کد خبر: 915021
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
این بار سی‌ان‌ان از تصمیم امریکا به خروج گزارش کرد
از واشنگتن خبر‌های متناقض درباره سوریه شنیده می‌شود. دونالد ترامپ ظاهراً بار دیگر خواستار خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه شده، خواسته‌ای که پیش از این نیز مطرح کرده‌بود و جزو شعار‌های تبلیغاتی وی محسوب می‌شود، اما ناظران معتقدند حتی اگر ترامپ درباره خواسته خود جدی باشد، نهاد و مراکز قدرت در امریکا اجازه این کار را به او نخواهند داد؛ چراکه خروج نیرو‌های امریکایی، پیروزی دیگری برای دمشق و متحدانش خواهد بود و به همین دلیل مسکو درباره نیت کاخ سفید ابراز تردید کرد.
از واشنگتن خبر‌های متناقض درباره سوریه شنیده می‌شود. دونالد ترامپ ظاهراً بار دیگر خواستار خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه شده، خواسته‌ای که پیش از این نیز مطرح کرده‌بود و جزو شعار‌های تبلیغاتی وی محسوب می‌شود، اما ناظران معتقدند حتی اگر ترامپ درباره خواسته خود جدی باشد، نهاد و مراکز قدرت در امریکا اجازه این کار را به او نخواهند داد؛ چراکه خروج نیرو‌های امریکایی، پیروزی دیگری برای دمشق و متحدانش خواهد بود و به همین دلیل مسکو درباره نیت کاخ سفید ابراز تردید کرد.
به گزارش «جوان» وب‌سایت سی ان ان در گزارشی به نقل از مقامات آگاه در کاخ سفید گزارش داد که دونالد ترامپ در دیدار اخیر خود با پادشاه اردن در کاخ سفید باز هم درباره خروج نظامیان امریکایی از سوریه سخن گفت. یک منبع مطلع به سی. ان. ان گفت که سران امریکا و اردن در این دیدار، به طور مفصل درباره سوریه صحبت کردند. بنا به گفته این منبع، ترامپ در این دیدار گفت که او مطمئن است می‌تواند با رئیس‌جمهور روسیه بر سر آنچه «منطقه ممنوعه» در جنوب غرب سوریه خوانده شده، به یک توافق برسد؛ توافقی که به امریکا اجازه خواهد داد «هر چه سریع‌تر و زودتر» نیروهایش را خارج کند. گفته می‌شود امریکا حدود ۲ هزار نیروی ویژه در سوریه مستقر کرده‌است که در شمال شرقی و گذرگاه تنف واقع در جنوب شرقی حضور دارند. استقرار این نیرو‌ها که بدون اجازه دولت مرکزی صورت گرفته در ظاهر برای مبارزه با داعش است، اما مقامات امریکایی دیگر نیت واقعی خود را پنهان نمی‌کنند و علناً عنوان می‌کنند حضور این نیرو‌ها برای تضعیف سوریه و مهار ایران لازم است. این اولین بار نیست که دونالد ترامپ از لزوم خروج نیرو‌های امریکایی در سوریه حرف می‌زند. وی در زمان انتخابات ریاست جمهوری و همچنین پس از به قدرت رسیدن چند بار تأکید کرده است که نیرو‌های امریکایی باید از سوریه خارج شوند.
اما ناظران معتقدند حتی اگر ترامپ درباره خواسته خود جدی باشد، مراکز قدرت و لابی‌های قدرتمند سعودی و صهیونیستی اجازه این کار را به رئیس‌جمهور امریکا نخواهند داد، کما اینکه فروردین سال جاری تنها دو روز پس از اینکه ترامپ اعلام کرد می‌خواهد نیرو‌های امریکایی را از سوریه خارج کند، حمله موسوم به شیمیایی در غوطه شرقی رخ داد که در نتیجه آن، ترامپ نه‌تن‌ها نیرو‌های خود را خارج نکرد، بلکه در کنار فرانسه و انگلیس بهانه‌ای برای دخالت بیشتر در سوریه پیدا کرد. اگر امریکا نیرو‌های خود را از سوریه خارج کند، پیروزی مهم و تاریخی برای دمشق و متحدانش خواهد بود.

دیدار با پوتین

اظهارات ترامپ در آستانه دیدار وی با ولادیمیر پوتین منتشر شده است. قرار است رهبران دو کشور ماه آینده در هلسینکی، پایتخت فنلاند دیدار کنند. مهم‌ترین محور مذاکرات دو طرف پرونده سوریه است. بنا بر گزارش سی‌ان ان، ترامپ طرحی مدنظر دارد که بر اساس آن به روسیه اجازه خواهد داد به بشار اسد در بازپس‌گیری منطقه مرزی اردن کمک کند. بر‌اساس این گزارش، ترامپ معتقد است با دادن این اجازه به روسیه، امکان خروج نظامیان امریکا از سوریه در صورت انجام شدن برخی شرایط خاص فراهم شود، اما در عوض این کار، ترامپ از روس‌ها خواستار ضمانت‌هایی است مبنی بر اینکه دولت و ارتش سوریه «شورشیان مورد حمایت امریکا» را در این منطقه هدف قرار نخواهد داد. عملکرد سیاست خارجی امریکا باعث شده تا رهبران سوریه به گزارش‌ها و اظهارات مقامات امریکایی با تردید نگاه کنند. پیش از این، بشار اسد گفته بود «امریکایی‌ها یک حرفی می‌زنند، اما درست برخلاف آن عمل می‌کنند.» در همین حال مقامات روسیه نیز به گزارش سی. ان. ان واکنش نشان دادند و گفتند نسبت به نیت امریکا شک دارند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز گذشته گفت: «من نظری ندارم که گزارش سی. ان. ان بر اساس چه چیزی تهیه شده‌است. اگر چیز درستی پشت این گزارش وجود داشته باشد، ما چیزی درباره آن نمی‌دانیم و نمی‌توانیم تعجب کنیم.» این مقام روسی افزود: «آن‌ها می‌گویند ترامپ می‌خواهد درباره این موضوع با پوتین گفت: وگو کند. ما نمی‌دانیم ترامپ چه چیزی می‌خواهد بگوید. شکی نیست که درباره سوریه گفت‌وگو خواهد شد، هر چند درباره جزئیات در زمان مقرر گفت‌وگو خواهد شد.»

مسکو: باید منافع ایران را در نظر گرفت

نماینده روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه حضور ایران در سوریه قانونی است، گفت: ایران قدرتی منطقه‌ای است و باید منافع این کشور در منطقه را در نظر گرفت. به گزارش «فارس»، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد که به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی درباره حضور ایران در سوریه گفت: «ایران و سوریه هر دو از اعضای ملل متحد هستند. ایران به درخواست دولت سوریه، در سوریه حضور دارد. حضور ایران در سوریه، مشروع است.» این دیپلمات روس افزود: «نمی‌توانید این مسئله را انکار کنید، خوشتان بیاید یا نیاید. این حضوری مشروع است. اینکه چه نقشی ایفا می‌کنند و اینکه این حضور چه تأثیری بر محیط گسترده‌تر منطقه دارد، مسئله دیگری برای بحث است.» نبنزیا ادامه داد: «ایران از مدت‌ها پیش گفته که برای بحث درباره امور منطقه در قالبی گسترده‌تر، آمادگی دارد و به بحث درباره امور منطقه‌ای علاقه‌مند است. بسیاری از کشور‌ها آن‌ها را به ایفای نقشی ثبات‌زدا در منطقه متهم می‌کنند. آن‌ها می‌گویند «حاضریم در این مورد بحث کنیم. نگرانی‌هایی وجود دارد، اما طرف دیگر با این کار موافقت نمی‌کند» ما حاضریم در منطقه خلیج فارس یا خاورمیانه درباره نقش قدرت‌های منطقه گفت‌وگو کنیم.» وی افزود: «ایران یک قدرت منطقه‌ای است. این کشور منافع مشروع خود را در منطقه دارد. نمی‌توانید آن‌ها را از منطقه خارج کنید، باید منافع آن‌ها را هم در نظر بگیرید. برای این کار، باید با آن‌ها گفت‌وگو کنید، نه اینکه آن‌ها را متهم کنید.» در بخش دیگری از این نشست از نماینده روسیه در سازمان ملل، درباره حضور امریکا در سوریه سؤال شد. وی گفت: «تردیدی نیست که از نظر ما حضور ایالات متحده در سوریه غیرقانونی است، اما این یک واقعیت است و با نگاه واقع‌بینانه باید بپذیریم که آن‌ها آنجا هستند، اما آن‌ها نهایتاً باید آنجا را ترک کنند. آن‌ها می‌گویند که برای شکست دادن باقی‌مانده‌های تروریست‌ها آنجا حضور دارند، اما ظن ما این است که ممکن است طرح‌های دیگری به جز مسئله سوریه، داشته باشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار