کد خبر: 915408
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
انتقاد صنعتگران از خلف وعده دولت
معاون اول رئیس‌جمهور جریانی مرکب از اسرائیل، امریکا و سعودی‌ها را مسبب توقف رشد اقتصادی ایران دانست و گفت: این جریان با ایجاد محدودیت‌هایی علیه فعالان اقتصادی تلاش می‌کند ارتباط خوب دولت و بخش خصوصی را بر هم بزند.
بهناز قاسمی
معاون اول رئیس‌جمهور جریانی مرکب از اسرائیل، امریکا و سعودی‌ها را مسبب توقف رشد اقتصادی ایران دانست و گفت: این جریان با ایجاد محدودیت‌هایی علیه فعالان اقتصادی تلاش می‌کند ارتباط خوب دولت و بخش خصوصی را بر هم بزند.
امسال مراسم روز ملی صنعت و معدن در حالی برگزار شد که این روز‌ها تیم اقتصادی دولت با رئیس‌جمهور دچار چالش شده‌اند و اختلافاتشان به رسانه‌ها و فضای مجازی کشیده شده است. در سال‌های گذشته رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن به جمع تولیدکنندگان و صنعتگران می‌آمد و معمولاً حامل اخبار خوشی برای آن‌ها بود، اما دو سال است که دیگر رئیس جمهور در این مراسم شرکت نمی‌کند و معاون اول وی در این مراسم حاضر می‌شود.
سخنان آغازین اسحاق جهانگیری در مراسم روز گذشته که حکایت از دعوت ایشان از سر ناچاری بوده است، حاکی از آن بود که نه تنها وعده‌های داده شده در مراسم روز صنعت و معدن سال گذشته محقق نشده، بلکه برکناری وزیر صنعت و تجارت نیز قوت گرفته است. در این مراسم بار دیگر تولیدکنندگان و صنعتگران از خلف وعده دولت گله کردند و وزیر صنعت و تجارت نیز مثل همیشه آمار رشد تولید، صنعت و معدن را با سال‌های آغازین انقلاب اسلامی مقایسه کرد و آزادسازی معامله ارز با نرخ توافقی را از دولت خواستار شد.
جهانگیری در مراسم روز ملی صنعت و معدن گفت: شب گذشته متوجه شدم که باید در مراسم روز ملی صنعت و معدن سخنرانی کنم، در حالی که معمولاً برنامه من هفتگی تنظیم می‌شود، ضمن اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال افراد دیگری برای حضور در این مراسم بود، اما اکنون که فردی برای حضور در این مراسم هماهنگ نشده، به سراغ من آمد، اما به صنعتگران ارادت دارم. معاون اول رئیس‌جمهور، جریانی مرکب از اسرائیل، امریکا و سعودی‌ها را مسبب آن دانست که ایران از روند رو به رشد اقتصادی باز ماند و گفت: روسیاهان منطقه مشکلاتی را برای تأمین اسکناس ارز ایران فراهم آوردند و می‌خواهند رابطه دولت و بخش خصوصی را به هم بزنند.
جهانگیری در ادامه با اشاره به محدودیت‌هایی که علیه فعالان اقتصادی از سوی کشور‌های منطقه اعمال شده است، گفت: این کشور‌ها که اکنون به دلایلی نمی‌خواهم نام آن‌ها را ذکر کنم، عددی نیستند که بتوانند آرامش خلیج فارس را تأمین کنند. آن‌ها روسیاهان منطقه خواهند بود. آن‌ها مشکلاتی را برای تأمین اسکناس ارز ایران فراهم آوردند، این در حالی است که نیاز اسکناس به دلیل محدودیت کارت‌های اعتباری بین‌المللی، در ایران بسیار بالاست.
وی افزود: در دنیا البته این طبیعی است، کشور دیگری که به این حجم از اسکناس نیاز داشته باشد، یا نیست یا بسیار کم است، بنابراین وقتی که روی اسکناس محدودیت اعمال کردند، تقاضای اسکناس با تقاضا‌های دیگری روبه‌رو شد، پس وقتی که فضا ملتهب باشد، عده‌ای به بازار مراجعه می‌کنند تا اسکناس بخرند تا در منزل نگه دارند؛ حجم این تقاضا روشن نیست و وقتی که اسکناس نیز فروخته می‌شود، مشخص نیست مصرف اصلی آن چیست. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: این در حالی است که در ماه‌های آبان و آذر، نفت به خوبی فروش می‌رفت و ارز آن را می‌گرفتیم، پس تقاضا و عرضه تعادل داشت؛ البته تلاطمی مشاهده می‌شد.

خواسته صنعتگران از دولت

همچنین فعالان صنعتی و معدنی که امید داشتند در شرایط فعلی اخبار خوشی از این حوزه بشنوند از خلف وعده دولت گله کردند. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این مراسم خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: جناب آقای جهانگیری نماینده مردم و دولت ما هستیم، شما هم باشید، ما همچون زمان جنگ ایستاده‌ایم و مطمئن باشید که از این جنگ اقتصادی هم گذر خواهیم کرد. وی افزود: ما از توپ و ترقه‌های دشمن نمی‌ترسیم (بعد از بیان این مطلب یک نفر از جمع گفت: توپ و ترقه‌ای در کار نیست، اقتصاد درگیر است). سهل‌آبادی اظهار داشت: جناب جهانگیری عرض کردیم که دیون معوق بانکی صنعتگران فریز شود، آیا اتفاقی افتاد؟ در سال قبل بحث ارزش افزوده و مالیات را مطرح کرده‌ایم و گفتیم که شما از سربازان جبهه اقتصادی انتظار پرداخت این‌ها را نداشته باشید. آیا گذشتید؟
وی اظهار داشت: جناب جهانگیری مسائل اقتصادی مسائل خاصی است که خاصه به این قسمت جبهه که صنعتگران و تولیدگران هستند، مرتبط می‌شود.
سهل‌آبادی اظهار داشت: ما تک نرخی کردن ارز را فریاد زدیم و امروز چه اتفاقی افتاده است؟ وی اظهار داشت: ما نمی‌توانیم انتظار داشته‌ایم که هر روز اخبار نازیبا را بشنویم و باز هم همچنان بجنگیم و بعد انتظار داشته باشیم که کالای ایرانی جای خودش را در کشور باز کند. رئیس خانه صنعت و معدن ایران اظهار داشت: برخی مصوبات اجرا نمی‌شود و امروز کارفرمایان برای تمدید دفترچه‌های تأمین اجتماعی دچار مشکل هستند و تأمین اجتماعی ما را جریمه می‌کند و حتی برند کارخانه را توقیف می‌کند. تأمین اجتماعی چگونه این کار را می‌کند.
وی اظهار داشت: ما در ارتباط با بانک‌ها دچار مشکل هستیم و ما از شخص شما آقای جهانگیری که صنعت را می‌شناسید، انتظار کمک داریم و انتظار داریم که با ما شفاف باشید و مطمئن باشید، ما آنچه باید انجام دهیم انجام می‌دهیم. طرح نجات تولید و صنعت در دست ماست و ما را صدا بزنید و قبل از اجرای تصمیمات از نظرات ما استفاده کنید. سهل‌آبادی اظهار داشت: امیدوارم سال آینده در چنین روزی اگر قرار است باز هم ناله کنیم، من نباشم. رزمندگان این جبهه را مداوا کنید. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت: امیدوارم بخشی از حرف‌هایی که امروز در اینجا گفته می‌شود، اجرا شود، زیرا می‌توان مملکت را از این وضعیت نجات داد.
در این مراسم همچنین حمیدرضا معصومی به عنوان فعال بخش خصوصی با اشاره به مشکلات حوزه معدن، خطاب به معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: پس از التهابات بازار ارز فعالان معدنی روز‌های سختی را سپری کردند و اگر طی سالیان گذشته می‌توانستند با ماشین‌آلات دسته دوم کار کنند پس از تک‌نرخی کردن ارز دسترسی به ماشین‌آلات به دلیل افزایش نجومی قیمت‌ها غیرممکن شده است. وی ادامه داد: توسعه در بخش معدن بدون نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات امکانپذیر نیست و به طور حتم باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود. این فعال بخش خصوصی در حوزه معدن با اشاره به این‌که بیمه سهم کارفرمایان و پیمانکاران معدن ۲۳ درصد نیست و با اعمال بخشنامه کارگاه‌های بخش سخت و زیان‌آور به ۳۱ درصد افزایش یافته است، گفت: متأسفانه سازمان امور مالیاتی نیز امتناع از دستورالعمل‌های مربوطه را در دستور کار قرار داده و رسیدگی با شدت بیشتری طی سال‌های ۱۳۹۵ – ۱۳۹۶ انجام شده است.
معصومی با تأکید بر این‌که باید پرهیز از پیچیدگی در تدوین دستورالعمل‌ها و مبارزه با بروکراسی اداری در دستور کار قرار گیرد تا شاهد تشویق کارآفرینان در حوزه معدن باشیم، گفت: ۵ هزار معدن کوچک در کشور وجود دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به بهبود وضعیت آن‌ها چاره‌اندیشی کند.
در ادامه همچنین سید مظفر عبدالله - فعال بخش صنایع تبلیغی- با اشاره به این‌که کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌برد و با شرایط بحرانی روبه‌رو است، اظهار کرد: کالا‌های ما در گمرک مانده است و باید با دموراژ (هزینه دیرکرد و خواب بار در گمرک) حل شود. علاوه بر این بررسی مشکلات واحد‌های پویا و فعال باید در دستور کار قرار گیرد و استفاده از تجربه آن‌ها برای حل مسائل به عنوان راهکار تلقی شود.

وزیر صنعت: آزادسازی معامله ارز با نرخ توافقی

وزیر صنعت در مراسم روز ملی صنعت و معدن، از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کرد تا معامله ارز را به نرخ توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان آزاد کرده و سقفی برای آن تعیین نشود. محمد شریعتمداری افزود: باید اجازه داد که صادرکننده و واردکننده با نرخ توافقی، ارز خود را به فروش برسانند و البته ما هم محدودیت‌ها و حساسیت‌های بازار ارز را می‌دانیم، بنابراین تقاضای ما این است مکانیسمی را فراهم کنند که با معامله آزاد ارز، صادرات و واردات را آزاد کنند. وزیر صنعت گفت: تخصیص منابع ۲۳ هزار میلیارد تومانی که برای تولید تصویب شده است، پرداخت شود، این از پرداخت حقوق کارمندان واجب‌تر است. وی تصریح کرد: همه می‌گویند که مالیات بر ارزش افزوده بد است، در حالی که استدعا و التماس ما از مجلس این است که برای حمایت از تولید، در دستور کار تصویب قرار دهد.
به گفته شریعتمداری، کاهش هزینه‌های تأمین اجتماعی نیز موضوع مهمی است که باید کاهش یابد و سهم کارفرما بسیار بالاست، اگرچه وضع صندوق‌ها خوب نیست، ولی اگر تولید را سر پا نگه داریم مالیات می‌دهد و کمک‌رسان دولت خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار