال می‌کنند و از آن خوششان می‌آید ولی مابقی در امریکا با تقابل با این رفتار قرار دارند و احتمالاً ما این تقابل را در انتخابات آتی که به زودی در امریکا برگزار می‌شود، مشاهده خواهیم کرد. به عنوان کسی که پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرد می‌گویم این احتمال وجود دارد که بر اثر این تقابل دموکرات‌ها در انتخابات پیش‌رو به موفقیت دست پیدا کنند البته نمی‌گویم قطعاً بلکه صحبت از احتمال است...»
چشمداشت به انتخابات ریاست جمهوری امریکا همان چیزی است که برجام را زمین زد. چه آنکه با این امیدواری و پیش‌بینی بسته شد که دموکرات‌ها (هیلاری کلینتون) در انتخابات پیروز خواهند شد و قراردادی را که اوبامای دموکرات بسته، به هم نخواهد زد. اگر دولت روحانی و جریان رسانه‌ای همسویش می‌آموختند که به جای سیاست‌های دولت امریکا، برای تغییر وضعیت ایران چشم به توانایی‌های داخلی کشورمان بدوزند، لاجرم اکنون وضعیت کشور تا این حد معطل برجام و بدعهدی امریکایی‌ها نبود.
از طرفی تقسیم امریکا به امریکای اوباما و امریکا ترامپ، آن هم در حالی که ایران سخت‌ترین تحریم‌ها در زمان اوباما تجربه کرد و رئیس بانک مرکزی ایران توصیف «تقریباً هیچ» را برای دستاورد برجام در زمان اوباما گفت، مسیر غلطی است که گویا اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند از آن دست بردارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار