کد خبر: 915636
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
احمد کاظم‌زاده
با توقف موقت حملات تجاوزگرانه امارات و عربستان به بندر الحدیده، این سؤال مطرح است که آیا این توقف با توجه به رایزنی‌های مارتین گریفیتس نماینده انگلیسی‌تبار سازمان ملل در امور یمن کماکان ادامه خواهد یافت یا اینکه دوباره از سرگرفته خواهد شد؟
برخی نشانه‌ها می‌تواند حاکی از احتمال ادامه توقف حملات باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش نسبی فشار‌های بین‌المللی بر دولت‌های متجاوز اشاره کرد که با تصویب قطعنامه در پارلمان اروپا علیه عربستان و امارات و همچنین گنجاندن مجدد عربستان در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک در سازمان ملل همراه بوده است. همچنین عملیات اخیر برای اشغال الحدیده با تمام قوا صورت گرفت و دولت‌های اشغالگر علاوه بر بسیج نیرو‌های تحت امر خود برای اولین بار نیرو‌های ویژه را از برخی کشور‌های غربی از جمله فرانسه یا شرکت‌های امنیتی امریکایی همچون بلک‌واتر اجیر کردند که آن‌ها نیز تلفات سنگینی متحمل شدند و حتی تعدادی از آن‌ها نیز به اسارت نیرو‌های مدافع یمنی درآمدند. بر این اساس دولت‌های اشغالگر سعودی و اماراتی اکنون نیروی تازه‌نفس جدیدی در اختیار ندارند که تهدید جدید امارات را موجه نشان دهد، به‌خصوص آنکه این امکان وجود دارد که در صورت ادامه این تهدید‌ها و از سرگیری حملات به الحدیده، نیرو‌های مدافع یمنی نیز تهدید قبلی‌شان را عملی کنند و ابوظبی را مورد حملات موشکی خود قرار دهند.
از دیگر سو، اما برخی نشانه‌ها به‌خصوص در سطح منطقه وجود دارد که امکان عملی کردن تهدید امارات را به حملات جدید و حتی شدیدتر از قبل جدی نشان می‌دهد. یکی از این نشانه‌های مهم این است که اکنون رژیم صهیونیستی خود را در دو جبهه غزه و جولان در معرض تهدید می‌بیند و به جنگ در این دو جبهه می‌اندیشد و حتی قرار بود عصر یک شنبه کابینه امنیتی برای تصمیم‌گیری در این‌باره نشست برگزار کند که به پنج شنبه موکول شد. بر این اساس در صورتی که این رژیم گزینه جنگ را در دستور کار خود قرار دهد با توجه به هماهنگی‌هایی که از ابتدای جنگ یمن بین عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی وجود داشته و در طرح موسوم به معامله قرن نیز در کنار هم هستند، این احتمال وجود دارد که عربستان و امارات نیز دوباره به‌رغم شکست نظامی اخیر در الحدیده به فکر اشغال این بندر بیفتند و راهبرد اشغال سوخته را این‌بار شدیدتر از گذشته در دستور کار خود قرار دهند. آنچه این احتمال را تقویت می‌کند، این است که این دو کشور تجاوزگر به چیزی جز اشغال یمن و تقسیم آن بین خود در چارچوب معامله یا همان توطئه قرن نمی‌اندیشند. همین مسئله است که موجب شده تلاش‌های سیاسی نمایندگان سازمان ملل و طرح‌های پیشنهادی آن‌ها یکی پس از دیگری به شکست بینجامد و بعد از مدتی تحت فشار‌های عربستان و امارات از مقام خود برکنار شوند. این بدین مفهوم است که این دو کشور متجاوز به هیچ وجه در پی صلح و حل سیاسی بحران نیستند که این ابعاد دیگری از سیاست‌های مزدورانه و فریبکارانه آن‌ها و حامیان غربی و صهیونیستی‌شان را در این جنگ خانمانسوز و نابرابر آشکار می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار