کد خبر: 915600
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
امسال هم فرانسه میزبان تجمع گروهک منافقین در حمایت از رهبران این سازمان تروریستی از جمله مریم رجوی بود؛ همایشی که هر سال با زرق و برق فراوان‌تری برگزار می‌شود
مهدى پورصفا
نگاه امریکا به منافقین با وجود جنایات فراوان آن‌ها یک نگاه کاسبکارانه بوده که هیچ ارتباطی با استاندارد‌های موجود در خصوص مقابله با گروه‌های تروریستی حتی در خود امریکا ندارد.
امسال هم همانند سال‌های پیش فرانسه میزبان تجمع گروهک منافقین در حمایت از رهبران این سازمان تروریستی از جمله مریم رجوی بود؛ همایشی که هر سال با زرق و برق فراوان‌تری برگزار می‌شود و این سازمان تروریستی تلاش می‌کند تا با پرداخت پول به سخنرانان امریکایی و به میان آوردن آنان مشروعیت بیشتری به خود به عنوان یک گروه مبارز با نظام جمهوری اسلامی ایران بدهد، البته طبیعی است که کمتر کسی این نمایش مضحک را باور می‌کند. به عنوان مثال روزنامه گاردین در گزارشی افشاگرانه به ذکر این مطلب پرداخت که بخش زیادی از مهمانان این همایش پناهندگانی از کشور‌های لهستان و رومانی بودند که برای یک تور چند روزه از پاریس به قیمت ۲۵ یورو جذب شده بودند.
با این حال نمایش امسال این گروهک تفاوت چشمگیری با سال‌های پیش داشت و آن هم امید به حمایت گسترده‌تر امریکا از این گروه بود. یکی از مهمانان اصلی این نشست رودی جولیانی شهردار اسبق نیویورک بود که وکالت ترامپ در موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا را بر عهده دارد. یکی از مهمانان اصلی نشست‌های سالانه این گروهک یعنی جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکاست. مریم رجوی در نشست امسال نیز به همکاری خود با امریکا اشاره کرد و خواستار مقابله جدی با نظام جمهوری اسلامی ایران شد.
حالا سؤال اصلی این است که آیا رابطه منافقین با امریکا می‌تواند پایدار باشد یا امریکا این گروه را مانند آشغالی به دور می‌اندازد.
رابطه امریکا با گروهک منافقین تاکنون فراز و نشیب فراوانی داشته است. گروهک منافقین که قبل از انقلاب ادعای مبارزه با رژیم شاهنشاهی را داشت، در چند عملیات جداگانه اقدام به ترور برخی از مستشاران امریکایی در ایران کرد، البته در همان زمان نیز این شائبه مطرح بود که ترور‌های فوق با هدف سرقت اسناد و مدارک فنی مهمی که در اختیار مستشاران امریکایی قرار داشت، صورت گرفت. یکی از اعضای سازمان در آن زمان به این نکته اشاره کرد که کیف همراه یکی از مستشاران را در اختیار سفارت شوروی قرار داده است. در آن زمان مجاهدین نام خود را به عنوان یک گروه ضدامریکایی ثبت کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تقابل این گروهک با نظام جمهوری اسلامی ایران گروهک منافقین به سمت ارتباط با ایالات متحده امریکا به عنوان اصلی‌ترین قدرت متخاصم با ایران حرکت کرد. البته تلاش امریکا در ابتدا بیشتر بر حمایت از عراق متمرکز بود، اما رابطه چراغ خاموش امریکا با گروهک منافقین ادامه داشت.
در سال ۱۳۶۶ خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد که دولت امریکا با سازمان مجاهدین خلق دارای تماس‌هایی است. ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه وقت امریکا در امور خاورمیانه نیز در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان کنگره امریکا وجود این تماس را تأیید کرد. همچنین در ششم تیر ۱۳۶۷ مروین دایملی نماینده کنگره امریکا در تظاهرات منافقین در واشنگتن شرکت کرده بود. از سوی دیگر در تیر ماه ۱۳۷۱، ۲۱۹ نفر از اعضای کنگره امریکا از دولت جرج بوش خواستند از اقدامات منافقین در سرنگون ساختن جمهوری اسلامی ایران حمایت کند.

از ورود به لیست سیاه تا خروج از آن

با این حال رابطه امریکا با منافقین در انتهای دهه ۹۰ میلادی دچار مشکل شد. به محض اینکه وزارت خارجه امریکا در سال ۱۹۹۷ فهرستی از سازمان‌های تروریستی تهیه کرد، منافقین را تروریست خوانده و آن را در کنار گروه‌هایی همچون القاعده قرار داد و هرگونه حمایت مادی از آن‌ها در ایالات متحده را ممنوع اعلام نمود. در سال ۱۹۹۹، وزارت خارجه امریکا شاخه سیاسی گروه، شورای ملی مقاومت و گروه‌های وابسته به آن را نیز تروریست اعلام کرد. وزارت خارجه امریکا می‌گوید گروه مجاهدین تحت پشتیبانی مالی صدام حسین قرار داشت، از اشغال سفارت امریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ حمایت کرد و مسئول مرگ امریکایی‌ها در دهه ۱۹۷۰ است. به رغم قرار گرفتن در فهرست تروریست‌ها، ارتباط دولت امریکا با این گروهک قطع نشد، شورا و شعبه‌هایش به برگزاری ملاقات با تعدادی از اعضای کنگره، مصاحبه با رسانه‌ها، راهپیمایی و سخنرانی ادامه دادند. در سال ۲۰۰۲، ۱۵۰ عضو کنگره در نامه‌ای به وزارت خارجه خواستار حذف نام سازمان از فهرست ترور شدند. با وجود این و با گذشت زمان و روی کار آمدن دولت جرج بوش روشن شد که امریکا به دنبال استفاده از گروه منافقین به عنوان یک ابزار فشار علیه نظام جمهوری اسلامی است.
حمایت امریکا از گروهک تروریستی منافقین نشان می‌دهد سیاستمداران کاخ سفید آرام آرام درصددند تا سیاست خصمانه خود را علیه ایران شفاف‌تر و در مسیر کینه‌جویی و دشمنی‌ورزی با ایران به طور علنی‌تر گام بردارند. امریکا تلاش می‌کند تا این گروهک را در زیر چتر حمایتی خود برای اعمال فشار آینده علیه ایران و عراق به کار گیرد و در این راستا از مواضع خود عدول می‌کند و به قولی درصدد است تا این گروهک را تطهیر کند.
جد بابین، معاون سابق وزیر دفاع در دولت بوش در راستای تغییر رژیم جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: همانطور که در مقاله خود تحت عنوان «استراتژی‌های خروج» که در ماه فوریه ۲۰۰۵ در مجله امریکن اسپکتاتور چاپ شد، نوشته‌ام راه‌حل‌های نظامی مختلفی برای بی‌ثبات کردن ایران و به تأخیر انداختن دستیابی آن به سلاح هسته‌ای وجود دارد. وی می‌گوید: باید نام مجاهدین خلق از لیست سازمان‌های تروریستی حذف شود. نام این سازمان- به طور عجیب- به درخواست تئوکراسی تهران توسط دولت کلینتون در لیست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت. مسلح کردن مجدد مجاهدین خلق و باز کردن راه آن‌ها برای ورود به ایران را باید به طور جدی مورد بررسی قرار دهیم.

خروج از لیست سیاه امریکا

از سوی دیگر منافقین تلاش کردند تا با معرفی خود به عنوان نیرویی برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی از طریق پرداخت‌های کلانی که عمدتاً از سوی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی صورت می‌گرفت، همکاری خود با امریکا را هر چه گسترده‌تر کنند، به عنوان مثال روزنامه امریکن هرالد در این خصوص می‌نویسد: قرارداد‌های چند میلیون دلاری سازمان مریم رجوی با شرکت‌های لابی‌گری در امریکا که «پول‌های خوشگل» را در خفا در جیب نمایندگان کنگره می‌کنند، باعث شده اکنون ندای یکصدای بسیاری از سیاستمداران امریکایی در دادخواهی به نفع مجاهدین خلق به گوش برسد. تا قبل از سال ۲۰۱۲، دستمزد سخنرانی به نفع این سازمان تروریستی، ۱۵هزار دلار بود، اما طبق آخرین گزارش از سوی «اد رندل» فرماندار پنسیلوانیا، آخرین قیمت به ازای هر سخنرانی به نفع آن۱۵۰ هزار دلار بوده است. رودی جولیانی بابت هر حضور در مراسم مجاهدین خلق برای مدت زمان فقط ۲۰ دقیقه، ۲۰هزار دلار از مریم رجوی دریافت می‌کند، یعنی دقیقه‌ای هزار دلار، بدین وسیله سیاستمداران ما که رسماً داعیه مقابله با تروریسم را دارند، عملاً با دریافت رشوه و پول، از تروریسم حمایت می‌کنند.
نایل لیوینگستون از شرکت گلوبال اوپتسیون: مجاهدین خلق مدت‌هاست با تروریسم وداع گفته‌اند. در واقع این حماقت بود که آن‌ها را در لیست ترور امریکا قرار دادند. قرص آرام‌بخشی بود برای دولت ایران. امتیازی بود برای تسریع روند مذاکرات با دولت ایران. ما با مجاهدین همکاری نمی‌کنیم. من مهمان آن‌ها بودم و برای آن‌ها در کنگره نیز تبلیغ کردم، بدون دریافت پول، زیرا من مدت زیادی است که از روابط حسنه‌ای با آن‌ها برخوردارم، از ۳۰ سال پیش. یک منبع موثق عکس این (ادعا‌های لیوینگستون) را می‌گوید. با همین تلاش بود که منافقین توانستند در نهایت خود را از لیست گروه‌های تروریستی وزارت امورخارجه امریکا خارج کنند و حال در دوران ترامپ خود را به عنوان متحد اصلی امریکایی‌ها در براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی کنند.

شکست آشکار تروریسم نزدیک است

کاملاً آشکار است که امریکا به رغم شعار مبارزه با تروریسم دست از حمایت آشکار و نهان از گروهک منافقین برنداشته است و می‌خواهد برای تحقق سیاست‌های خود از سازمان مجاهدین در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کند. حمایت‌های بی‌دریغ کنگره که به نمونه‌های آن اشاره شد دلیل آشکاری بر این مدعاست ولی آنچه دولت امریکا درحال انجام آن است بدون تردید اشتباهی آشکار است چراکه دوستی با دشمنی که هیچ طرفداری در داخل ایران ندارد، محکوم به شکست است؛ همان گونه که ناظران آگاه به آن اشاره کرده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
توپانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
پیوندتان نامبارک ای جانیان روسیاه داعش صفت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار