کد خبر: 915256
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
دونالد ترامپ پرونده خروج نیرو‌های نظامی امریکا از آلمان را روی میز کارشناسان پنتاگون گذاشته است. امری که چه از روی انزواگرایی منفعت‌گرایانه ترامپیستی باشد، چه با رویکرد مداخله‌جویانه باشد، نتیجه آن در نهایت تنزل جایگاه اتحادیه اروپا در مناسبات امنیتی خود با واشینگتن و عملاً نوعی جراحی امریکا‌پسندانه بال اروپایی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.
دونالد ترامپ پرونده خروج نیرو‌های نظامی امریکا از آلمان را روی میز کارشناسان پنتاگون گذاشته است. امری که چه از روی انزواگرایی منفعت‌گرایانه ترامپیستی باشد، چه با رویکرد مداخله‌جویانه باشد، نتیجه آن در نهایت تنزل جایگاه اتحادیه اروپا در مناسبات امنیتی خود با واشینگتن و عملاً نوعی جراحی امریکا‌پسندانه بال اروپایی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.
یک روز بعد از درز گزارش‌هایی درباره پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا به امانوئل ماکرون برای خروج از اتحادیه اروپا در عوض عقد قرار داد دوجانبه میان پاریس و واشینگتن که نشان از نقشه‌های خاص ترامپ برای اتحادیه اروپا دارد، حالا روزنامه امریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشته است که ترامپ در دیداری که پیشتر با مشاوران نظامی و مسئولان کاخ سفید داشته، درباره خروج نیرو‌های نظامی امریکا از آلمان با آن‌ها گفت‌وگو کرده است و وزارت دفاع امریکا مشغول بررسی خروج نیرو‌های نظامی امریکا از آلمان است. آلمان محل استقرار بیشترین نظامیان امریکا در یک کشور خارجی است. حدود ۳۵هزار نظامی امریکا در این کشور مستقر هستند. هنوز مشخص نیست که این نیرو‌ها به امریکا منتقل خواهند شد یا به کشوری دیگر.
گفته می‌شود بیشتر این نظامیان ممکن است به امریکا بازگردند. کارشناسان نظامی همچنین از استقرار همه یا بخش بزرگی از این نیرو‌ها به لهستان نیز سخن می‌گویند. هنوز برای اعضای اروپایی ناتو مشخص نیست که آیا این نظر ترامپ جدی است یا او در نظر دارد با این اقدام شرایطی جدید برای ناتو به‌وجود آورد و در نشست سران کشور‌های عضو ناتو که قرار است در ماه ژوئیه انجام شود، خواست‌هایش را از ناتو اجرایی کند. بر اساس این گزارش «لفظ ارزیابی و بررسی سبب هراس مقام‌های اروپایی شده است مقام‌هایی که در تقلا هستند تا متوجه شوند که آیا ترامپ واقعاً قصد دارد نیرو‌های امریکایی را جابه‌جا کند یا اینکه چنین مسائلی تنها تاکتیک مذاکراتی او در آستانه نشست ناتو در بروکسل است، نشستی که در آن محتمل است ترامپ بار دیگر از متحدان اروپایی به خاطر آنچه که او هزینه‌های ناکافی آن‌ها را در مسائل دفاعی می‌داند، انتقاد کند.» واشینگتن پست نوشته است که موضوع خروج نیرو‌های نظامی امریکا از آلمان تاکنون یک تحقیق درونی پنتاگون، وزارت دفاع امریکا، بوده است. مطلب واشینگتن پست در حالی منتشر شده که یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی امریکا تقاضای این شورا برای بررسی خروج نیرو‌های نظامی امریکا از آلمان را رد کرده است. اریک پاهون، سخنگوی وزارت دفاع امریکا نیز در این باره اعلام کرد که برنامه‌ای برای خروج نیرو‌های نظامی امریکا از آلمان وجود ندارد. این سخنگو البته گفته که «پنتاگون به طور مداوم استقرار نظامیان امریکا را ارزیابی می‌کند» و چنین ارزیابی‌هایی «کاری خارج از هنجار و نرم نیست.» اریک پاهون افزود: «پنتاگون به طور مرتب وضعیت و آرایش نیرو‌ها و تحلیل‌ها درباره هزینه- فایده آن‌ها را انجام می‌دهد و این چیز جدیدی نیست. آلمان بزرگترین میزبان حضور نظامی امریکا در اروپا است و ما کاملاً به متحد ناتوی مان و به ائتلاف ناتو متعهدیم.» مقام‌های امریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفته‌اند که امریکا درباره هزینه ادامه حضور نظامیان امریکایی و تأثیر خروج آن‌ها از آلمان «محدود به یک شناسایی داخلی از گزینه‌ها» است و هنوز افراد عالی‌رتبه و ارشد نظامی درگیر این موضوع نشده‌اند. ترامپ ناتو را پیمانی زائد خوانده است. او در نامه‌ای به هشت کشور اروپایی عضو ناتو از آن‌ها خواسته است بودجه نظامی خود را به شدت افزایش دهند.
از سوی دیگر در تحولی مرتبط روز شنبه مشخص شد که ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا با نوشتن نامه‌ای تهدیدآمیز به سران کشور‌های اروپایی و پیش از برگزاری نشست آتی ناتو در بروکسل درخواست واشینگتن را در خصوص هزینه‌های نظامی این کشور‌ها مجدداً تکرار کرده است. رئیس‌جمهور امریکا روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود: آلمان باید پول بیشتری در این زمینه هزینه کند. اسپانیا و فرانسه نیز باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند. اقدامات آن‌ها در مقابل امریکا اصلاً منصفانه نیست. مقامات برلین با توجه به نقش خود در ناتو اعلام کردند این کشور کاملاً در مسیر تطابق با تعهدات مربوط به هزینه‌های دفاعی خود قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار