کد خبر: 915646
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران برای تقویت روابط با کشور‌های اتحادیه اروپا از جمله سوئیس و اتریش اهمیت فراوانی قائل است، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های گسترده همکاری برای تقویت روابط با برن و وین از جمله اهداف سفر رسمی به این دو کشور است.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران برای تقویت روابط با کشور‌های اتحادیه اروپا از جمله سوئیس و اتریش اهمیت فراوانی قائل است، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های گسترده همکاری برای تقویت روابط با برن و وین از جمله اهداف سفر رسمی به این دو کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر روحانی روز گذشته پیش از ترک تهران به مقصد سوئیس و اتریش در جمع خبرنگاران گفت: سفر به دو کشور اتریش و سوئیس به دعوت رؤسای جمهور این کشور‌ها و در پاسخ به سفر آنان به تهران انجام می‌گیرد.
رئیس جمهور با اشاره به سابقه دیرینه روابط ایران با اتریش اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیار فراوانی برای توسعه روابط اقتصادی، تجاری و همچنین علمی و فرهنگی با این کشور‌ها داریم که از همه این ظرفیت‌ها تاکنون استفاده نشده و یکی از اهداف سفر بهره‌گیری از تمامی این ظرفیت‌ها در روند توسعه روابط مشترک است. دکتر روحانی با بیان اینکه شرایط امروز اروپا، تا حدودی با گذشته متفاوت است، افزود: اروپا امروز با صدای بلندتری با یکجانبه‌گرایی امریکا، مخالفت و با لحن صریح‌تری اعلام آمادگی می‌کند تا در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران و کشور‌های مهم تأثیرگذار همکاری کند. رئیس جمهور افزود: توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ به میزبانی عمدتاً سوئیس و اتریش انجام شد و این دو کشور تلاش‌های فراوانی انجام دادند تا یک فضا و زمینه مناسب برای مذاکرات ایجاد شود.
روحانی گفت: امروز که امریکایی‌ها برخلاف مقررات بین‌المللی و تعهدات چندجانبه خود از برجام خارج شده‌اند، ارتباط و مذاکره با اروپا جایگاه خاصی دارد چرا که هر پنج کشور، شامل روسیه و چین و سه کشور اروپایی و مجموعه اعضای اتحادیه اروپا، تلاش می‌کنند برجام بدون امریکا باقی بماند. همه احساس می‌کنند که بقای برجام به نفع منطقه و جهان است و یکصدا امریکا را محکوم می‌کنند که به قطعنامه ۲۲۳۱- که همه کشور‌ها را ملزم به همکاری می‌کند- پایبند نبوده و از برجام خارج شده است. رئیس جمهور اظهار داشت: این سفر فرصتی است تا در زمینه آینده برجام و توافقات با اتحادیه اروپا گفت‌وگو کنیم، به‌ویژه اینکه اتریش از دیروز ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز عهده‌دار شده است و بنابراین با اتریش به عنوان رئیس اتحادیه در این مقطع صحبت خواهیم کرد.
روحانی گفت: اروپایی‌ها همچنین قرار است در روز‌های آینده بسته پیشنهادی خود را ارائه کنند که راجع به این مسئله هم با آن‌ها گفت‌وگو خواهیم کرد. البته برخی مسائل منطقه‌ای هم وجود دارد که با اروپا درباره نقشی که ایران می‌تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مهم خاورمیانه داشته باشد، گفت‌وگو کرده و به این گفت‌وگو‌ها ادامه می‌دهیم. از جمله این موضوعات سوریه، یمن و ستم‌هایی است که بر مردم این کشور‌ها روا داشته شده و همچنان ادامه یافته است. همه جهان در قبال جنایات علیه مردم یمن مسئولند. رئیس جمهور همچنین به امضای اسنادی میان ایران و اتریش و سوئیس در جریان این سفر اشاره کرد و افزود: در زمینه روابط صنعتی، تجاری، بهداشت – درمان، فناوری‌های نوین، آموزش و مدیریت منابع آب، با مقام‌های ارشد این دو کشور گفت‌وگو خواهیم کرد و اسنادی نیز به امضا می‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار