کد خبر: 915423
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
عباس حاجی‌نجاری
صف‌بندی صریح نظام سلطه علیه ایران اسلامی در ماه‌های اخیر تردیدی باقی نگذاشته که انقلاب اسلامی در مواجهه با قدرت‌های سلطه به حساس‌ترین فراز تاریخ خود رسیده است و دیگر همچون دهه‌های گذشته از توهم دشمنی استکبار سخنی در میان نیست، بلکه مدعیان توهم گذشته اکنون نسخه تسلیم پیچیده و با بزرگنمایی تهدیدات دشمن، تلاش دارند برجام دیگری را البته ننگین‌تر از برجام هسته‌ای بر مردم ایران تحمیل و خود در سایه این تسلیم و مذاکره بدون قید و شرط با امریکا، برای حیات انگلی خود تضمینی بیابند.
این‌بار بر خلاف دهه ۸۰ که چهره‌های شاخص این جریان در مجلس ششم با ۱۳۸ امضا رهبری را به پذیرش جام زهر دعوت کرده بودند، سخن از تهدید نظامی دشمن و نگرانی از پیامد‌های آن نیست، بلکه هدف بزرگنمایی تحریم اقتصادی دشمن و جریان‌سازی به عنوان سرپل نفوذ دشمن در داخل است تا از این طریق اراده ایستادگی و مقاومت را از مردم گرفته و نظام سلطه را چند گام به هدف خود نزدیک کنند. تأمل در ابعاد این صحنه، حلقه مفقوده چگونگی عبور از این شرایط تاریخی است.
پمپئو، وزیر خارجه امریکا هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی با تکرار ادعا‌های گذشته خود در مورد تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌گوید: «امیدوارم آن‌ها متوجه باشند که اگر برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهند، خشم همه جهان را برخواهند انگیخت.» او بلافاصله به توصیف خشم مورد نظر خود برآمده و می‌افزاید که وقتی از خشم صحبت می‌کنم فکر نکنید که منظورم اقدام نظامی است، بلکه فشار اقتصادی است که بر ایران تحمیل خواهد شد. پمپئو سخنانش را اینگونه تکمیل می‌کند: «من اینجا درباره اقدام نظامی حرف نمی‌زنم، واقعاً امیدوارم که هیچ‌وقت چنین مسئله‌ای اتفاق نیفتد. این به نفع هیچ‌کس نیست.»
معنای دیگر حرف پمپئو در اولویت نداشتن تهدید نظامی در مواجهه با مردم ایران، نه خواست و اراده امریکا بلکه نگرانی از پاسخ‌های قدرتمندانه ایران به هرگونه تهدید نظامی است که وزیر خارجه امریکا آن را به نفع «هیچ‌کس» ندانسته و کنار گذاشته، اولویت امریکا را فشار اقتصادی اعلام می‌کند. به عبارتی حفظ و تقویت توان نظامی و اقتدار دفاعی کشور در سال‌های اخیر و مصون ماندن آن از چالش‌های سیاسی، سبب شده است که حتی تصور تهدید نیز در ذهن دشمنان نظام اسلامی خطور نکرده و تمرکز آن‌ها بر چالش‌سازی‌های اقتصادی و سیاسی باشد که متأسفانه در سال‌های اخیر امکان و ظرفیت نفوذ دشمن در آن‌ها افزایش یافته است.
ریشه این امر نیز به تعاملات جریان‌های سیاسی در بعد از نیمه دوم دهه ۷۰ و به زمانی بازمی‌گردد که با طرح پدیده حاکمیت دوگانه عملاً اقتدار نظام اسلامی را در معرض تجزیه قرار داده و با حوادثی نظیر فتنه ۷۸ و ۸۸ عامدانه زمینه نفوذ و چالش‌برانگیزی دشمن را تسهیل و روند‌ها به جایی رسیده است که اکنون در حالی که قدرت اجرایی کشور را در دست دارند، در مواجهه با راهبرد تشدید تحریم‌های اقتصادی دشمن و تبدیل آن به نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی، متحیر و نسخه تسلیم می‌پیچند و این در حالی است که ظرفیت‌ها، توان ملی و بنیه اقتصادی و انسانی کشور آنچنان بالاست که در صورتی‌که با یک «اراده و عزم» همچون عرصه نظامی و دفاع پیوند بخورد، قادر است در عین خنثی‌سازی تهدید و تحریم و فشار‌های دشمن، ایران اسلامی را به قدرت اول اقتصادی منطقه تبدیل کند.
تسری این ضعف به حوزه‌های اجتماعی نیز سبب رشد ناهنجاری‌های اجتماعی شده است که در عرصه‌های مختلف رشد آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی و رشد بدحجابی و بی‌حجابی نیز آثار آن را می‌توان دید که البته آن‌ها هم در تشدید فشار‌های دشمن نقش مضاعفی را ایفا می‌کنند. بر این اساس آنچه را که اکنون کشور نیازمند آن است اراده و عزم مسئولان اجرایی کشور برای عبور عزتمندانه از این شرایط است که فراتر از ذخیره ارزی، نیازمند مدیرانی با انگیزه، توانمند و باورمند به قابلیت‌ها و توان کشور در عبور از این شرایط است که البته کشور از این لحاظ فقیر نیست و اقتدار و توان دفاعی کشور و یا حتی همین افتتاح هفته گذشته پالایشگاه ستاره خلیج فارس که همچون فاز‌های پارس جنوبی نشان‌دهنده توان کشور در مقابله با تحریم‌ها و فشارهاست، مظاهری از آن است.
در این میان، اما سخنان هفته گذشته سران قوا نویدبخش آغاز تحول در این عرصه است. از عزم رئیس دستگاه قضا در برخورد با اخلالگران و برهم‌زنندگان ثبات اقتصادی کشور، آنگاه که در همایش سراسری قوه‌قضائیه گفت که «به دولتی‌ها و غیردولتی‌ها هشدار می‌دهیم که حواسشان جمع باشد، چون دستگاه قضایی حتماً با مقصران و آن‌ها که دخیل بوده‌اند برخورد جدی خواهد کرد و این‌ها نمی‌توانند بگویند که ما قصدمان این نبود که اخلال کنیم.» و سخنان رئیس‌جمهور در همایش هم اندیشی مدیران اجرایی سراسر کشور که آمادگی دستگاه اجرایی را برای مقابله با تحریم‌ها و فشار‌های دشمن اعلام کرد و با تأکید بر اینکه، امریکا را در جنگ اراده‌ها به زانو در می‌آوریم، یادآور شد که در برابر امریکا تسلیم نمی‌شویم، عزتمان را حفظ می‌کنیم و امریکا را به زانو درمی‌آوریم و ملت ایران مثل همیشه سربلند تاریخ خواهند بود و زورگویان خواهند فهمید راه غلطی را انتخاب کرده‌اند.
آقای روحانی در سخنانی که تا کنون کمتر از ایشان شنیده بودیم، به نیابت از مدیران اجرایی کشور یادآور شد که ما باید به دنیا نشان دهیم سختی و مشکلات را تحمل می‌کنیم و استقلالمان را معامله نمی‌کنیم، آزادی‌مان را معامله نمی‌کنیم، اسلامیت نظام را معامله نمی‌کنیم، اما سختی را تحمل می‌کنیم، با هم و در کنار هم. وی ادامه داد: من امروز می‌گویم که دولت در خط اول این مبارزه است. باید به فکر کارشناسان جدید باشیم و از افکار همه استفاده کنیم. بدیهی است که تحقق این نگاه رئیس‌جمهور مستلزم همراهی و باور مدیران اجرایی، تغییر در ترکیب مدیرانی است که از ماه‌ها قبل دست‌های خود را در برابر فشار دشمن بالا برده و به‌کارگیری مدیرانی جهادی است که آنگونه که آقای روحانی گفته آماده باشند که در خط اول از «مین»‌های دشمن هراس نداشته و در برابر متجاوز و زورگو هرگز سر خم نکنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار