درحالی مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی از اجرای طرح آزمایشی ارائه دفترچه تأمین اجتماعی به صورت غیرحضوری در شهر تهران خبر میدهد که بیمهشدگان باید برای دریافت دفترچه در منزل هزینه پستی بپردازند! این اقدام با تأکید رئیس سازمان برای حذف دفترچه کاغذی و صرفهجویی هزینهها در سازمانی که همیشه سخن از کمبود منابع درآمدی و هزینهای میزند، در تناقض است و سرگردانی بیمهشدگان را هم بیش از پیش در برخواهد داشت.
صرفهجویی و حذف هزینههای اضافی در سازمان تأمین اجتماعی که به گفته مسئولانش در آینده نزدیک با کسر بودجه برای پرداخت مستمریبگیران روبهرو خواهد شد، یک اقدام بجاست که هم به نفع سازمان و هم به نفع بیمهشدگان است. چندی پیش رئیس سازمان تأمین اجتماعی از حذف دفترچههای کاغذی بیمه خبر داد. این طرح در حال حاضر در چندین استان در حال اجراست.
در این خصوص دومین مرحله برنامه حذف دفترچههای کاغذی سازمان تأمین اجتماعی به منظور تسری این برنامه به مراکز درمانی طرف قرارداد با این سازمان در استانهای گیلان، مازندران و اصفهان آغاز شد. این برنامه از چندین ماه پیش در استان یزد نیز آغاز شده است.
نوربخش درباره برنامه حذف دفترچههای کاغذی و استفاده از کارت هوشمند گفت: این طرح با اشکال عمدهای همراه نیست و قابل توسعه است و البته مشکلات احتمالی نرمافزار باید برطرف شود و در یک فرآیند سیستماتیک باید شاهد رفع مشکلات باشیم.
وی با بیان اینکه حذف دفترچه در مراکز درمانی ملکی از برنامههای مهم سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: این طرح مزایای بسیاری از جمله صرفهجویی ٦٠میلیارد تومانی هزینههای سازمان را در سال دارد که بابت چاپ دفترچههای کاغذی انجام میشد.
وی ایجاد امکان سنجش هویتی برای صاحب دفترچه، جلوگیری از خطاهای پزشکی در نسخهنویسی و تسهیل و تسریع در سرویسدهی به بیمهشدگان را از دیگر مزایای طرح حذف دفترچه در مراکز ملکی سازمان اعلام کرد.
اینکه سازمان تأمین اجتماعی که حدود ۱۵ میلیون بیمه شده اصلی و حدود ۴۰ میلیون و اندی بیمه شده وابسته را از مراجعه حضوری به دفاتر و شعبهها رها کند امری پسندیده است، اما اینکه مراجعان باید هزینه پستی را بدهند آن هم با توجه به بعد مسافت به نوعی تحمیل هرینه به قشر محروم جامعه است. در این خصوص مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی گفت: هرچند با طراحی و راهاندازی سیستمهای مبتنی بر اطلاعات متمرکز در مراکز درمانی و بیمارستانهای ملکی و متعلق به این سازمان، دیگر نیازی به دفترچه بیمه وجود ندارد و نسخهها به صورت الکترونیکی تولید میشود، ولی در مراکز غیرسازمانی و بخش خصوصی، بیمهشدگان و افراد خانواده آنان همچنان به اوراق دفترچه بیمه احتیاج دارند، به همین دلیل مراجعات به شعب و کارگزاریها برای صدور دفترچههای جدید یا تأمین اعتبار آن فراوان و بدیهی است با افزایش تعداد بیمهشدگان این رفتوآمدها نیز افزایش یابد.
بهروز کریمی اظهار داشت: با دستور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و به منظور رضایت خاطر مخاطبان، طرحهای متنوعی جهت غیرحضوری کردن درخواست تعویض دفترچه تهیه شده که یکی از طرحها در ١٤ کارگزاری در سطح شهر تهران در حال پایلوت و آزمایش است که چنانچه با استقبال بیمهشدگان مواجه شود، قابلیت تعمیم در سراسر کشور را خواهد داشت. کریمی افزود: در این طرح بیمه شده با مراجعه به سایت https://crm. tamin. ir و ثبتنام در آن میتواند در صورت اتمام اوراق دفترچههای بیمه خود و خانواده درخواست تولید دفترچه و زمان و مکان دریافت آن را خود تعیین کند تا بدون لزوم به مراجعه حضوری دفترچههای خود را دریافت کند. در حال حاضر کارگزاریهای مرتبط با شعب ٧، ٩، ١٣، ١٦، ١٩، ٢٢، ٢٩ و شمیران در این طرح مشارکت دارند.