کد خبر: 915589
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
در رؤیای ورود به دانشکده‌های پزشکی
بیشترین تعداد داوطلبان در گروه علوم تجربی با یکدیگر به رقابت پرداختند؛ داوطلبانی که مروری بر آرایش رشته‌ها و توزیع آن‌ها در شاخه‌های مختلف علوم بسیار قابل تأمل است.
حسين اعلايى
رقابت بیش از یک میلیون نفر برای ورود به دانشگاه روز‌های هفتم و هشتم تیر برگزار شد. نگاهی آماری به داوطلبان مشتاق برای نشستن روی صندلی‌های دانشگاهی بیانگر خسارت‌هایی در برخی از حوزه‌های علمی در آینده کشور است.
بیشترین تعداد داوطلبان در گروه علوم تجربی با یکدیگر به رقابت پرداختند؛ داوطلبانی که مروری بر آرایش رشته‌ها و توزیع آن‌ها در شاخه‌های مختلف علوم بسیار قابل تأمل است.
یک میلیون و ۱۱ هزار و ۸۲۵ داوطلب در آزمون سراسری سال ۹۷ ثبت نام کردند که در مقایسه با سال گذشته ۲۷ هزار و ۴۶۶ نفر افزایش داشته و بیشترین داوطلب در گروه آزمایش علوم تجربی با ۶۴۲ هزار و ۴۵۱ نفر است یعنی حدود ۶۳.۵ درصد کل داوطلبان کنکور سال ۹۷ در گروه علوم تجربی متقاضی شده‌اند.
در گروه علوم ریاضی و فنی ۱۴۴ هزار و ۵۵۰ داوطلب، علوم انسانی ۲۰۵ هزار و ۲۶ داوطلب، گروه هنر ۱۲ هزار و ۲۶۰ داوطلب و گروه زبان‌های خارجه ۷ هزار و ۵۳۸ داوطلب حضور داشتند.
شانس قبولی داوطلبان در گروه علوم ریاضی و انسانی به مراتب بیشتر از علوم تجربی است. سال گذشته در گروه علوم ریاضی و فنی حدود ۲۵۰ هزار ظرفیت بود و امسال هم ظرفیت تقریباً همین تعداد خواهد بود، در حقیقت در گروه علوم ریاضی تعداد داوطلبان از ظرفیت موجود کمتر است.

تب کنترل نشده

در گروه علوم انسانی نیز روال بدین صورت است و تعداد داوطلبان با تعداد متقاضیان تقریباً یکسان است. این روال نشان می‌دهد هنوز تب رشته تجربی در کشور کنترل نشده و علت این است که رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و پیراپزشکی در این گروه قرار دارند و داوطلبان تصور می‌کنند با تحصیل در این رشته‌ها شانس استخدام بیشتری دارند. داوطلبانی که به احتمال بسیار قوی با تلقین و هدایت و علاقه خانواده‌های‌شان این احساس را در خود پیدا کرده‌اند. روانشناسان می‌گویند تمایل والدین به تحصیل فرزندشان در رشته پزشکی به دلیل کم‌کاری‌هایی است که در سیستم آموزشی کشور حاکم شده است. در صورتی که خانواده‌ها درباره رشته‌های تحصیلی و بازار کار و آینده آن‌ها اطلاعات دقیقی را کسب می‌کردند شاید تمایلشان در این حد بالا نبود. این مورد تا سال‌های گذشته شامل حال رشته‌های فنی بوده است. در حالی که طی چند سال اخیر داوطلبان، تحصیل در رشته علوم تجربی را نسبت به سایر رشته‌ها ترجیح داده‌اند.
اما نکته‌ای که در این میان قابل تأمل است، نگرانی مسئولان دانشگاهی از کم شدن تعداد متقاضیان رشته‌های مربوط به علوم انسانی و علوم ریاضی است. در ارتباط با این موضوع رهبر معظم انقلاب هم فرمودند: «خطر نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی و افزایش گرایش به رشته‌های درآمدزا که باعث کم شدن گرایش به رشته‌های بسیار مهمی همچون ریاضی و فیزیک شده است موضوعی است که باید مورد توجه مسئولان آموزشی عالی و جامعه دانشگاهی قرار بگیرد.»

صدا و سیما هم توهم می‌دهد

آرزوی پزشک شدن و کسب حقوق بالا از جمله دلایلی است که می‌تواند در افزایش تعداد مشتاقان رشته پزشکی و البته کنکوری‌های رشته علوم تجربی حرف اول را بزند. در این میان آمار‌های ورودی سال‌های قبل دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد بیش از ۹۵ درصد داوطلبان کنکور در رشته علوم تجربی به رؤیای خود نمی‌رسند!
از طرفی در رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در قالب‌های مختلف مانند فیلم‌ها این مشاغل و رشته‌ها همیشه بالا‌تر از رشته‌های دیگر نشان داده می‌شوند. همچنین درآمد بالای این رشته‌ها نیز سبب شده تا متقاضی آن‌ها زیاد باشد که از دیگر دلایل تراکم در گروه تجربی است.
ضمن اینکه این مشتاقان دانشکده پزشکی که تعداد بالایشان حکایت از تلاشی چند ساله دارد، در صورت عدم موفقیت در آزمون دچار سرخوردگی می‌شوند امکان بالایی دارد که به خیل عظیم هجوم‌آورندگان به بازار بیکاری بپیوندند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر