کد خبر: 915037
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
شیردوشان یکی از آیین های سنتی ماندگار استان سمنان است که هر سال در اواخر بهار به همراه قربانی کردن گوسفندان در جوار امامزاده محمد دیباج شهرستان دامغان برگزار می شود.

پنجمین جشنواره آیین سنتی شیردوشان ( امامدر) با هدف شکر گزاری از خداوند متعال روز جمعه در دامغان برگزار و مورد استقبال دامداران و مردم واقع شد.
در این آیین، شیر دوشی گله های گوسفندان در مدت 10 روز در کنار درخت 2 هزار و 500 ساله ارس دیباج با حضور شماری از مردم و مسوولان انجام شد.
واژه' امامدر' از کلمه' امام' به معنی امامزاده و از 'در'، به معنی درگاهی برای شروع فصلی جدید است، تشکیل شد.
دامداران این منطقه هرساله هنگام بردن دام‌ها به کوهستان به سمت بارگاه امامزاده محمد دیباج آمده و شیر دوشی سال را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد(ص) آغاز می‌کنند و هر دامدار نیمی از شیر گله خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و نیم دیگر را به متولی امامزاده تقدیم می‌کند تا با فروش آن بخشی از هزینه‌های این مکان مقدس تأمین شود.
این آیین پس از 400 سال به خوبی در این منطقه با حضور دامداران و مردم برگزار می شود و هنوز گردو غبار فراموشی به خود نگرفته است.
یک پزوهشگر حوزه فرهنگ و مردم به ایرنا گفت: امروز باید آیین های سنتی نظیر شیردوشان به نحو احسن برگزار و اطلاع رسانی شود تا به نسل های اکنون و آیندگان معرفی شود.
رضا مددی مقدم افزود : بسیاری از آیینهای سنتی در مناطق مختلف کشور به ویژه در استان سمنان وجود داشت که متاسفانه بی توجهی به آنها موجب شده تا این آیینها نتوانند ماندگار شوند.
وی معرفی و اطلاع رسانی همه جانبه این آیینها به طرق مختلف در رسانه های گروهی را الزامی دانست.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان با اشاره به برگزاری روز گذشته این جشنواره در دیباج گفت: این جشنواره با هدف افزایش روحیه شادابی و نشاط در مردم، حفظ، احیاء و معرفی این آیین، جذب گردشگران
و معرفی و فروش محصولات صنایع‌دستی منطقه برگزار ‌شد.
معصومه داوودیان اظهار کرد: با توجه به برگزاری جشنواره امامدر در چهار سال گذشته، شهر دیباج در بین گردشگران با این جشنواره شناخته می‌شود و شاهدیم که برگزاری این آیین در توسعه گردشگری منطقه موثر بوده است.
وی شهر دیباج را دارای ظرفیت‌های قابل توجه بسیاری در حوزه گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: شهر دیباج یکی از شهرهای زیبا و منطقه گردشگری است که باید با استفاده از این جشنواره و جذب گردشگر،از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه، اشتغالزایی و رشد اقتصادی شهر بهره برداری شود.
داوودیان دیباج را جزء اقلیم‌های دارای آب و هوای پاک و مطبوع دانست و گفت: توجه بیشتر به امامزاده محمد دیباج، محوطه‌سازی امامزاده، توجه به منطقه سرچشمه، مرمت منطقه تاریخی چارطاقی، درخت کهنسال دو هزار و 500 ساله منطقه و دیگر مناطق گردشگری از خواسته های اهالی منطقه در حوزه گردشگری است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان تصریح کرد: گردشگری، زمینه‌ساز توسعه صنایع‌دستی، حمایت از مردم و اقتصاد محلی است که یکی از رویکردهای اصلی سازمان میراث فرهنگی توجه به این امر و توسعه گردشگری رویداد محور است.
شهردار دیباج اجرای آیین سنتی شیردوشان، برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع، عرضه صنایع‌دستی و سوغات، معرفی جاذبه‌های منطقه و برگزاری تورهای بازدید از جاذبه‌های گردشگری را از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره برشمرد.
مجتبی سفیدیان اضافه کرد: علاوه بر جشنواره امامدر، در روز 31 خرداد ماه میزبان جشنواره اقوام شمال و شمال شرق کشور بوده است.
شهردار دیباج بیان داشت: روز 31 خردادماه، نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی، آیینی شمال و شمال شرق کشور در شهر دیباج با اجرای بازی های بومی محلی و آواهای سنتی از 10 تیم از استان های کشور در دیباج با حضور پرشور مردم برگزار شد.
ایجاد نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی، محصولات غذایی و سوغات، اجرای مولودی خوانی، برگزاری مسابقه عکاسی و مسابقه بازی‌های بومی محلی، اجرای موسیقی، برپایی 40 غرفه از محصولات صنایع دستی و سوغات دامغان، برگزاری مسابقه غذاهای محلی، دوشیدن شیر گوسفندان در ایام جشنواره و اهدای شیر بین مردم و به خصوص مستمندان، قربانی کردن گوسفندان، تهیه ماست، دوغ، کره، کشک از دیگر برنامه های جشنواره ذکر کرد.
عشایر دیباج بیش از 40 هزار راس گوسفند دارند و در هر دوره از نذورات، 350 کیلوگرم شیر به نیت امامزاده محمد(ع) بین مردم توزیع می کنند.
دیباج یکی از شهرهای شهرستان دامغان در استان سمنان است و این شهر در 55 کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.
جشنواره امامدر به شماره 890 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر