کد خبر: 915642
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳
ترامپ: بعید نیست توافق با کره ناکارآمد باشد
ساختار سیاسی امریــــکا بر عهدشکنی استوار است. رئیس‌جمهور امریکا گفته «ممکن است» قراردادی که مدعی شده به تهدید هسته‌ای کره‌شمالی پایان می‌دهد، ناکارآمد باشد.
ساختار سیاسی امریــــکا بر عهدشکنی استوار است. رئیس‌جمهور امریکا گفته «ممکن است» قراردادی که مدعی شده به تهدید هسته‌ای کره‌شمالی پایان می‌دهد، ناکارآمد باشد. حالا می‌توان فهمید که گزارش‌هایی که در چند روز گذشته با ادعای افزایش سرعت غنی‌سازی در کره‌شمالی و تداوم توسعه توان موشکی این کشور حتی بعد از دیدار رهبران دو کشور در واقع نوعی زمینه‌سازی برای دونالد ترامپ بوده است تا هنوز جوهر توافقش با کیم جونگ اون خشک نشده بر طبل عدم کارآمدی این توافق بکوبد.
به گزارش روزنامه گاردین، یک روز پس از آن که گزارش شد پیونگ‌یانگ غنی‌سازی اورانیوم را در پایگاه‌های سری خود افزایش داده، مصاحبه‌ای با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از شبکه Fox Buseness منتشر شد. ترامپ با اینکه تصریح کرد رفتار کیم جونگ اون، «صادقانه» است، با این حال راه فرار را باز گذاشت و گفت: آیا ممکن است این توافق کارآمد باشد؟ من یا شما تا به حال با قرارداد‌هایی روبه‌رو شده‌ایم که طرف مقابل با آن همکاری نکند؟ بله، ممکن است. این اظهارات ترامپ، اما با صحبت‌هایش پس از بازگشت از نشست سنگاپور متفاوت بود. او پس از دیدار با کیم جونگ اون گفته‌بود، کره‌شمالی جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را پایان داده است.
ترامپ پس از بازگشت به امریکا از سنگاپور در توئیتر خود نوشت: سفری طولانی داشتم، اما حالا همه نسبت به زمانی که به کاخ سفید آمدم، احساس امنیت بیشتری دارند. دیگر تهدیدی هسته‌ای از سوی کره‌شمالی وجود ندارد. نشست با کیم جونگ اون تجربه‌ای جالب و بسیار مثبت بود. کره‌شمالی برای آینده پتانسیل زیادی دارد.
ترامپ در گفت‌وگو با فاکس همچنین در تلاش بود تا بهایی را که امریکا برای دستیابی به این توافق پرداخت کرده‌است، کمتر از چیزی که هست نشان دهد و بر به دست آمدن این توافق بدون دادن هیچ امتیازی تأکید کند. او در این باره گفت: ما چیزی به آنان ندادیم. فکر کنید که واقعاً من چه کردم؟ من به سنگاپور رفتم و با کیم جونگ اون دیدار کردم و چیزی به او ندادیم. این در حالی است که ترامپ مانور‌های نظامی مشترک با کره‌جنوبی که هدف بازدارندگی در برابر کره‌شمالی را دنبال می‌کرد، متوقف کرده است. رئیس‌جمهور امریکا در خصوص توقف این مانور‌ها به فاکس گفت: این مانور‌ها که آن‌ها را «بازی جنگی» می‌نامم، هزینه زیادی داشت. هر شش‌ماه یک بار بمب‌هایی را به همه جا پرتاب می‌کنند و این کار به طرز غیرقابل باوری هزینه‌بر است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا یک شنبه تأکید کرد، دولت واشینگتن کاملاً از پیشینه فریبکاری کره‌شمالی آگاه است و ساده‌لوحانه وارد مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای نشده است. بولتون به سی‌بی‌اس گفت: «هیچگونه احساس شگفتی یا تردید در میان گروهی که این کار را انجام می‌دهد، وجود ندارد.» او همچنین در برنامه فاکس‌نیوز ساندی تأکید کرد: ما از تمام ظرفیت‌های خودمان برای درک آنچه کره‌شمالی در حال انجام است، استفاده می‌کنیم. بولتون، به شبکه CBS گفت: درباره گزارش‌های افزایش فعالیت‌های اتمی و موشکی کره‌شمالی و «هرچیزی که به مسائل اطلاعاتی مربوط می‌شود» اظهار نظر نمی‌کند. بولتون اظهار کرد: ترامپ بازیچه کیم قرار نگرفته و کاملاً از «الگوی رفتاری کره‌شمالی در مذاکره با امریکا آگاه است.» او ادامه داد: ما دقیقاً می‌دانیم که ریسک آنان برای ما این است که از مذاکرات استفاده می‌کنند تا زمانی خود را برای ادامه برنامه تسلیحات بیولوژیک و شیمیایی هسته‌ای و موشک‌های بالستیک افزایش دهند. بولتون افزود: کیم طی مذاکرات سنگاپور بار‌ها تأکید کرده است که با حکومت‌های پیشین کره‌شمالی تفاوت دارد. ما برنامه‌ای را برای چگونگی منحل کردن تمام برنامه‌های آنان برای تسلیحات کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک طی یک‌سال تنظیم کرده‌ایم. اگر آنان هم‌اکنون چنین تصمیم استراتژیکی را در نظر داشته و با ما همکاری داشته‌باشند، می‌توانیم به سرعت در راستای این برنامه پیشروی کنیم و منحل شدن سریع این برنامه‌ها به نفع کره‌شمالی خواهد بود، زیرا پس از آن، تحریم‌هایی که با همکاری کره‌جنوبی، ژاپن و سایر طرف‌ها علیه آنان وضع شده، به تدریج برداشته خواهند شد.
 
تردید‌افکنی جدید

در ادامه خط تردیدافکنی رسانه‌های غربی درباره صداقت کره‌شمالی که با ادعای غنی‌سازی اورانیوم در کره‌شمالی شروع شد، بامداد دو شنبه روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با استناد به نظرات کارشناسان در خصوص تصاویر ماهواره‌ای جدید از سایت کره‌شمالی مدعی شد در تأسیسات مورد نظر موشک‌های بالستیک سوخت جامد تولید می‌شود که کره‌شمالی می‌تواند از آن برای حمله بدون‌هشدار با سلاح‌های هسته‌ای به تشکیلات نظامی امریکا استفاده کند. این کارشناسان مدعی شده‌اند کره‌شمالی تقریباً در همان زمان که «کیم جونگ اون»، رهبر این کشور در سنگاپور با ترامپ دیدار کرده در حال تکمیل ساخت‌و‌ساز در بخش‌های بیرونی این سایت بوده‌است. به گزارش روزنامه واشینگتن پست به نقل از چهار مقام دولتی امریکا بدون ذکر نام آن‌ها گزارش داد که یافته‌های اطلاعاتی جدیدی به دست آمده است که زمینه‌چینی برای فریفتن ایالات متحده امریکا در آن دیده می‌شود. گزارش واشینگتن‌پست پس از گزارش ان‌بی‌سی نیوز منتشر شد که تأکید داشت کره‌شمالی تولید سوخت تسلیحات هسته‌ای را افزایش داده است.
به گزارش واشینگتن پست، شواهدی از فریبکاری کره‌شمالی از زمان نشست ۱۲‌ژوئن به بعد دیده‌شده است. کیم جونگ اون و ترامپ اعلامیه‌ای را با هدف «حرکت به سمت خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره» به امضا رساندند. در این بیانیه مشترک، جدول زمانی مشخصی برای خلع سلاح هسته‌ای یا توقف تولید تعیین نشد. همچنین گزینه راستی آزمایی و غیر‌قابل بازگشت بودن تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی هم در این بیانیه دیده نمی‌شود.

رد پیشنهاد روسیه

امریکا پیشنهاد روسیه را برای گفت‌وگو بر سر لغو تحریم‌های اعمال شده ضد‌کره‌شمالی رد کرد.
به گزارش روزنامه کومرسانت آمده است: روسیه و چین هفته گذشته تلاش کردند اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به منظور تصویب سندی متقاعد کنند که راه را برای برداشتن تدریجی تحریم‌های اعمال شده بر کره‌شمالی هموار می‌کند، اما این اقدام به سبب مقاومت واشینگتن نتیجه‌ای نداشت. فیودور استرژوفسکی، سخنگوی دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد هدف از این بیانیه «حمایت از تمایلات مثبت» در تقویت روابط با کره‌شمالی از یک سو و با امریکا و کره‌جنوبی از سوی دیگر بود. او همچنین گفت: در این سند همچنین به این موضوع اشاره شده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد «آماده بررسی روند کاهش تحریم‌ها در زمان مناسب» خواهد بود. در همین حال، نمایندگان امریکایی ابتکار عمل روسیه و چین را رد و اعلام کردند واشینگتن و پیونگ‌یانگ همچنان در حال مذاکره با یکدیگر هستند. بر اساس گزارش این روزنامه، ظاهراً، امریکا رویکرد مثبتی به این موضوع ندارد. روزنامه واشینگتن پست روز یک شنبه به نقل از منابع اطلاعاتی اعلام کرد با وجود وعده‌های پیونگ‌یانگ، کره‌شمالی در حال گسترش تأسیسات تولید مواد هسته‌ای است.

نخستین دیدار پس از نشست سنگاپور

تیم‌امریکا در نخستین دیدار رو‌در‌روی خود با مقام‌های کره‌شمالی از زمان نشست تاریخی میان کیم جونگ اون، رهبری این کشور آسیایی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا گفت‌وگو کرده است. به گزارش اسپوتنیک، این دیدار در منطقه مرزی غیرنظامی شده بین دو کره با هدف تحقق توافقات به دست آمده در جریان نشست میان کیم جونگ اون و ترامپ صورت گرفته و نخستین دیدار مقام‌های دو کشور بعد از نشست رسمی سنگاپور است. همچنین وزارت اتحاد مجدد دو کره در کره‌جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد: مقام‌های سئول و پیونگ‌یانگ با هدف تسریع در برقراری صلح و آماده‌سازی یک چارچوب برای تحولی بادوام در روابط دو کشور نشستی را در پاییز برگزار خواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار