کد خبر: 914264
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
لیونل مسی

در دور دوم جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه چهره برخی از تیم‌های صعود کننده مشخص شد و بزرگان جام توانستند نخستین پیروزی‌های‌شان را جشن بگیرند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، دور دوم جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با برگزاری ۱۶ دیدار دیگر به پایان رسید. عملکرد ضعیف تیم‌های عربی، کم فروغی لیونل مسی به همراه تیم آرژانتین، ادامه‌ تاثیرگذاری VAR و تعداد زیاد پنالتی‌ها از نکات برجسته دور دوم بود.

صعود کرده‌ها و حذف شده‌ها

۶ تیم روسیه، اروگوئه، کرواسی، فرانسه، بلژیک و انگلیس به مرحله یک هشتم نهایی راه یافتند.  روسیه و اروگوئه از گروه A با دو پیروزی پیاپی توانستند به دور بعد صعود کنند. تنها تیم راه یافته از گروه D کرواسی است. این تیم با پیروزی برابر آرژانتین توانست حضورش را در مرحله بعد قطعی کند. فرانسه نیز از گروه C به دور بعد راه یافت. بلژیک و انگلیس به لطف حریفان آسان خود به راحتی و با جشنواره گل توانستند ۶ امتیازی شوند و نام خود را در میان ۱۶ تیم برتر ثبت کنند.

تیم‌های مصر، عربستان، مراکش، پرو، کاستاریکا، کره جنوبی، تونس، پاناما و لهستان از صعود به دور بعد باز ماندند. عملکرد ضعیف تیم‌های عربی و آفریقایی قابل توجه بوده است. مصر، عربستان، مراکش و تونس هر دو بازی خود را واگذار کردند و تنها بازیکنان مصری و تونسی موفق به گلزنی شدند. تیم‌های آمریکای مرکزی و جنوبی نیز نتایج ضعیفی کسب کردند و پاناما با دریافت ۹ گل بدترین خط دفاع را به نام خود ثبت کرد.

لهستان تنها تیم اروپایی حذف شده در دور دوم بود. این تیم پس از شکست مقابل سنگال، شب گذشته (یک‌شنبه) نیز با سه گل مغلوب کلمبیا شد تا نخستین تیم اروپایی ناموفق در این جام جهانی باشد.

گل‌ها

۴۵ بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد که نسبت به دور گذشته هفت گل بیش‌تر به ثمر رسید. دیدار تیم‌های بلژیک - تونس و  پاناما - انگلیس پر گل‌ترین بازی‌های این دور بودند و هر چهار تیم در مجموع در هر بازی هفت گل به ثمر رساندند. بلژیک پنج بر دو برابر تونس پیروز شد و انگلیس ۶ بر یک پاناما را شکست داد.

در دور دوم بر خلاف مرحله نخست تنها یک گل به خودی به ثمر رسید که این اتفاق در بازی اول میان روسیه و مصر اتفاق افتاد. احمد فتحی به اشتباه دروازه‌ تیمش را باز کرد.

نکته قابل توجه دور دوم در این زمینه دبل‌های بازیکنان بود. ادن هازارد و روملو لوکاکو توانستند برای بلژیک دبل کنند. جان استونز نیز برای انگلیس دو گل به ثمر رساند. با این حال بهترین عملکرد را در گلزنی، هری کین داشت. مهاجم انگلیسی مقابل پاناما هت تریک کرد و با پنج گل برترین گلزن حال حاضر جام جهانی شد.

کارت زرد و قرمز

بازیکنان حاضر در جام جهانی ۴۴ بار توسط داوران با کارت زرد جریمه شدند. تنها یک بازیکن در۱۶ بازی مرحله دوم کارت قرمز دریافت کرد. بواتنگ در دیدار آلمان و سوئد با دریافت دو کارت زرد از بازی اخراج شد و ژرمن‌ها مجبور شدند ۱۰ نفره به کار خود ادامه‌ دهند. نکته قابل توجه این بازی این بود که تنها بازیکن جریمه شده آلمان‌ها، بواتنگ بود و دیگر بازیکنان کارتی دریافت نکردند. دیدار عربستان و اروگوئه با وجود این که ۲۳ خطا داشت اما بازیکنان با کارت زردی روبه‌رو نشدند.

اسپانیا، استرالیا، ایسلند، بلژیک، مکزیک و کلمبیا تنها تیم‌هایی بودند که بازیکنان‌شان جریمه نشدند. ایسلندی‌ها در دور اول نیز کارت زرد دریافت نکرده بودند.

کرواسی و کره جنوبی بیش‌ترین کارت زرد را در یک بازی گرفتند. هر دو تیم بازیکنان‌شان چهار بار جریمه شدند.

پنالتی‌ها

با وجود VAR داوران به راحتی می‌توانند نقطه پنالتی‌ را نشان دهند و در صحنه‌های مبهم از این فن‌آوری بهره ببرند. به همین خاطر در جام جهانی کنونی پنالتی‌های زیادی برای تیم‌ها سوت زده شده است. در دور دوم داوران هفت پنالتی‌ اعلام کردند که همه آن‌ها  به جز پنالتی‌ ایسلند تبدیل به گل شد. گیلفی سیگوردسون در دیدار برابر نیجریه نتوانست ضربه‌اش را به گل تبدیل و تیمش را به جبران نتیجه‌ امیدوار کند.

برای نخستین‌بار در دور دوم یک تیم به دو پنالتی‌ دست یافت. این اتفاق برای انگلیس برابر پاناما رخ داد و هری کین توانست هر دو ضربه را به گل تبدیل کند.

نکته قابل توجه در مورد پنالتی‌های دور دوم این بود که در یک صحنه VAR باعث شد داور نظرش را بر گرداند. در دیدار برزیل و کاستاریکا در محوطه جریمه روی نیمار خطا شد، داور آن را پنالتی‌ اعلام کرد اما او با بازبینی این تصاویر نظرش را عوض کرد و بازی ادامه‌ پیدا کرد.

ستاره‌ها

کریستیانو رونالدو مانند دور اول درخشش نداشت اما تک گل او مقابل مراکش سه امتیاز مهم بازی را به پرتغال رساند. مهاجم تیم‌ ‌ملی پرتغال با ضربه سر به زیبایی دروازه‌ تیم آفریقایی را باز کرد. از طرفی لوییس سوارس نیز در این جام پایش به گل باز شد و تک گل  سه امتیازی اروگوئه را برابر عربستان به ثمر رساند.

نیمار نیز در لحظات پایانی دیدار برزیل برابر کاستاریکا  گلزنی کرد. آنتوان گریزمان در دور دوم نتوانست گلی به نام خود ثبت کند اما کیلیان ام‌باپه جوان گل پیروزی فرانسه را به ثمر رساند تا خروس‌ها به دور بعد صعود کنند.

بدترین عملکرد را لیونل مسی داشت. ستاره آرژانتینی در شب شکست سنگین تیمش مقابل کرواسی کاملا در بازی محو شده بود. او ۸۴ درصد بازی را تنها راه رفت! بازیکن شماره "۱۰" آلبی سلسته پس از این دیدار به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و اکنون باید در دیدار پایانی مقابل نیجریه تمام تلاش خود را برای صعود تیمش به دور بعد انجام دهد. آرژانتین  با کسب سه امتیاز این بازی و پیروز نشدن ایسلند می‌تواند در میان ۱۶ تیم برتر جام قرار بگیرد. 

هری کین نیز همان طور که اشاره شده بود مانند دیدار نخست انگلیس در دور دوم نیز درخشید و به گلزنی‌هایش ادامه‌ داد. با این حال محمد صلاح در مقابل روسیه تنها یک گل به ثمر رساند که آن هم در نتیجه‌ بازی بی تاثیر بود و تیم آفریقایی از صعود به دور بعد باز ماند.

تاثیر VAR

VAR علاوه بر این که در پنالتی‌ها نقش مهمی داشته باعث شده است در وقت‌های ‌اضافه بازی‌ها نیز تغییراتی ایجاد شود. اغلب دیدارها حداقل هفت ‌دقیقه وقت ‌اضافه داشتند. در این زمان تیم‌های زیادی توانسته‌اند پیروزی‌شان را به ثبت برسانند. مهم‌ترین آن‌ها در دیدار آلمان و سوئد اتفاق افتاد. مدافع عنوان قهرمانی در لحظات پایانی وقت‌های ‌اضافه توانست گل پیروزی را به ثمر برساند و به صعود به دور بعد امیدوار باشد. برزیل نیز گل‌هایش را در وقت ‌اضافه به ثمر رساند تا نخستین پیروزی‌اش را جشن بگیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار