کد خبر: 914762
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
در هر سه نفری که یک استنت کاشته شده دارند که رگ‌های مسدود شده را باز نگه می‌دارد و از حمله قلبی جلوگیری می‌کند، حداقل یک نفر دچار انسداد مجدد خواهد شد. باریک شدن مجدد رگ به دلیل ایجاد رسوب یا زخم است که منجر به بیشتر شدن پیچیدگی می‌شود.
مترجم: نادر یارمحمدی
در هر سه نفری که یک استنت کاشته شده دارند که رگ‌های مسدود شده را باز نگه می‌دارد و از حمله قلبی جلوگیری می‌کند، حداقل یک نفر دچار انسداد مجدد خواهد شد. باریک شدن مجدد رگ به دلیل ایجاد رسوب یا زخم است که منجر به بیشتر شدن پیچیدگی می‌شود.
اکنون محققان یک نوع «استنت هوشمند» ساخته‌اند که حتی تغییرات ظریف در جریان خون در رگ را هم تحت نظر می‌گیرد، باریک شدن را در مراحل اولیه شناسایی می‌کند و باعث می‌شود شناسایی و درمان آسان‌تر شود. تاکاهاتا مجری این طرح تحقیقاتی می‌گوید: «ما یک استنت را برای کار به عنوان آنتن کوچک تغییر داده و یک میکروسنسور ویژه به آن اضافه کرده‌ایم که پیوسته جریان خون را دنبال می‌کند. سپس داده‌ها به صورت بی‌سیم به خواننده بیرونی ارسال و اطلاعات بروز شده در موقعیت رگ فراهم می‌شود.»
دستگاه از یک فولاد ضدزنگ در سطح پزشکی استفاده می‌کند و مشابه بیشتر استنت‌های تجاری است. محققان می‌گویند این اولین استنت هوشمند آنژیوپلاستی است که می‌تواند با استفاده از روش‌های پزشکی کنونی و بدون نیاز به اصلاح کاشته شود. انسداد عروق در کنترل بیماری‌های قلبی حیاتی است.
تاکاهاتا می‌گوید: «تشخیص‌های اشعه X. مانند آنژیوگرافی‌های تشخیصی یا CT که ابزار‌های استانداردی برای تشخیص هستند، می‌توانند برای بیمار ناراحت‌کننده یا غیرعملی باشند. قرار دادن یک استنت هوشمند در یک محل استاندارد می‌تواند این امکان را به محققان بدهد تا سلامت بیمار را راحت‌تر تحت نظر بگیرند و هر زمان که نیاز باشد، او را درمان کنند.»
نمونه اولیه دستگاه با موفقیت در آزمایشگاه و روی یک مدل خوک آزمایش شد. تاکاهایا که حق اختراع این فناوری را دارد، می‌گوید: گروه او قصد دارند یک مشارکت صنعتی برای اصلاح بیشتر دستگاه را برنامه‌ریزی کنند و آن را وارد آزمایش‌های کلینیکی کرده و سرانجام به مرحله تجاری برسانند.
وجود ماده‌ای به نام پلاک در رگ، باعث مسدود شدن شریان‌هایی می‌شوند که خون قلب را تأمین می‌کنند، به این وضعیت آترواسکلروز یا تصلب شرایین می‌گویند. اگر یکی از عروق به طور کامل مسدود شود، ممکن است حمله قلبی رخ دهد. استنت‌هایی که به صورت لوله‌های توری شکل هستند، آرتریت را باز نگه می‌دارند و مانع از مسدود شدن کامل شریان می‌شوند. جراحان، استنت‌ها را به روش آنژیوپلاستی قرار می‌دهند، آنژیوپلاستی روشی است که شریان‌های مسدود شده را باز می‌کند و جریان خون را بهبود می‌بخشد.
بعد از قرار دادن استنت فرد بیماراحساس درد می‌کند. در چند ماه اول پس از قرار دادن استنت، خطر ابتلا به لخته شدن خون زیاد است. استنت‌های درمان شده با دارو‌هایی که باعث باز شدن سرخرگ می‌شوند، خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از لخته شدن خون بیماران باید تا یک سال دارو‌های ضد انعقاد مصرف کنند.
منبع:AP
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر