کد خبر: 915795
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
محمدرضا هادیلو

می‌تواند مکمل و پاسخگوی مشکلات داخلی باشد. با گذری بر استان‌های مختلف ایران می‌توان به عینه دید که سایه رکود بر روی صنایع مختلف سنگینی می‌کند. سایه‌ای که طی سال‌های اخیر و بر اثر بی‌توجهی برخی مسئولان به وجود آمده و حالا با پایین آمدن آمار اشتغال، تولید داخلی هم رنگ باخته. حالا هر استانی به جای اینکه از تولیدات و شکوفایی اقتصادش حرف بزند از تعطیلی کارگاه‌ها و آمار افزایش بیکارانش گزارش می‌دهد. از خراسان‌جنوبی و فارس و هرمزگان گرفته تا سمنان و زنجان و لرستان و...
طی چند سال اخیر وقتی مقام معظم رهبری در ابتدای سال نامی را عنوان می‌کردند حتماً از واژه‌های «اشتغال» و «تولید ملی» و «اقتصاد مقاومتی» استفاده کرده‌اند. وقتی در ابتدای سال ۹۷ هم معظم له «حمایت از کالای ایرانی» را مطرح کردند به مسئولان گوشزد کردند که با تمرکز بر روی این اصول می‌توانند چاره‌ای برای بسیاری از مشکلات بیابند و گره‌های کور زیادی را بگشایند.
با این تفاسیر نباید فراموش کنیم که با حرف زدن و حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود و حتماً باید برنامه و اقدام جدی و عملیاتی برای رفع مشکل تولید و اشتغال وجود داشته باشد. همچنین دولت باید برای حل این مشکلات پیش قدم شده و مجلس، قوه قضاییه و بخش خصوصی را با خود همراه کند.
بی‌شک مقام معظم رهبری چندین سال موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند تا در وهله اول به عنوان فرهنگ در جامعه نهادینه شود و بعد از آن وارد ساختار و شاکله نظام گردد به طوری که این نگاه در دولت شکل گرفته و از مجلس به آحاد جامعه منتقل شود.
اقتصاد مقاومتی در حوزه فرهنگ‌سازی تجلی یافته و به نوعی در بین دولت و بخش خصوصی و مردم فهم مشترکی به وجود آورده است. اما اراده‌ای برای اجرای این فهم مشترک دیده نمی‌شود به خصوص در سال گذشته که شاهد اجرایی شدن درست شعار سال یعنی «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» و سال قبل‌تر یعنی ۱۳۹۵ «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نبودیم. شعار‌هایی که اگر عملیاتی شده و دولتمردان با عزمی جدی پیگیر آن‌ها می‌شدند، امروز دشمنان نمی‌توانستند دست پیش گرفته و با اهرم تحریم‌ها خواسته‌های خود را به ایرانیان تحمیل کنند.
شاهد این ادعا اینکه با توجه به تجهیز نشدن زیرساخت‌ها در اکثر استان‌ها برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی طبق فرموده رهبری، تولید رونق چندانی نگرفته و کالای ایرانی نه تنها نمی‌تواند با همنوع خارجی خود رقابت کند بلکه فرسنگ‌ها نیز عقب مانده است. آن هم در شرایطی که حل نشدن مشکلات اقتصادی می‌تواند پاشنه آشیل نظام باشد. به عبارت دیگر اگر مشکلات اقتصادی کشور حل نشود تبعات فرهنگی و امنیتی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.
با اینکه تمام کارشناسان معتقدند هر اقدامی باید جدی و عملیاتی باشد، اما این توجه نباید صرف آمار‌های مراکز آمار در مورد نرخ رشد اقتصادی یا بیکاری باشد. بلکه باید وضعیت اقتصادی را در کف خیابان‌ها و در میزان رفاه مردم در استان‌ها و شهرستان‌ها و روستا‌ها جست‌وجو کرد.
دولت باید در این راه پیش قدم باشد که اگر احتیاج به تصویب قانونی دارد پیشنهادش را به مجلس دهد و اگر لازم است قوه قضاییه با مفسده‌ای برخورد کند دولت آن را مطرح کند. هر چند ورود بخش خصوصی نیز منوط به حمایت دولت است.
با اینکه طی روز‌های اخیر رئیس‌جمهور اعلام کرده آماده است تا دست هر یاریگری را در جهت رفع مشکلات کشور بفشارد، اما باید قوانین و نحوه برخورد مدیران و مسئولان با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی بازنگری شود. به خصوص نیرو‌های جوانی که با برنامه‌های جامع و عملی به سمت مدیران گام برمی‌دارند باید مورد استقبال قرار گیرند، نه اینکه مثل قبل با هزار سنگ‌اندازی و قوانین سخت گیرانه و بروکراسی‌های خسته کننده، آن‌ها را با دلسردی بدرقه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار