کد خبر: 914145
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
دور دور کردن دیزلی‌ها در خیابان‌های تهران
تردد کامیون‌های حمل مصالح ساختمانی، کامیون‌های حمل با‌ر و همچنین کامیون‌های عبور سکوت شهر را می‌شکنند و آلودگی تولید می‌کنند. با نزدیک شدن به سحر و روشنایی هوا حالا سرویس‌های ادارات اتوبوس‌های فرسوده و مینی‌بوس‌ها در شاهرگ‌های پایتخت اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند تا قبل از شلوغی و ترافیک، مسافران خود را به مقصد برسانند.
در حالی که بخش زیادی از شهر در تاریکی شب فرو رفته است، بخش‌هایی تازه کار خود را آغاز می‌کنند. تردد کامیون‌های حمل مصالح ساختمانی، کامیون‌های حمل با‌ر و همچنین کامیون‌های عبور سکوت شهر را می‌شکنند و آلودگی تولید می‌کنند. با نزدیک شدن به سحر و روشنایی هوا حالا سرویس‌های ادارات اتوبوس‌های فرسوده و مینی‌بوس‌ها در شاهرگ‌های پایتخت اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند تا قبل از شلوغی و ترافیک، مسافران خود را به مقصد برسانند. تردد این وسایل سنگین در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از این خودرو‌های جمعی فرسوده هستند و بیشترین تولید آلودگی را دارند. تردد در ساعتی که مأموران راهنمایی و رانندگی وجود ندارند سبب شده تا صبح پایتخت در مراکز مرکزی و معابر همراه با غبار و آلودگی باشد. گاه این تولید آلودگی به حدی است که با یک فشار راننده به پدال گاز خودروی سواری عقبی در دود و آلودگی محو می‌شود.
سال‌هاست بحث از رده خارج کردن وسایل سنگین فرسوده و کامیون‌ها با عمر‌های بالای ۳۰ سال مطرح شده است. حرف‌ها و طرح‌های زیادی در این خصوص بیان شده است، اما از اقدام به عمل خبری نیست و همچنان کامیون‌ها و خودرو‌های جمعی فرسوده در شهر‌ها دور دور می‌کنند و برخورد هم با رانندگان بنا به مصلحت‌ها به صورت جدی صورت نمی‌گیرد. گویا اداره‌ای برای از رده خارج کردن و جایگزینی با وسایل نو و کمتر آلوده‌کننده وجود ندارد. اما اخیراً خبر امید‌بخشی در رسانه‌ها مبنی بر نوسازی کامیون‌های فرسوده منتشر شده است. طبق این خبر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران به ریاست استاندار تهران تشکیل و در نهایت در این جلسه مقرر شد نشست مشترکی با اتحادیه‌های حمل‌ونقل شهری که مسئولیت اقدامات کامیون‌ها و اتوبوس‌ها را بر عهده دارند با محیط‌زیست استان و شهرداری تهران برگزار شود. در جریان این تفاهم قرار شد تا بانک اطلاعاتی کامیون‌ها و اتوبوس‌ها برای نوسازی تهیه و نهایتاً نوسازی ناوگان اتوبوس‌ها و کامیون‌ها محقق شود.

آلودگی هوا با وعده رفع نمی‌شود

به گزارش تیتر شهر، این تصمیم در جهت اجرای طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده فعال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اجرا می‌شود؛ طرحی که پیشینه اجرای آن به اسفند ماه سال گذشته بازمی‌گردد که طی آن مقرر شد ظرف سه سال بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده از رده خارج شوند. از قرار معلوم این طرح حدود ۲۰۰ هزار نوع از اتوبوس، کامیون، مینی‌بوس و کامیونت‌ها را دربرمی‌گیرد که هدف نخست از اجرای آن رفع مشکلات زیست محیطی و کاهش آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهاست. بنا بر آخرین آمار‌ها ۷۳ درصد عامل آلودگی هوای تهران متعلق به وسایل نقلیه است. از این ۷۳ درصد نیز ۳۰ درصد متعلق به اتوبوس‌ها، ۲۵ درصد متعلق به کامیون‌ها، ۱۲ درصد متعلق به موتورسیکلت‌ها و ۱۰ درصد متعلق به سایر وسایل نقلیه است؛ آلاینده‌های متحرکی که نفس شهروندان تهرانی را تنگ کرده‌اند و در این میان خودرو‌های سنگین دیزلی سهم به مراتب بیشتری در بروز این مشکل دارند.

دور دور کردن و جولان دیزلی‌ها

اگر شبانه در خیابان‌های تهران تردد کنید، کامیون‌هایی را می‌بینید که با سروصدای فراوان در حال حرکت هستند و دود زیادی را وارد ریه‌های پایتخت می‌کنند. شاید عزم جدی دولت برای حذف خودرو‌های سنگین فرسوده به همین دلیل باشد. آنطور که نهاوندیان، معاون رئیس‌جمهور اعلام کرده است؛ دولت در نظر دارد این برنامه را سه ساله اجرا کند. در طرح جدید کل نیاز ارزی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها از محل صرفه‌جویی سوخت پرداخت خواهد شد و خودروسازان داخلی دیگر دغدغه تأمین ارز واردات قطعات کامیون‌ها را نخواهند داشت.
تسهیلات ناکافی، اقساط سنگین.
اما این همه ماجرا نیست. مسئولان اتحادیه حمل و نقل بار کشور بر این باورند که اجرای این طرح‌ها نیازمند منابع مالی کافی است در حالی که در یکی، دو سال اخیر به جهت عدم‌تأمین منابع مناسب و ارائه تسهیلات کم‌بهره، هیچ کدام از طرح‌های نوسازی ناوگان سنگین در کشور عملاً اجرایی نشده است. بیشتر راننده‌ها نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها مسائلی نظیر ارزانی سوخت مصرفی کامیون‌ها، توافق شرکت‌های خودروساز با شرکت‌های لیزینگ، نبود تفاوت میان کامیون نو با کامیون فرسوده و تفاوت قیمت کامیون نقدی و اقساطی توسط شرکت‌های خودروساز را از دلایل بی‌میلی مشارکت در طرح نوسازی معرفی کرده‌اند. علاوه بر این مشکلات با آمدن موج گرانی‌ها شرایط برای کامیون‌داران کشور زیاد خوب نیست. در حال حاضر دو‌لت با همکاری کمپانی‌های سازنده کامیون در داخل کشور تسهیلاتی را بابت نوسازی ناوگان کامیونی ارائه می‌دهد، اما اغلب راننده‌ها معتقدند با این نرخ‌های کرایه و وضعیت کم باری، پرداخت اقساط سنگین این تسهیلات امکانپذیر نیست ودردی از کامیون‌داران دوا نخواهد کرد. امید است با اقدامات صورت گرفته جلوی دور دور کردن کامیون‌های دودزا در شهر گرفته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار