کد خبر: 914949
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
دنیا همچنان محتاج نفت ایران است
جنگ نفتی امریکا علیه ایران در حالی هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد که به نظر می‌رسد بازار‌های جهانی توان از دست دادن نفت ایران را ندارند. شاید همین ناتوانی بازار‌های جهانی باعث شده که امریکا از تهدیدات خود در خصوص صفر کردن صادرات نفت ایران دست بکشد و از احتمال ارائه معافیت واردات به برخی کشور‌ها خبر دهد.
جعفر تکبیری
جنگ نفتی امریکا علیه ایران در حالی هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد که به نظر می‌رسد بازار‌های جهانی توان از دست دادن نفت ایران را ندارند. شاید همین ناتوانی بازار‌های جهانی باعث شده که امریکا از تهدیدات خود در خصوص صفر کردن صادرات نفت ایران دست بکشد و از احتمال ارائه معافیت واردات به برخی کشور‌ها خبر دهد.
درست پس از آنکه هوتن یزهاری مدیر بخش تحقیقات بازار بانک مریل لینک آمریکا گفت: در نیمه دوم سال آینده میلادی قیمت نفت از ۹۰ دلار در هر بشکه عبور خواهد کرد، مجموعه اخباری در رسانه‌ها منتشر شد تا نگرانی بازار‌های جهانی و مصرف‌کنندگان خرد و عمده نفت از کاهش عرضه نفت در جهان را بکاهد. اتفاقی که می‌تواند زیان فراوانی را به صنایع وابسته به نفت غرب وارد کند.
یکی از مهم‌ترین این خبرها، اظهارات یکی از مقامات وزارت امور خارجه امریکا بود که روز پنج‌شنبه از احتمال ارائه معافیت‌هایی برای مشتریان نفت ایران خبر داده بود. این گفته‌ها در شرایطی بود که پیش از این یکی دیگر از مقامات امریکایی ادعا کرده بود واشنگتن قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.
بر این اساس، یک مقام وزارت امور خارجه امریکا در اظهاراتی جدید گفته است که این کشور آماده کار با کشور‌ها به صورت مورد به مورد برای کمک به آن‌ها جهت کاهش واردات نفت از ایران است. این اظهارات نشان می‌دهد دولت ترامپ ممکن است معافیت‌هایی برای مشتریان نفت ایران در نظر بگیرد.
علاوه بر این یکی دیگر از اخباری که روز گذشته برای کاستن از التهاب بازار جهانی نفت که در شوک کاهش صادرات نفت ایران قرار دارد، منتشر شد، ادعا‌های ریک پری، وزیر خزانه‌داری امریکا بود که گفته است اطمینان دارد عربستان و روسیه می‌توانند برای باثبات ساختن بازار جهانی نفت و جبران کاهش عرضه نفت ایران پس از آغاز تحریم‌های امریکا، تولید نفت خود را افزایش دهند.
پری در کنفرانسی خبری در کنفرانس جهانی گاز در واشنگتن گفت: «ما این موضوع را به عنوان فرصتی برای اعضای اوپک جهت پر کردن این شکاف می‌بینیم، (البته) در صورتی که شما بخواهید.»
وی همچنین ابراز امیدواری کرده «عربستان قادر خواهد بود تولید خود را به ۱۱ میلیون بشکه در روز برساند و روسیه نیز خواهد توانست تولید خود را افزایش دهد؛ بنابراین بازار جهانی نفت میزانی از ثبات را داراست.»
پری همچنین افزوده است: امریکا همچنان آماده است تا در صورت ضرورت از ذخایر استراتژیک نفتی خود استفاده کند، اما در حال حاضر «من این راهکار را پیشنهاد نمی‌کنم.»
همچنین یکی دیگر از اخباری که می‌کوشید آرامش را به بازار نفت تزریق کند، خبر کشف منابع نفتی جدید از اتیوپی بود. این خبر نشان می‌دهد بنگاه‌های خبری غرب تلاش دارند به هر نحو این‌گونه القا کنند که جای خالی نفت ایران در بازار‌های جهانی، تحت هر شرایطی پر خواهد شد.
بر این اساس، دولت اتیوپی بر اساس یک طرح آزمایشی برای اولین بار تولید اولیه روزانه ۴۵۰ بشکه نفت را آغاز کرد. فیتسوم آرگا، رئیس دفتر نخست‌وزیر اتیوپی گفت: آبی احمد، نخست‌وزیر «به منظور آغاز رسمی تولید آزمایشی نفت در منطقه اوگادن با نمایندگان شرکت پولی جی‌سی‌ال دیدار کرده است. این شرکت مقادیری نفت خام تجاری در این منطقه کشف کرده است.» به گفته نخست‌وزیر اتیوپی، شرکت پولی جی‌سی‌ال تولید روزانه ۴۵۰ بشکه نفت خام را از ۲۸ ژوئن آغاز کرده است.
احمد خاطر نشان کرد درآمد‌های نفتی و گازی در آینده می‌تواند به کاهش بیکاری در اتیوپی کمک کند و کمبود منابع ارزی این کشور را جبران کند.

تهدید عربستان توسط ایران

اما در سوی دیگر این کارزار نفتی، ایران نیز بیکار ننشسته و تمام توان خود را به کار گرفته تا تهدیدات ایالات متحده را خنثی کند. یکی از اتفاقات مهم در این خصوص هشدار شدیداللحن ایران نسبت به عربستان در خصوص تخطی از مصوبات اوپک در خصوص سقف تولید است. تهدیدی که پاسخی محکم به خوش‌رقصی سعودی‌ها برای امریکا در خصوص پر کردن سهم ایران در بازار‌های جهانی نفت است.
بر این اساس، نماینده ایران در اوپک به عربستان هشدار داد به مفاد توافق اخیر اوپک پایبند باشد و از تولید بیشتر از سهمیه تعیین‌شده خودداری کند. حسین کاظم‌پور اردبیلی گفت: «اگر عربستان بالاتر از سهمیه تخصیص داده شده برای این کشور تولید کند، توافق اوپک را نقض کرده است.» اردبیلی همچنین گفت: «اوپک با تصمیم اجماعی اداره می‌شود نه با تصمیم یک کشور.»
کاظم‌پور گفت: اگر کمیته نظارت در نشست ۲۲ و ۲۳ سپتامبر خود در الجزایر به این نتیجه برسد که توافق نقض شده است، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک ممکن است با درخواست برگزاری نشست فوق العاده سازمان مواجه شود. وی افزود: عربستان «اجازه» افزایش تولید خود به بیش از سهمیه تعیین شده برای این کشور (۰۶/۱۰ میلیون بشکه) را ندارد.

چین: تحریم‌ها تأثیری بر واردات نفت ایران ندارد

در جبهه دوستان ایران نیز یک مدیر ارشد شرکت سینوپک چین گفت: تحریم‌های آینده آمریکا هیچ تأثیری بر میزان خرید نفت چین از ایران نداشته و مطابق با میزان عرضه در جریان است.
وی گفت: «این یک تصمیم سیاسی است که از سوی دولت چین اتخاذ می‌شود، اما اگر تعرفه‌های پیشنهادی اجرایی شود، واردات نفت خام چین از امریکا دوام نخواهد داشت و ممکن است وادار به توقف آن شویم.»
این مدیر شرکت سینوپک همچنین ادامه داد: پالایشگاه‌های چینی از کشتی‌هایی استفاده می‌کنند که هیچ فعالیتی در آمریکا ندارند؛ بنابراین به‌رغم تصمیم امریکا مبنی بر تحریم ایران، تجارت نفتی ما با ایران تأثیری نپذیرفته است.

ترکیه درخواست آمریکا را رد کرد

علاوه بر این ترکیه نیز به جبهه مخالفان کاهش واردات نفت از ایران پیوسته و وزیر اقتصاد این کشور با رد فشار‌های امریکا برای قطع صادرات نفت ایران گفته «تصمیمات آمریکا برای ما تعهدی ایجاد نمی‌کند». نیهات زیبکچی همچنین ادامه داده که ترکیه تلاش می‌کند در حق «کشور دوست و برادر» (ایران) در این موقعیت بی‌عدالتی نشود.
وزیر اقتصاد ترکیه در عین حال افزوده که کشورش تابع تصمیمات سازمان ملل متحد است.
حال با مرور تمامی این اخبار به نظر می‌رسد جبهه تحریم‌های نفتی علیه ایران که فرماندهی آن توسط امریکا صورت می‌گیرد و عربستان نیز به عنوان پیاده نظام آن عمل می‌کند، این روز‌ها با شکستی سخت روبه‌رو شده و با مخالفت‌های گسترده‌ای که در خصوص حذف نفت ایران از بازار‌های جهانی توسط قدرت‌های اقتصادی نظیر ژاپن، چین، اروپا و هند صورت گرفته، به نظر می‌رسد جبهه امریکایی تحریم، با شکستی مفتضحانه روبه‌رو شود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله اللهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
با سلام خودمان را گول نزنیم ، امریکا هر غلطی که میکند به پشتوانه عوامل داخلی انجام میدهد ،اگر غیر از مواردیکه مثل فضولات انسانی و چای برنج هندی روغن پالم و محصولات ترا ریخته و خیلی چیزهاییکه وارد شده ولی اعلام نکردن . الان هم که میگویند تحریم به بعضی از عوامل میگن تحریم ولی به هم پیمانان داعش مثل ترکیه و کشورهای در خدمت مح اسراییل و آمریکا میگن برو جلو تحت عنوان قاچاق ، اصلا" این یک تاکتیکه .اگر راست میگن در پالایشگاهامان و پتروشیمیهامان برای مدتی به بندن بعد معلوم میشه چه اتفاقی در خود اروپا و آمریکا می افته .یمنی ها چند تا تاسیسات آرامکو را فقط کافیه هدف قرار بدن ، بعد معلوم میشه چه اتفاقی میافته...آنها برای تحریم نفت ایران و مشکلات ناشی از تحریم برای انکشورها بود که فاجعه کلاه و ننگ برجام را به سرما تحمیل کردن .هنوز هم اروپاییها این بد بختی را متحملند ولی اختناق اروپایی شبیه شادی فوتبالی ایرانیها یعنی الکی خوش عده ای ساده به وسیله عده ای معلوم الحال برای دور کردن مردم از اتفاقاتیکه میگذرد چه در داخل و چه در خارج.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار