کد خبر: 915776
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
گفت گوی «جوان آنلاين» با تهيه كننده ای كه مي خواهد فيلم پرواز «655» را بسازد
۱۲ تیر ماه سال ۶۷ بود که پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر، تهران را به مقصد دوبی ترک کرد، اما در میانه مسیر با شلیک موشک هدایت شونده از ناو جنگی یو اس اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی۲۹۰ سرنشین غیر نظامی آن، شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک، مظلومانه به شهادت رسیدند.

سرویس فرهنگی جوان آنلاین - بهنام صدقی: ۱۲ تیر ماه سال ۶۷ بود که پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر، تهران را به مقصد دوبی ترک کرد، اما در میانه مسیر با شلیک موشک هدایت شونده از ناو جنگی یو اس اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی۲۹۰ سرنشین غیر نظامی آن، شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک، مظلومانه به شهادت رسیدند.

با وجود اینکه سینمای امروز ما نیاز شدیدی به ساخت فیلم‌هایی با مضمون دفاع مقدس و مناسبت‌های ملی و مذهب دارد، اما با گذشت سال‌های متمادی از این حادثه و این هیچ اثر سینمایی در این رابطه تولید نشده است. فقط در چند سال گذشته قاسم قلی پور، تهیه کننده سینما از ساخت یک فیلم سینمایی و نگارش فیلمنامه‌ای با عنوان «یو اس اس وینس» و همچنین شکستن سکوت سینما در برابر این فاجعه خبر داد.

از همین رو بر آن شدیم تا با قاسم قلی پور، نماینده هیات مدیره خانه سینما و تهیه کننده سینما گفت و گویی کوتاه در این خصوص داشته باشیم.

قاسم قلی پور، تهیه کننده سینما در خصوص سالروز حادثه تروریستی حمله ناو موشکی آمریکایی‌ها به هواپیمای ایرباس ایرانی به «جوان آنلاین» می‌گوید: دیگر امروز کمتر کسی است که در رابطه با این شاهکار بی رحمانه آمریکایی‌های خونخوار و جهانخوار کم اطلاع و یا حتی بی اطلاع باشد. بنده به عنوان یک تهیه کننده سینما بعید می‌دانم دست اندرکاران ارتباطات جمعی و رسانه‌ای برای انعکاس چنین فاجعه دردناکی نسبت به فعالیت‌های تصویری تردید داشته باشند.

اعاده حیثیت از ایرانی‌ها در قبال فرافکنی‌های آمریکایی‌ها
قلی پور در ادامه می‌گوید: من معتقدم با ساخت یک فیلم قدرتمند در رابطه با این فاجعه دلخراش حداقل می‌توان یک اعاده حیثیت از ملت ایران در قبال فرافکنی‌های متقابل آمریکا و تروریست جهانی داشت و به نوعی دین خود را به این مردم شهید داده و شهدای این هواپیما ادا کرد و بسیار هم موثر خواهد بود.

نبود منابع مالی و حمایت جدی دولتی برای ساخت یک فیلم ملی
تهیه کننده فیلم «عروس آتش» در ادامه گفت: ما در خصوص ساخت این فیلم ارزشمند تمام تلاش مان را کردیم، اما شوربختانه برخلاف تصورمان از نتیجه نهایی تلاش و کوشش در راستای ساخت این اثر، هنوز چنین امکانی برایمان فراهم نیامده است. از همین رو بنده بر این باورم که این فیلم ملی بدون حمایت جدی دولتی و اختصاص سرمایه‌ای قابل توجه امکان ساخت نخواهد داشت. چرا که تامین نشدن منابع مالی ساخت این فیلم را با مشکل مواجه کرده است. شایان ذکر است تامین نشدن منابع مالی یک طرف قضیه است، اما طرف دیگر این است که با وجود رایزنی‌ها و تلاش‌های بسیار زیاد ما برای به ثمر رسیدن این اثر، امروز برخی در درون پیکره سینما تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا مانع ساخت این فیلم شوند.

اقتدار و زور امپریالیسم جهانی به سینمای ملی ما چربیده!
این تهیه کننده سینما در خاتمه با اشاره به اینکه وزارت ارشاد پروانه موافقت اصولی برای ساخت این فیلم را صادر کرده و هیچ گونه ممیزی و... سد راه عوامل تولید نیست، تأکید می‌کند: به گمان من این حادثه جانسوز و دلخراش بسیار تلخ و مظلومانه اتفاق افتاد و متاسفانه اقتدار امپریالیسم جهانی و رسانه‌های عمومی به سینمای ملی ما چربید و به قدری زیاد است که همواره می‌بینیم آمریکایی‌ها کشور‌های مورد هجوم خود را منزوی می‌کنند. البته به نظر من خود ما هم در دفاع از این هجوم بی رحمانه کم کار شدیم و بسیار بسیار ضعیف و ناکارآمد عمل کردیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار