کد خبر: 915590
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
پایان سال تحصیلی جاری از طرفی به ماه رمضان خورد و امتحانات آن هم با مسابقات جام جهانی تداخل پیدا کرد. تقارن این روز‌های پرهیجان نیز جدا از جو پراسترسی که برای دیدن بازی‌های تیم ملی کشورمان داشت، احتمالاً در نهایت نمره نه چندان جالب دانشجویان را هم در پی خواهد داشت.
ابراهيم مشيريان
پایان سال تحصیلی جاری از طرفی به ماه رمضان خورد و امتحانات آن هم با مسابقات جام جهانی تداخل پیدا کرد. تقارن این روز‌های پرهیجان نیز جدا از جو پراسترسی که برای دیدن بازی‌های تیم ملی کشورمان داشت، احتمالاً در نهایت نمره نه چندان جالب دانشجویان را هم در پی خواهد داشت.
مدیران دانشگاهی با آنکه اطلاع قبلی هم داشتند آب پاکی را روی دست دانشجویان ریخته و تصمیمی برای تغییر زمان برگزاری امتحانات به دلیل برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال اتخاذ نکرده‌اند.
البته این روال در دوره‌های گذشته جام جهانی هم وجود داشت و جام جهانی‌های سابق هم با امتحانات دانشگاه‌ها تقارن داشت. امسال امتحانات دانشجویان در حال برگزاری در نیمسال دوم بود و در آن زمان برخی دانشگاه‌ها تصمیم گرفتند امتحانات پایان ترم را زودتر یا دیرتر از مسابقات جام جهانی برگزار کنند.

وضعیت روشن دانشگاه آزاد

در این میان دانشگاه آزاد با ارائه برنامه‌ای در اول ترم تکلیف دانشجویان را روشن کرده بود. ضمن اینکه تمام واحد‌های دانشگاه آزاد از سیستم یکپارچه‌ای تبعیت می‌کنند و نباید زمان برگزاری امتحانات را تغییر دهند و قرار بود دانشگاه آزاد امتحانات را طبق برنامه آموزشی از پیش اعلام شده، برگزار کند.
علاوه بر آن عبدالرحیم نوه‌ابراهیم، مدیر کل برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم نیز پیرامون عدم تغییر زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌های کشور به علت برگزاری جام‌جهانی فوتبال اعلام کرده بود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قصد تغییر زمان امتحانات پایان ترم را ندارد، دانشگاه‌ها در این زمینه مختار هستند و اجازه تغییر در زمان برگزاری امتحانات پایان ترم را دارند، هرچند بعید می‌دانم دانشگاهی چنین تصمیمی بگیرد.
این روز‌ها خوابگاه‌های دانشجویی هرکدام به یک استادیوم تبدیل شده و دانشجویان، خصوصاً دانشجویان پسر احتمالاً با زمان‌بندی ساعت خواندن دروس امتحانی، زمانی را هم برای تماشای بازی‌های فوتبال در نظر گرفته‌اند.
تجربه‌ای برای جام جهانی بعدی
نکته دیگر اینکه برخی اساتید دانشگاهی نیز بنا به دلایل مختلف و بعضاً شخصی با مسابقات جام جهانی درگیر بوده و این به خودی خود باعث کاهش بازدهی عملکرد آن‌ها در برگزاری امتحانات و حتی نتایج آن خواهد شد.
اما با نگاهی به ساعات برگزاری مسابقات فوتبال که از شبکه‌های گوناگون نیز قابلیت پخش دارند مشکل دیگری رونمایی می‌کند. به عنوان مثال مسابقه فوتبال ایران و مراکش که روز عید سعید فطر برگزار شد، برخلاف دیگر بازی‌ها تا حدودی شرایط مناسبی داشت چراکه به لطف مسئولان چند سالی است که به تعطیلات عید سعید فطر یک روز اضافه شده و دانشجویان پس از اتمام این بازی و خوشحالی‌های پس از برد آن، یک روز دیگر برای مطالعه دروس‌شان فرصت داشتند.
اما طبق معمول مجبور به سازش هستند و باید امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی‌شان را که شاید آخرین ترم حضورشان در دانشگاه با واحد‌های سخت در حال گذر باشد را به پایان برسانند. از طرفی دیگر با پیش‌بینی زمان برگزاری جام جهانی بعدی در سال ۲۰۲۲ حواسشان را جمع کنند تا تاریخ برگزاری امتحانات‌شان با بازی‌های مورد علاقه‌شان متقارن نشود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر