کد خبر: 914369
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳
واکنش مثبت بازار دلار، سکه و بورس و فرابورس به تصمیم جدید ارزی دولت
در پی تصمیم دولت مبنی بر تشکیل بازار ثانویه ارز از هفته آینده قیمت دلار و سکه در بازار آزاد از روز گذشته نزولی شد، به‌طوری که قیمت سکه حدود ۲۰۰ هزار تومان و دلار نیز در بازار آزاد ۵۰۰ تا هزار تومان ارزان شد و ارزش روزانه معاملات بازار سرمایه نیز از هزار میلیارد تومان فراتر رفت.
بهناز قاسمی
در پی تصمیم دولت مبنی بر تشکیل بازار ثانویه ارز از هفته آینده قیمت دلار و سکه در بازار آزاد از روز گذشته نزولی شد، به‌طوری که قیمت سکه حدود ۲۰۰ هزار تومان و دلار نیز در بازار آزاد ۵۰۰ تا هزار تومان ارزان شد و ارزش روزانه معاملات بازار سرمایه نیز از هزار میلیارد تومان فراتر رفت.
طی روز‌های اخیر، بازار آزاد طلا و ارز شاهد ثبت رکورد‌های بالا و عجیب برای دلار و سکه بود تا جایی که قیمت سکه از ۳ میلیون تومان هم عبور کرد. روزگذشته سرانجام بعد از تشدید تلاطم در بازار آزاد، دولت تشکیل جلسه داد و قرار شد امکان خرید‌و‌فروش دلار در بازار ثانویه با نرخ توافقی فراهم شود. در این خصوص ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه مشترک کمیسیون صنایع و کمیسیون حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی گفت: جزئیات این بازار ثانویه تدوین شده و از محل ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی که عمدتاً از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود، برای واردات برخی کالا‌های غیراساسی و به‌صورت نرخ توافقی خواهد بود. وی گفت: ایجاد این بازار از شکل‌گیری برخی نرخ‌های نامشخص که امروز در کوچه پس‌کوچه‌ها از طریق دلالان انجام می‌شود، جلوگیری می‌کند.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین افزود: سامانه‌ای در حال ایجاد است تا در آن همه کالا‌هایی که برای واردات از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌اند، مشخص شود. با اجرایی‌شدن این سامانه واردکنندگان این کالا‌ها نمی‌توانند آن‌ها را با قیمت‌های بالاتر بفروشند.
سیف افزود: با مشخص‌شدن این کالا‌ها این امکان وجود دارد که با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی از جمله تعزیرات و بازرسی از گرانفروشی‌ها جلوگیری شود. بعد از اعلام خبر‌های جدید از تصمیم‌های دولتی‌ها برای بازار ارز قیمت‌های بیرون آمده از نخستین معاملات ارزی و سکه‌ای نشان می‌دهد که سیر قیمت‌ها نسبت به روز گذشته نزولی شده است. قیمت سکه از روزگذشته با سیر نزولی همراه شد و هم‌اکنون به ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسیده است. قیمت دلار هم که روز گذشته به بالاترین نرخ خود رسیده بود، با کاهش قیمت همراه شده است. در همین حال گزارش میدانی «مهر» از جنب و جوش دارندگان خرد ارز در بازار برای فروش حکایت دارد و در بازار غیررسمی یا همان قاچاق، از آغاز معاملات در روز گذشته نرخ بین ۵۰۰ تا هزار تومان روی هر دلار کاهش یافت. گفته می‌شود نرخ دلار ثانویه حول و حوش ۶ هزار‌و‌۵۰۰ تومان خواهد بود.

۴ گروه کالایی ارز دولتی می‌گیرند

همچنین در جلسه اقتصادی روزگذشته دولت، چهار گروه کالایی برای اختصاص ارز مورد نیاز تعریف شد. ولی‌الله سیف در پایان این جلسه که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد، افزود: گروه اول مربوط به کالا‌های حیاتی و اساسی کشور است که سابقه امر نشان می‌دهد، ۱۸‌میلیارد دلار نیاز ارزی دارد.
وی گروه دوم را گروه کالا‌های ضروری ذکر کرد که نیاز به ۲۴میلیارد دلار وارداتی دارد که سال گذشته انجام شد، همچنین گروه سوم کالا‌های عادی است که حدود ۶ میلیارد دلار سابقه واردات سال گذشته این کالاهاست.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین کالا‌های خودکفا را گروه چهارم ذکر کرد که در داخل تولید می‌شود و نیاز ۸/۳ میلیارد دلاری داشتند و نیازی به واردات آن‌ها از خارج از کشور نیست.
وی گفت: با توجه به شرایطی که در اقتصاد وجود دارد تأمین ارز برای این کالا‌ها هیچ مشکلی ندارد و با انضباط کامل، تخصیص پیدا خواهد کرد.
سیف افزود: فکر می‌کنم آنچه بیشتر از خارج کشور به بازار القا می‌شود و انتظارات منفی ایجاد می‌کند، با این تصمیمات بتواند به صورت خیلی روشن و شفاف از طریق فرآیند‌هایی که تعریف شده است، تأمین ارز بشود و هیچ نگرانی وجود نداشته باشد. رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: تاکنون نتایج کار نشان می‌دهد که آن انضباطی که مورد نظر ماست این امکان را برای دولت به وجود می‌آورد که بتواند با اشراف کامل به تخصیص بهینه منابع اقدام کند و از محل منابع ارزی کشور توجه بشود که کالا‌های مورد نیاز وارد شود و کالا‌هایی که در داخل تولید می‌شود منابع ارزی کشور برای وارد کردن آن‌ها مصرف نشود.

امکان واردات کالا‌های ممنوعی که تأمین ارز شده‌اند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واردات کالا‌هایی ممنوع اعلام شده است که یا در داخل تولید می‌شوند یا چندان واردات آن‌ها ضرورتی ندارد. شریعتمداری پس از جلسه اقتصادی دولت افزود: البته کالا‌هایی که ورود آن‌ها ممنوع اعلام شده است، اما پیش از آن، ثبت سفارش و پس از آن، تأمین ارز شده‌اند، مشکلی برای وارداتشان نیست. وی همچنین گفت: درباره کالا‌هایی که امکان ورود دارند، با واردکنندگان صحبت و تعهد گرفته شده است در صورت گرفتن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، باید آن را به قیمت ارز رسمی در بازار عرضه کنند.

تاجگردون: بانک مرکزی خطا کرده

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با دفاع از ایجاد بازار ثانویه ارزگفت: اگر بازار ثانویه‌ای برای تبدیل ارز وارداتی حاصل از صادرات کالا ایجاد شود، بدون شک ۳ هزار تومان از قیمت ارز آزاد کاسته خواهد شد. غلامرضا تاجگردون افزود: نبود بازار موازی برای معاملات ارزی سبب شد که بازار فعلی ارز چنین یکه‌تازی کند. با توجه به اینکه اتفاق تازه‌ای در بازار اقتصادی کشور صورت نگرفته و تحریم‌ها آغاز نشده، بانک مرکزی درخصوص کنترل بازار ارزی دچار خطا‌هایی شده است؛ و‌ی با اشاره به اینکه کاهش ارزش پول ملی به نفع صادرات است، ادامه داد: با کاهش ارزش پول ملی شاهد افزایش واردات هستیم و دولت برای مقابله با این پدیده اقدام به ممنوع‌کردن برخی اقلام وارداتی کرده است که درست یا غلط بودن این اقدام هنوز جای بحث دارد. در این رابطه اگر بازار ثانویه‌ای برای تبدیل ارز وارداتی حاصل از صادرات کالا ایجاد شود، بدون شک ۳ هزار تومان از قیمت ارز آزاد کاسته خواهد شد.
تاجگردون در خصوص بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی، می‌توان بورس را بی‌حباب‌ترین بازار برشمرد، زیرا هنوز دستخوش افزایش نرخ ارز نشده و اگر در این شرایط شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی به این بازار ورود کنند، حجم زیاد نقدینگی سبب گردش بیشتر اقتصاد خواهد شد. تاجگردون به نسبی بودن نرخ و قیمت‌ها در مبحث اقتصاد اشاره کرد و افزود: چرا وقتی فردی اقدام به خرید ۵۹ هزار قطعه سکه می‌کند، تعجب می‌کنیم. با توجه به نسبی‌بودن نرخ اقلام، هر فردی که از اقتصاد سر در بیاورد و پولی داشته باشد، حتماً اقدام به خرید خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار