کد خبر: 915796
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
از ۱۲۵۰ شهر فقط آب شرب ۱۵۰ شهر از فضای سبز جداست
خشکسالی است، آب‌های زیر زمینی ته کشیده‌اند، بارش‌ها به شدت کم شده، کمبود آب داریم، بحران آب نزدیک است، با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی می‌توان از این وضعیت خارج شد، و...
سجاد مرسلی

 این‌ها جملاتی است که بار‌ها و بار‌ها شنیده‌ایم و تقریباً مخاطب تمام آن‌ها هم مردم هستند. اما این بار مردم به مسئولان می‌گویند: «بحران آب داریم، شما چه کار کرده‌اید؟» شاید بهترین جواب را باید در حرف‌های رئیس مرکز مطالعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور جست‌وجو کرد وقتی که می‌گوید: «طبق آمار موجود از هزار و ۲۵۰ شهر در کشور فقط ۱۵۰ شهر جداسازی آب شرب از فضای سبز را اجرایی کرده‌اند.»

سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از سال ۹۳ شهرداری‌ها را مکلف کرد تا طرح جداسازی آب شرب و فضای سبز را اجرایی کنند و آمار‌ها نشان می‌دهند بعد از گذشت حدود ۴ سال طرح مطالعاتی ۳۳۰ شهر کشور مصوب شده و از این تعداد فقط ۱۵۰ شهر کار جداسازی آب شرب و فضای سبز را پیاده کردند. بنابر این باید گفت: هنوز تا تحقق یک هزار و ۲۵۰ شهر فاصله زیادی داریم و باید شهرداری‌ها نسبت به اجرای این طرح اقدام جدی انجام دهند و از کمک‌های دولتی در این حوزه استفاده کنند.

رئیس مرکز مطالعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تأیید آمار و گزارش فوق می‌گوید: «با توجه به اقلیم نیمه خشک کشور و استان‌ها موضوع کم آبی امر جدیدی نیست، اما امروز ۹۲ درصد مصرف آب در بخش روستایی و کشاورزی است و ۶ درصد در مراکز شهری و شرب و ۲ درصد صنعت که رقم قابل توجهی به شمار نمی‌آیند.» مهران شیرآوند ادامه می‌دهد: «طی سال‌های گذشته هشدار صاحب نظران پیرامون بحران آب جدی گرفته نشد و اینک شاهد بحران‌های بی‌آبی و کم‌آبی به صورت خاص در جنوب و جنوب غرب کشور هستیم.»

روستا‌ها در رسانه فراموش شده‌اند

«رسانه‌ها و بخش‌های مربوطه هیچ گاه یا به ندرت تبلیغات خود و فرهنگ‌سازی در موضوع مصرف بهینه آب را به حوزه روستا‌ها سوق دادند باید تمرکز اصلی در این موضوع حوزه روستایی باشد و با یک برنامه جامع و اطلاع‌رسانی مؤثر در این بخش عمل شود.»رئیس مرکز مطالعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با عنوان کردن این مطلب ادامه می‌دهد: «سازمان شهرداری‌ها یکی از بخش‌هایی هست که در حوزه روستایی مسئولیت دارد و در این موضوع آبفای روستایی، آب منطقه، آب و فاضلاب و معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری، جهاد کشاورزی و ... که دخیل و مؤثر هستند باید به صورت یکپارچه و هماهنگ در موضوع مدیریت آب روستایی وارد عمل شده و همه را درگیر کنند.»

شیرآوند می‌افزاید: «هیچ طرح ارائه شده مشکل تأمین اعتبار ندارد و به محض تصویب در کمیته فنی استانداری‌ها و ارائه نیاز اعتباری آن تأمین می‌شود. بر‌همین اساس اجرای طرح‌های جداسازی آب شرب و فضای سبز شهری از اولویت‌های توزیع منابع اعتباری است و ۲۵ تا ۳۰ درصد منابع عمرانی شهری اختصاص به این موضوع دارد.» وی ادامه می‌دهد: «با توجه به اهمیت طرح‌های جامع پسماند و خطرات ناشی از آن‌ها تاکنون ۷۴ طرح جامع پسماند شهرداری‌های کشور در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۷ دریافت شده که عمده آن‌ها مصوب شده و از جمله طرح‌هایی است که در صورت تکمیل می‌توانند از منابع دولتی بهره ببرند.»

حالا یکبار دیگر باید حرف‌های مسئولان و سؤال مردم را مرور کرد. اگر واقعاً بحران آب وجود دارد، مدیران و تصمیم گیرندگان چه کار کرده‌اند و با توجه به صحبت‌های رئیس مرکز مطالعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور که مدعی شده اعتبارات طرح‌ها هم اختصاص یافته، چرا کار‌ها زمین مانده؟ آیا واقعاً بحران در همان ۶ درصد مصرف شهری است که به گفته مسئولان ۳۵ درصد همین آب هم بر اثر پوسیدگی لوله‌ها هدر می‌روند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار