کد خبر: 915357
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
فیلتر دود برای اتوبوس‌های دودزا
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با ابلاغ بخشنامه‌ای، تردد تمامی اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی معتبر را در تهران ممنوع کرد و ضرب‌الاجل سه ماهه‌ای را تا اول مهرماه برای تحقق این هدف تعیین کرد. این در حالی است که به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های فرسوده تأثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد.
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با ابلاغ بخشنامه‌ای، تردد تمامی اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی معتبر را در تهران ممنوع کرد و ضرب‌الاجل سه ماهه‌ای را تا اول مهرماه برای تحقق این هدف تعیین کرد. این در حالی است که به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های فرسوده تأثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد.
اتوبوس‌هایی که با یک گاز چندین برابر سایر خودرو‌ها دود تولید می‌کنند، تحت‌نظر یکی از معاونت‌های شهرداری فعالیت می‌کنند. یکی از وظایف شهرداری حفظ محیط‌زیست شهری و کنترل آلودگی هوای پایتخت است. بر این اساس چندی پیش محسن پورسیدآقایی در این بخشنامه با اشاره به نقش اتوبوس‌های شرکت واحد در تولید ذرات معلق، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی را موظف کرده است که تمامی اتوبوس‌های عمومی و خصوصی وابسته به این شرکت به صورت ضربتی مورد بازدید و معاینه فنی قرار گیرند و از ابتدای مهرماه ۱۳۹۷ از تردد همه اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی معتبر جلوگیری شود.
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در این ابلاغیه شرکت واحد اتوبوسرانی را موظف کرده است در صورت مشاهده هر نوع اتوبوس دودزا، شرکت خصوصی مربوطه شدیداً جریمه و در صورت تکرار، مجوز آن شرکت لغو شود. در خطوط بی‌آرتی نیز در صورت مشاهده، در وهله اول مدیر خط مزبور و در صورت تکرار، معاون فنی شرکت مسئول خواهند بود. پورسیدآقایی همچنین به سنندجی مأموریت داده است که حداقل ۱۰ درصد از ناوگان شرکت‌های خصوصی و ۵۰ درصد از اتوبوس‌های بی‌آرتی، قبل از مهرماه به فیلتر دوده مجهز شوند.

نصب فیلتر دوده بی‌تأثیر است

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفت: نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های فرسوده تأثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد و بهتر است این اعتبارات را هزینه خرید اتوبوس نو کنیم. محمد علیخانی درخصوص بخشنامه اخیر معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک در خصوص توقف اتوبوس‌های دودزا و خرید فیلتر دوده گفت: در این بخشنامه سخنی از خرید فیلتر دوده نشده است، اما زمینه‌ساز خرید آن است.
بیشتر اتوبوس‌های تهران چه آن‌ها که به بخش خصوصی واگذار شده و چه اتوبوس‌های شرکت واحد به جز اتوبوس‌های بی‌آرتی از رده خارج هستند و عمرشان بالای هشت سال و براساس قانون تردد آن‌ها در سطح شهر ممنوع است و اگر راهنمایی و رانندگی تاکنون در خصوص برخورد با آن‌ها اغماض کرده به خاطر کمبود اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت است.
وی افزود: در حال حاضر تهران ۲ هزار اتوبوس کم دارد و اگر این اتوبوس‌ها نیز قبل از ورود اتوبوس‌های جدید متوقف شوند، خدمات‌رسانی به مردم دچار مشکل خواهد شد.
علیخانی تصریح کرد: اینگونه فیلتر‌های دوده به درد اتوبوس‌های ما نمی‌خورد. فیلتر‌های DPF از سوی کارخانه سازنده تولید شده و تناسبی با بنزین ما ندارد. تنها نصب فیلتر دوده برای مهار دود کافی نیست، باید این فیلتر‌ها با کل قطعات خودرو تناسب داشته باشد که از سوی کارخانه تولیدکننده اعلام شده که این فیلتر‌ها تناسبی با سوخت و خودروی ما ندارد و بنابراین نصب آن‌ها هدر دادن پول است. همچنین فیلتر دوده قدرت موتور را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود راننده پس از مدتی فیلتر‌ها را باز کند. در دوره گذشته نیز ۵۰فیلتر سفارش داده شده بود که با مواد افزودنی که برای مصرف آن نیاز است، حدود ۵۰ میلیون تومان برای شهرداری هزینه داشت.
وی افزود: متخصصان زیرمجموعه حمل‌و‌نقل و ترافیک با این راهکار مخالف هستند و معتقدند تاکنون تأثیری بر کاهش آلودگی هوا نداشته، اما طی مکاتبات رسمی به دلیل فشار‌هایی که وجود دارد، مجبور هستند نقشه‌های مار بکشند و تصویر این فیلتر‌ها را بر کاهش آلودگی هوا مثبت نشان دهند. نصب فیلتر‌های دوده هزینه‌کرد بیهوده است و در حال حاضر دوباره ۲۰۰ فیلتر دوده سفارش داده شده که قبل از گرانی‌های اخیر براساس محاسبات کارشناسان کمیسیون ۷۰ میلیون تومان هزینه دارد. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفت: به جای خرید بیهوده این ۱۴ میلیارد را صرف خرید ۲۰اتوبوس نو کنید. هزینه‌کرد برای این اتوبوس‌های فرسوده حاصلی ندارد و کمیسیون حمل‌و‌نقل با این خرید مخالف است، زیرا رضایتمندی مسافران را در پی نخواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار