کد خبر: 914760
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
از بين رفتن حدود ۳۵۰۰ درخت جنگلی طی ۱۵ سال اخیر
متخلفان مرز چند شهرستان را انتخاب کرده وبا سوزاندن درختان در هر گونی ذغال را ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند و مسئولان می‌گویند «حوزه استفحاضی ما نیست!»
احمد هاشمی اشکا
البته گروهی از طرفداران محیط‌زیست معتقدند در حالی که قطع‌کنندگان درختان بلوط و تولیدکنندگان ذغال چوب برای ضابطان خاص قضائی مشخصند، اما نه تنها برخوردی با آن‌ها نمی‌شود بلکه هر روز خبر‌های بدتری از راه می‌رسد. همین دیروز بود که فرماندار شهرستان لنده، علت اصلی آتش‌سوزی جنگل‌های کوه حاتم را وجود کوره‌های زغال عنوان کرد و گفت: «حدود ۳۵۰۰ درخت جنگلی طی ۱۵ سال اخیر در ارتفاعات کوه حاتم توسط عوامل کوره‌های زغال قطع و تخریب شده که از این تعداد حدود ۵۰۰ درخت مربوط به امسال است.»

خیلی جالب است، مسئولان می‌آیند و از اقدامات مخرب و مشمئزکننده افرادی حرف می‌زنند که به قول خودشان شناخته‌شده هستند، اما معلوم نیست چرا هیچ نهاد و مرجعی با آن‌ها برخورد نمی‌کند و این بازی همچنان ادامه پیدا می‌کند.  قطع وسیع درختان بلوط و وجود کوره‌های تولید ذغال در محدوده شهرستان‌های بهبهان و لنده چند سالی است که مطرح شده، اما کسی واکنشی به آن نشان نمی‌دهد.

جالب اینکه مسئولان شهرستان‌ها و به‌خصوص ادارات منابع طبیعی با اینکه همگی به این جنایت‌ها در حق محیط‌زیست اذعان می‌کنند، اما هر کدام با بیان اینکه این تخریب‌ها و قطع و سوزاندن درختان در حوزه استحفاظی آن‌ها نیست، خیال خودشان را راحت کرده و به پشت میز راستشان می‌روند.

متخلفان مسلح هستند

چند روز پیش آتش‌سوزی‌هایی در جنگل‌های کوه حاتم در شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد. بعد از آن فرماندار شهرستان لنده علت اصلی این آتش‌سوزی را وجود کوره‌های زغال عنوان کرد.  دارا کریمی‌نژاد با بیان اینکه شاهد صادرات هر گونی زغال به بهبهان با قیمت ۲۰۰ هزار تومان هستیم، گفت: «حدود ۳۵۰۰ درخت جنگلی طی ۱۵ سال اخیر در ارتفاعات کوه حاتم توسط عوامل کوره‌های ذغال قطع و تخریب شده که از این تعداد حدود ۵۰۰ درخت مربوط به امسال است.»

وی ادامه داد: «سودجویان و متخلفین کوره‌های زغال در ارتفاعات کوه حاتم واقع در بین سه شهرستان لنده، بهمئی و بهبهان با چادر و کپر زدن و به صورت مسلح اقدام به قطع درختان جنگلی و ذغال‌گیری می‌کنند.» این مسئول در حالی از متخلفین مسلح صحبت کرد که گویی هیچ نهاد و سازمان و ارگانی جرئت برخورد با این سودجویان را ندارد و همگی آن‌ها را پذیرفته‌اند تا به تخریب و قطع درختان ادامه دهند.

البته فرماندار شهرستان لنده درخواست ایجاد پد هلی‌کوپتر و ایستگاه تأمین سوخت بالگرد برای کنترل بهتر آتش‌سوزی‌های کوه حاتم و کوه سیاه را ضروری دانست، اما نگفت اگر متخلفان این تجهیزات را هم به تسخیر خود درآورند، آیا اراده و نیرویی برای برخورد با آن‌ها و پس گرفتن لوازم وجود دارد یا باید از خیرشان گذشت!

خوزستانی‌ها وارد عمل شوند

«طی یک ماه اخیر چهار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان بهمئی رخ داده که دو مورد اخیر در مرز بین سه شهرستان لنده، بهمئی و بهبهان به صورت گسترده بودند.»این‌ها بخشی از حرف‌های حکمت‌الله سنایی، فرماندار شهرستان بهمئی است که همراهی مردم و دستگاه‌ها و ادارات شهرستان و ستاد بحران استان را برای مهار و خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها مطلوب دانسته است. وی با بیان اینکه قطع درختان ارتفاعات کوه حاتم در بین سه شهرستان (لنده، بهمئی و بهبهان) بیش از ۱۵ سال است که ادامه دارد، گفت: «اصل ماجرای آتش‌سوزی‌های کوه حاتم از بخش تشان شهرستان بهبهان است که سودجویان و قاچاقچیان زغال اقدام به قطع درختان و تهیه زغال می‌کنند.»

سنایی تنها راه‌حل این مسئله را در دست مسئولان استان خوزستان و شهرستان بهبهان می‌داند. هرچند فرماندار شهرستان بهمئی مدعی شده امسال برای ۳۰ نفر متخلف تشکیل پرونده شده است و درخواست کرده تا دستگاه قضایی برخورد شدید و جدی با متخلفان داشته باشد، اما همین آمار ۱۵ سال جنگل‌سوزی نشان می‌دهد که هیچ اراده‌ای برای برخورد با متخلفان وجود ندارد.

سنایی هم با اشاره به نبود تجهیزات و امکانات لازم برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها بیان کرد: «نبود تجهیزات و امکانات مهم‌ترین مشکل شهرستان در هنگام آتش‌سوزی جنگل‌هاست که لازم است تدبیری در این زمینه صورت گیرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار