کد خبر: 915038
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
رئیس اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به تناقض‌گویی مسوولان در رابطه با قیمت دلار و ارز گفت: بانک مرکزی قیمت سکه را با قیمت دلار محاسبه می‌کند و آن را یک‌میلیون و ۶۷۰ هزار تومان در نظر می‌گیرد، با این رقم اگر بخواهیم نرخ دلار را با انس طلا محاسبه کنیم، قیمت نهایی دلار به 6 هزار و ۳۰۰ تومان تمام می‌شود در در حالیکه نرخ دلار را روی4 هزار و ۲۰۰ تومان نگه داشته‌اند.

صمد حسن‌زاده  در خصوص مسائل اقتصادی اظهار کرد: یکی از مسائل ضروری در جامعه که باعث برخی نگرانی‌ها در اجتماع شده، موضوع ارز و نوسانات نرخ‌های موجود در حوزه ارز و طلا است که این دو شاخص ارتباط زیادی با معیشت مردم دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه معتقدیم تمام دولتمردان تلاش خود را برای مدیریت موضوعات می‌کنند و به تبع این تلاش برنامه‌های کارشناسی ارائه می‌دهند ولی به دلیل برخی سیاست‌های خارج از کشور و سیاست‌هایی که با کم‌لطفی برخی‌ به آن دامن زده می‌شود، نابسامانی‌های زیادی ایجاد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید به اینکه نگرانی‌های کل جامعه از بابت ارز و سکه باعث شده تا مردم و بنگاه‌های اقتصادی با مشکلاتی روبه‌رو شوند، افزود: در تمام رسانه‌ها و اخباری که توسط دولتمردان مطرح می‌شود، می‌توان تدوین برنامه‌های مناسب را مشاهده کرد که با این برنامه تمام نیاز کشور را با ارز نرخ 4 هزار و 200 تومان تأمین می‌کند.

تناقض در محاسبه قیمت دلار و ارز در کشور توسط مسوولان

وی با بیان اینکه وقتی بانک مرکزی قیمت سکه را با قیمت دلار محاسبه می‌کند و آن را یک‌میلیون و ۶۷۰ هزار تومان در نظر گرفته است، گفت: با این رقم اعلام شده اگر بخواهیم نرخ دلار را با انس طلا محاسبه کنیم ، قیمت نهایی دلار به رقم ۶هزار و ۳۰۰ تومان تمام می‌شود در صورتیکه بانک مرکزی و مسوولان صراحتاً اعلام کرده‌اند که نرخ دلار را روی 4 هزار و ۲۰۰ تومان نگه داشته‌اند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز متذکر شد: بیشتر کالاها و مایحتاج عمومی با همین نرخ ۶ هزار و ۴۰۰ تومان رقم می‌خورد و این باعث ایجاد یک بی‌اعتمادی و بی‌نظمی در بازار شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه نوسانات ارزی و طلا در کشور باعث شده که حتی افرادی که نیازی به ارز و سکه ندارند، به خاطر نگرانی کاهش منافع خود، سرمایه‌های خود را تبدیل به دلار کنند، در حالیکه این خسارت بزرگی بوده و هیچ دولتی نمی‌تواند آن را مهار و اداره کند.

دلار 4200 تومانی برای واردات کالا را 7 هزار تومان در بازر می‌فروشند

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: در بیشتر سامانه‌های اقتصادی از جمله سامانه "نیما" که برای ارز واراداتی و تأمین نیازهای کشور فراهم شده است ولی با این وجود باز عده‌ای از این جریانات سوءاستفاده کرده و با تلاش و ارتباطات با برخی مسوولان با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اقدام به واردات کالایی کرده و در جامعه امروز به قیمت‌های دلار به ۷ هزار تومان می‌فروشند.

وی با اشاره به اینکه مواردی وارد شده که اصلاً نیازی به واردات آن در کشور وجود نداشت، افزود: برخی واردات با قیمت حتی تا ۲۹۰ میلیون یورو انجام گرفته و سپس آن کالاها را با قیمت‌های کذایی فروخته‌اند، از این‌رو باید سیاست‌هایی اتخاذ شود تا نرخ ارز و تمام کالاها کنترل شود.

رئس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید به اینکه به عنوان عضوی از جامعه صنعت و اقتصادی کشور، حرکات ناپسند عده‌ای در شرایط بازار را محکوم می‌کنیم، تصریح کرد: از تمام مسوولان انتطار داریم به خاطر رفاه حال اجتماعی قاطعانه برخورد کنند تا بتوانتد رفاه عمومی برای کل جامعه فراهم شود.

چرا باید یک کارمند بعد از ۲۵ سال خدمت مطابق  ۲۰۰ یورو حق بازنشستگی بگیرد

حسن‌زاده اضافه کرد: ملت به قدری شایسته و لایق است که در تمام دوران،  شخصیت اجتماعی و علمی خود را به نمایش گذاشته‌ و همیشه در کنار دولتمردان هستند از این‌رو  دولتمردان باید توجه داشته باشند که منظور از  تامین امکانات و نیاز مردم فقط نان و برنج و روغن نیست بلکه در بیشتر جاها صحبت‌هایی می شنویم که در شأن نظام نیست و باید رفع شود.

وی توضیح داد: چرا باید یک کارمند بعد از ۲۵ سال خدمت، مطابق  ۲۰۰ یورو با قیمت موجود حق بازنشستگی بگیرد و یا کارگری حق‌الزحمه یک ماه‌ش معادل  ۲۰۰ دلار باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید به اینکه تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی یک موضوع اساسی بوده و تلاش زیادی در این خصوص می‌شود، گفت: بانک مرکزی و مسوولان نظام اعلام کرده‌اند در حدود ۲۹ میلیون یورو از اول فروردین تا خرداد ارز برای واردات تمام کالای کشور اختصاص داده، ولی رقمی که به بانک‌ها اعلام شده در حدود ۹ میلیون یورو بود که تحقق یافته است.

وی اذعان داشت: باید بانک مرکزی شرایطی ایجاد کند تا واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، رقم‌های کوچکی را برای تأمین نیاز خود به واردات قطعات یدکی اختصاص دهند تا به تبع آن بیکاری، ورشکستگی و غیره برای یک تولیدی ایجاد نشود.
 
حسن‌زاده بیان کرد: در بحث برگشت ارز حاصله از صادرات، می‌توان با ایجاد یک سامانه مخصوص،  ارز حاصله خود را با قیمت ۶ هزار تومان شناور عرضه کرد تا واردکننده‌هایی که از سامانه "نیما" نمی‌توانند ارز خود را وارد کنند، از این طریق تأمین نیاز کنند.

وی بیان کرد: با توجه به صحبت‌هایی از قبیل کنترل ارز به صورت سه نرخی یا شناور، باید دولتمردان تلاش کنند ارز 4 هزار و 200 تومان به سامانه بیاید تا بلکه نیازهای جامعه به صورت یک شکل حل شده و کنترل واردات انجام گیرد.

حسن‌زاده، تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در اتاق بازرگانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: البته تغییر قانون نیاز به مصوباتی از سوی مجلس دارد و ما برای رفع نواقصی که از زمان‌های قبلی و زمان‌های استثنایی  تصویب شده بود، نظراتی داده‌ایم.

وجود 3800 واحد تولیدی فعال در آذربایجان‌شرقی

وی خاطرنشان کرد: با اینکه 6 هزار و 400 واحد تولیدی در استان وجود دارد ولی از نظر آمار صنعت، معدن و تجارت در حدود 8 هزار و 400 واحد وجود دارد که در زمان‌های گذشته به علت برخی تسهیلات و امتیازات اتفاق افتاده است ولی طبق آمایش انجام گرفته در حدود 3 هزار و ۸۰۰ واحد فعال در استان وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه تمام محاسبات اتاق طبق نظر حساب‌رسان کشور نظارت می‌شود، افزود: اتاق بازرگانی جز مبالغ جزیی در راستای کارهای فرهنگی برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ ریالی به استانداری، میراث فرهنگی نداده است.

 نباید حرف‌های غریبانه زد

وی ابراز کرد: آقای نوبخت هفته گذشته یک مصاحبه‌ای داشت که برای همه ما جای تاسف داشت، چرا که چگونه‌ می‌توان گفت که هیچ تغییری اتفاق نیافتاده است و همه چی در آرامش است، این حرف‌‌ها بود که باعث رنجش برخی بازاریان شد، از این‌رو نباید حرف‌های غریبانه زد.

حسن‌زاده گفت: وقتی مسوولی می‌گوید که تاثیر بخش خصوصی در نظام اقتصادی کشور پنج درصد است و ۷۵ درصد اقتصاد دولتی است، در حالی که بیشتر مشکلات اقتصاد از بخش‌های دولتی است و برای آن مسوول باید تاسف خورد.

وی با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت گفت: این برنامه‌ها کارشناسی است و ما معتقدیم تیم اقتصادی دولت یک تیم قوی و خبره هستند ولی با فشارهایی از خارج و حتی برخی فشارها از داخل کشور منجر شده تحت تاثیر فشارها قرار گیرند و نیاز هست تا تمام مسوولان یکدست و یکدل و به دور از جناح‌بازی مشکلات را حل کنند.

حسن‌زاده تاکید کرد: بنده معتقد هستم اقتصاد کشور شکوفا خواهد شد زیرا چندین سال بی‌نظمی اقتصادی توسط برخی سازمان‌ها ایجاد شده بود و از این بی‌نظمی سوءاستفاده زیادی شد و الان مردم خسارت آن را می‌دهند.

نقدینگی زیاد معضل اقتصاد کشور است

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به ایجاد معضلی به نام نقدینگی زیاد تصریح کرد: متاسفانه هجمه به قدری بزرگ شده و دست‌های زیادی وجود دارد که بی‌نظمی ایجاد کرده است و اداره این موضوع در کوتاه مدت سخت است.

وی ادامه داد: ما اعتراض اخیر بازار تهران را محکوم می‌کنیم زیرا شکستن یک شیشه در کشور جز خسارت به اموال و منافع ملی و خودمان چیز دیگری در بر نخواهد داشت و بستر سوءاستفاده را نیز فراهم می‌آورد.

حسن‌زاده بیان کرد: اگر مجلس موضوع ترمیم تیم اقتصادی را صلاح دانسته و مقام معظم رهبری آن را تائید کردند، باید چنین اتفاقی بیافتد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد در کل کشور تاثیر گذاشته ولی بازاریان تبریزی به اعتصاب کورکورانه وارد نمی‌شوند و همگی با همدلی و از طریق صنوف خود مشکلات خود را حل می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر